• En ledsen

Jag är en hora.

Hej,

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

Jag firar ett år i helgen med en fantastisk man. Han är snygg, smart och rolig. Vi har otroligt kul ihop och vi har precis köpt en lägenhet tillsammans.

Men.

Jag har ett förflutet som singel, där jag levt ut en del. Han har ett förflutet i ett förhållande på 5 år. Och eftersom han är rätt mkt äldre än mig så levde han ut (han har legat med 50 pers, eller ja, han slutade räkna efter 50) innan det.

Problemet är att i början när vi precis träffats smittade jag honom med klamydia. Vi kände knappt varandra då, men efter ett par månader ihop fick båda problem med herpes. Det kan säkert komma från mig. Jag vet inte, men absolut mest troligt?

Han är extremt svartsjuk och kontrollerande, och mitt förflutna kan han inte släppa. Varje gång han får utslag av herpes så blir det kaos eftersom han blir påmind om mitt liv innan honom. Han kallar mig hora, luder osv.

Jag håller på att gå sönder. Jag känner inte igen honom när han blir såhär. Givetvis förstår jag hans frustration över sjukdomen men jag har ju inte velat skada honom med vilje. Det är viktigt för honom i dessa situationer att JAG talar om för honom vilken usel människa jag var och är. Han vill att jag ska säga att jag är en herpeshora, ett luder, att jag skäms osv.

Kan ni förstå honom? Kan någon ge mig ett råd? Jag älskar honom ska tilläggas, och vi har det väldigt bra annars. Bråkar aldrig om vardagliga saker, bara mitt förflutna och den förbannade herpesen...

Otroligt tacksam om någon svarar...

• Svar på tråden Jag är en hora.
  • lilith88
    Anonym (???) skrev 2014-10-25 22:53:05 följande:
    Ja, det skulle kunna vara så. Men i realiteten fungerar det oftast inte så, eftersom den absoluta majoriteten kvinnor är biologiskt programmerade för att ändå vilja ha nära relationer. Det är en drift och inte ett maktspel som du vill göra det till. Och även om man som kvinna lämnar, så står man ju ändå där på krogen eller sitter framför dejtingsidan och letar efter något bättre ganska snart igen.

Faktum är att de kvinnor som i realiteten oftast ligger sämst till är just de "framgångrika" sex-and-the-city tjejerna som har karriärer, handväskor och skor i massor och flyttat till den lokala storstaden för flera år sedan. Nu är de 37 och finner sig en hopplöst numerär situation när de alla letar efter samma män i en storstad.

Av TS och TS man så kommer TS att tappa ansiktet mest om det där kommer fram. Men ingen av dem kommer att skylta med det i onödan och därför kommer sånt där sällan ut.

Och jo majoriteten av män kommer att reagera sådär, frågan är bara vilka triggers som behövs. 
    Fast forfucksake har delvis rätt. Den mänskliga naturen har inte ändrats, inte i grunden. Det som däremot har ändrats är de sexuella spelreglerna.

Du skriver själv om vinnare och förlorare. I det moderna västerländska samhället är kvinnor vinnare. (Eller de flesta kvinnor och ett fåtal män). Detta har med utbud, efterfrågan och förutsättningar att göra.

De 37-åriga singelkvinnor du nämner, är inte singel för att "ingen vill ha dem". De har ofta ratat en rad män. Män som i praktiken skiter i om de har haft sex med 5 eller 50, även om de flesta givetvis skulle föredra ett lägre antal om de kunde välja.

Det som skiljer i TS situation, är dels könssjukdomen, dels att mannen själv verkar ha haft sex med många (om det nu stämmer), vilket tyder på att han har lätt att få kvinnor, vilket ger honom ett större handlingsutrymme än vad många andra män har. Därmed befinner sig inte TS automatiskt i överläge, snarare i underläge med tanke på sin historia, könssjukdomen samt att mannen uppenbarligen är väldigt attraktiv för henne. (Hon beskriver sig som "vansinnigt förälskad" och att han är snygg, charmig osv).

Dvs hon har uppenbarligen kammat hem en 9-10-poängare som har möjlighet - eller tror sig ha möjlighet - att ställa helt andra krav än en genomsnittlig man. Ändå är hans beteende på väg att skrämma bort henne, han agerar instabilt och måste böna och vädja och skylla på sina problem samt sin terapi för att TS ska ge honom en chans till. Vilket bevisar att hans beteende inte ses som normalt eller socialt accepterat, oavsett vad TS har gjort innan eller smittat honom med.
  • lilith88

Tilläggas bör att de flesta kvinnor aldrig skulle acceptera TS pojkväns beteende, oavsett förflutet hos de själva eller pojkvännen. Men 10-poängare kommer undan med mer än andra män och kvinnor som är osäkra på sig själva eller har rimliga skäl att oroa sig för slut-shaming, står ofta ut med mer innan de lämnar. Det är alltså många olika faktorer som påverkar maktbalansen och de inblandades agerande.

I TS fall får vi väl se hur lång tid det dröjer innan hon tar sitt förnuft till fånga och bryter för gott. Hon verkar i alla fall ha börjat vakna upp.

• Wittra

Herregud, jag blir matt av att läsa TS inlägg. Hennes kille är ett skolexempel på den typen av man som man aldrig, aldrig, ALDRIG ska leva med.  Som flera redan postat om, han uppvisar alla tecken på att vara sjuk, manipulativ och kontrollerande. Självklart var han fantastisk och härlig i början, det är ju så de här jävla karlarna håvar in sina offer. Genom att spela gentlemän och oersättliga. Sedan för att börja så som TS kille. 
    Och de som nästan försvarar honom här inne.....Kräks det spelar liksom ingen jääävla roll om TS så haft sex med tusen män, det berättigar inte hennes kille att bete sig såhär. Vad som hänt i det förflutna tillhör just det förflutna. Känner kalla kårar när jag läser vad TS berättar, smsen han skickat är så sjuka att man mår på riktigt. HON ska göra si och så för att HAN ska må bra. Bara det i sig säger allt. Istället för att ta ansvar som en normal människa för sina handlingar så skyfflar han bekvämt över allt på henne och sedan säger med hundvalpsögon att han "äääälskar henne" ....det enda som män av denna sort älskar är sig själva. De lider ofta av grandios självbild och kan inte nog prisa sig själva över hur bra dem är. Det är ju synd och skam att de fått en kvinna som gör dem så "besviiikna" ......Obestämd

Fyfan! Och detta med att han tydligen varit otrogen i tidigare relationer får mig starkt att misstänka att han knappast lär göra annorlunda med TS. Det skulle inte förvåna mig alls ifall han varit iväg och dragit på sig den där herpesen. Men oavsett, vem som smittat vem, så finns det inga fog alls för hans vidriga beteende.
    Karlar som på beter sig som honom ska man undvika som pesten. Det kan sluta fruktansvärt allvarligt om man stannar hos en sådan person. 

Mitt råd är bara till TS att dra. Gärna igår. Du ska ta med dig någon du litar på, tömma hemmet på dina grejer och sedan bara gå. Se till att byt telefonnummer och kanske rentav hemlig adress. För den här typen av män låter inte kvinnor bara gå hur som helst, då ska kvinnan minsann straffas för det också. Lämna honom?! Vafalls, han som är ääälskar henne och asså ba så ni vet, INGEN annan man kommer vilja ha kvinnan..joråsatte.....

Nej, usch och fyfan 

• Anonym (störd)

I det här fallet verkar mannens trigger vara när han får utslag eller känningar av sjukdomen. Jag kan förstå hans reaktion, men inte hans beteende. Det är INTE normalt att bete sig som han gör, han låter rent ut sagt störd och TS bör dumpa honom omgående.

• Wittra
    lilith88 skrev 2014-10-26 06:09:08 följande:

Tilläggas bör att de flesta kvinnor aldrig skulle acceptera TS pojkväns beteende, oavsett förflutet hos de själva eller pojkvännen. Men 10-poängare kommer undan med mer än andra män och kvinnor som är osäkra på sig själva eller har rimliga skäl att oroa sig för slut-shaming, står ofta ut med mer innan de lämnar. Det är alltså många olika faktorer som påverkar maktbalansen och de inblandades agerande.

I TS fall får vi väl se hur lång tid det dröjer innan hon tar sitt förnuft till fånga och bryter för gott. Hon verkar i alla fall ha börjat vakna upp.

Exakt, problemet ligger ju att män av denna typ vet exakt hur dem ska få kvinnorna dit dem vill ha dem. Tyvärr kör männen också sin charad till omgivningen. de är charmiga, vältaliga, och folk brukar ofta tycka "men Hans, han är ju sååå trevlig, snygg också" 
    Jag anser att dessa män förtjänar en smäll på käften och sedan att de blir ensamna resten av livet.
  • lilith88
    Wittra skrev 2014-10-26 10:13:50 följande:
    Exakt, problemet ligger ju att män av denna typ vet exakt hur dem ska få kvinnorna dit dem vill ha dem. Tyvärr kör männen också sin charad till omgivningen. de är charmiga, vältaliga, och folk brukar ofta tycka "men Hans, han är ju sååå trevlig, snygg också" 
    Jag anser att dessa män förtjänar en smäll på käften och sedan att de blir ensamna resten av livet.
    Precis, vilken man som helst kan inte bete sig som TS kille och komma undan med det. Men här måste kvinnorna själva ta ansvar också. Inte för mannens beteende givetvis, men för vilken typ av män de faller för, vad de låter sig charmas av, luras av osv.

Ofta finns flera män i kvinnornas omgivning som skulle vara bättre för dem, men dessa män är oftast inte lika intressanta.
  • Anonym (Herpes, jag med)
    Anonym (Sofie) skrev 2014-10-26 03:49:16 följande:
    Han kanske egentligen vet att det är han som smittat dig...

Måste man inte anmäla såna här sjukdomar och redovisa tidigare sexpartners så de kan kolla sig, då borde ni ju ha koll på från vem det kom?

Vet du vilka han varit med tidigare, inte alla 50 plus utan de senaste? Kan du kontakta kvinnan han levde med i fem år? Var han sådär kontrollerande mot henne?
    Herpes lyder inte under smittskyddslagen. Antagligen för att det 1) inte är en farlig (om än hemsk) åkomma och 2) för att den är helt omöjligt att spåra då man aldrig kan veta hur länge man haft viruset i kroppen (man kan gå med det i många år utan att veta att man har det).
  • Anonym (Oj)

Hej TS!

Jag har nu läst alla dina inlägg och sett att du verkar vara en förnuftig kvinna med ganska bra perspektiv på läget. Det som ligger dig i fatet är att du har känslor för den här mannen och kan se läget ur hans perspektiv.

Jag har tidigare levt i en relation där jag stod ut med väldigt mycket mindre än vad du får göra, och jag kunde länge hålla det ifrån mig. Tänkte att jag var stark, det är hans demoner som spökar, han får gå i terapi, jag är stark, han är svag. Dels var det här sättet att tänka väldigt var negativt för vårt sexliv då jag slutade tända på honom. Hans svagheter drog ner min attraktion för honom, och det i sin tur triggade hans mindervärdskomplex ännu mer. Och dels var jag inte alls så stark som jag föreställt mig. De flesta får PTSD efter en sån här relation och det (PTSD, inte diagnosen) är förödande för ens fortsatta välmående. För din karriär, för ditt eventuella blivande familjeliv, för dina framtida relationer och förhållanden. Vid 31 års ålder är det för sent för honom att ändra sig så mycket som det krävs i dagsläget. Han kommer alltid vara så här. När du kollapsar är han fortfarande likadan och kan börja om med någon annan. Medan ditt liv är förstört.

Jag vet att du inte är där än, men jag säger det ändå. Du måste tänka rationellt nu och stänga av dina känslor så gott det bara går. Du har inte råd att förstå honom, och du har heller inga problem med att göra det. Du är bara 24 år och måste tänka på din framtid.

Saker som hjälper dig är:

* Kontakta polis och rådgör. Du behöver inte uppge vem det är, men polisen kan ge dig information om vad du kan göra (Kvinnojouren kan säkert rekommendera någon särskild där du bor)

* Gå till läkaren på VC.

* Åk hem till dina föräldrar och berätta, och det för att du ska få tak över huvudet och svårare att återgå till relationen sen när du börjar rationalisera det som hänt. Dina föräldrar och din stolthet kommer hindra dig.

* I värsta fall - ta emot SSRI, de hjälper dig att hålla en känslomässig distans.

• Anonya

TS, hur har det gått? Stannade du hemma eller var sov du? Hoppas allt är (någorlunda) väl med dig trots att du plötsligt slutade skriva helt. 

Du skriver att du så gärna vill ha de fina stunderna, önskar att det kunde vara så alltid. Innerst inne vet du att det inte är möjligt med den mannen och ser alla varningstecknen. Har du tänkt på att när du väl lämnar honom, har du möjlighet att småningom hitta någon annan som du blir kär i och som älskar dig och där ni har det fint hela tiden. Något litet gräl ibland, men aldrig anklagad, kallad för hora och annat, aldrig behöva vara rädd, inte bli begränsad osv. Ju längre du stannar hos mannen, desto längre tid kommer det att ta efter det tills du kan hitta någon annan och då menar jag inte bara pga den tid du ev stannar kvar utan pga vilket skick du är i sedan. 

Att han nu skriver fina saker och lovar bättring, det är klart han gör, för annars mister han ju dig och det vill han inte. Inte för att han är vansinnigt kär i dig och vill leva med dig på ett respektfullt sätt, utan för att han vill ha en relation, någon att ta ut aggressioner på så han kan verka normal i andra sammanhang och kanske någon som fixar mat och städning plus ger lätt tillgång till sex. 

Oberoende av vad du bestämt nu, tycker jag du har kommit en lång väg i din insikt!

• Anonym (Hannah)
    Anonym (???) skrev 2014-10-25 22:01:48 följande:
    Bra devis. Pröva den på nästa anställningsintervju. Ha en skylt runt halsen som säger: "Ställ inte frågor du inte vill ha svar på".

Jag har inte sagt något om vilket sexuellt system jag föredrar. Men jag kan avslöja att jag inte har något emot det vi har idag.

Jag har bara pekat på konsekvenserna av det system vi har i västvärlden idag. Alla kvinnor blir dessutom medvetna om dessa förr eller senare, så det är ju dumt att inte prata om dom.
    Och på vilken arbetsplats skulle de fråga en kvinna om hur många sexpartner hon har haft då? Är ju det detta gäller. Var TS man så dum att fråga om hennes historia så får han skylla sig själv. Vem fasiken vill veta? Jag är mycket medveten om att min sambo har haft tidigare kvinnor eller har varit och raggat på krogen. Det är hans ensak, jag var inte en del utav hans liv. Jag vill inte veta och frågar därför inte heller. 
Svar på tråden Jag är en hora.