• En ledsen

Jag är en hora.

Hej,

Jag hoppas att någon kan hjälpa mig.

Jag firar ett år i helgen med en fantastisk man. Han är snygg, smart och rolig. Vi har otroligt kul ihop och vi har precis köpt en lägenhet tillsammans.

Men.

Jag har ett förflutet som singel, där jag levt ut en del. Han har ett förflutet i ett förhållande på 5 år. Och eftersom han är rätt mkt äldre än mig så levde han ut (han har legat med 50 pers, eller ja, han slutade räkna efter 50) innan det.

Problemet är att i början när vi precis träffats smittade jag honom med klamydia. Vi kände knappt varandra då, men efter ett par månader ihop fick båda problem med herpes. Det kan säkert komma från mig. Jag vet inte, men absolut mest troligt?

Han är extremt svartsjuk och kontrollerande, och mitt förflutna kan han inte släppa. Varje gång han får utslag av herpes så blir det kaos eftersom han blir påmind om mitt liv innan honom. Han kallar mig hora, luder osv.

Jag håller på att gå sönder. Jag känner inte igen honom när han blir såhär. Givetvis förstår jag hans frustration över sjukdomen men jag har ju inte velat skada honom med vilje. Det är viktigt för honom i dessa situationer att JAG talar om för honom vilken usel människa jag var och är. Han vill att jag ska säga att jag är en herpeshora, ett luder, att jag skäms osv.

Kan ni förstå honom? Kan någon ge mig ett råd? Jag älskar honom ska tilläggas, och vi har det väldigt bra annars. Bråkar aldrig om vardagliga saker, bara mitt förflutna och den förbannade herpesen...

Otroligt tacksam om någon svarar...

• Svar på tråden Jag är en hora.
  • Anonym (????)
    Arbetsmyran76 skrev 2014-10-28 20:19:44 följande:

Ja snälla ????? Lämna gärna tråden, orkar inte med antika inställning - om man som har sex med många kvinnor kallas framgångsrika så kallas kvinnor som lyckas få ligga naturligtvis oxå framgångsrika för vet du vår sexlust är densamma. Och om du nu tänker bräka tjejer som ligger runt är lättfotade och därmed sämre på ngt sätt är män som ligger rum samma sak. Känns det konstigt? Ja i så fall är du nog inte från nutiden förvet du - numera finns det skydd så nu behöver risken för graviditet inte längre hämma tjejers naturliga drift - för vi är precis lika kåta som män

Kvinnors och män sexualiteter är inte jämförbara och det vet du också innerst inne.
  • Anonym (????)
    Anonym (Vänd!) skrev 2014-10-28 20:31:06 följande:
    Vad "vinner" en man på att göra en kvinna gravid och sedan dumpa henne? Jag förstår inte vad det skulle vara för slags strategi. Kan du förklara?

Det är för övrigt tråkigt att se hur skadad du verkar i ditt känsloliv och hur liten chansen är att du får uppleva en djup kärleksrelation med en livskamrat.
    Man blir reproduktivt framgångsrik och belönad av sin amygdala med positiva känslor.
  • Anonym (????)
    Anonym (Vänd!) skrev 2014-10-28 22:59:47 följande:
    Jag kopierar in inlägget här under igen då om det försvunnit i mängden. Jag förstår inte heller slutsatserna ???? drar av vad jag sa. 

"Det är bara ren manipulation från hans sida att vilja dra upp dessa detaljer från ditt förflutna. Han försöker hitta minsta lilla att kunna racka ner på så att du ska skämmas och må dåligt för det är det sättet han kan känna kontroll över dig på.

Han måste ha dessa obetydliga saker att hänga fast vid för att kunna rättfärdiga sitt beteende. Om han inte får peka på alla dåligheter du gjort så kan han ju inte trycka ner dig? Det är hans ammunition så den vill han inte bli av med för då blir han av med kontrollen. Det ger ju honom makt att kunna få dig att må dåligt och skämmas. 

Men vet du vad en "känsla" är? Det är en direkt följd av dina tankar. Om han tänker negativt på alla dessa detaljer från ditt förflutna så kommer han ALLTID att må dåligt över dom. Så var beredd på att alltid få höra hans ältande om hur han mår och känner över vad du gjort tidigare i livet. Det finns inget du kan göra för att ändra på hans känslor, bara så du vet. Han vill dessutom att du ska må lika dåligt som honom över dessa saker, så han fortsätter tjata om dem.

På samma sätt kommer dina känslor förändras beroende på hur du tänker om honom. Tänker du att han är svag, osäker, svartsjuk, kontrollerande osv så kommer dina känslor påverkas negativt. Därför ser han till att säga alla dessa vackra ord så att du fortfarande ska tänka och känna positivt om honom. 

Det positiva är ju att för varje gång han vill "diskutera" detta så kommer du se honom med lite mer negativa ögon. Varje gång han visar sin svartsjuka och kontrollerande sida kommer du respektera honom lite mindre.

Män runtomkring dig kommer framstå som trevligare och tryggare, medan du kommer associera honom mer och mer med dåligt mående. Snart kommer du också se hur många underbara män det faktiskt finns överallt, och att du inte behöver en kränkt tjurskalle. Då kommer du lämna."

Hoppas din karl läser det här, ts. 
    Anonym (Tess) skrev 2014-10-28 21:37:33 följande:
    Jag läste hennes inlägg men hittar inte tillbaks, Jag frapperades när jag läste av att du verkar bara ha läst halva hennes inlägg och ryckt loss just det som passar din världsbild,. Hennes inledning var strålande!
    Inledningen är bra, men inte lika bra som resten. Dessutom motsägs den ju av andra halvan delvis.

Iden att det är ett renodlat maktmedel utan en känslomässig botten, som det ser ut i början, ändras ju sen när hon pekar ut att han mår dåligt av det här som en konsekvens av det han tar upp. Det är ju de här två insikterna som gör det så klarsynt, och nästan alla kvinnor missar annars.
  • Anonym (????)
    Anonym (råd) skrev 2014-10-29 09:30:20 följande:

Hora är du inte men antagligen väldigt ung och måste jag säga dum eller snarare omdömeslös. Det är dumt att skaffa sig en massa sjukdomar men inte vill ha och kunde ha undvikit om man hade lite mera i huvudet. Och sedan den här mannen, hjälp, vart har du hittat honom? Jo det finns ju gott om egentligen, skaffa en vettig istället och diskutera aldrig ditt tidigare kärleksliv med någon, vettiga människor undviker ämnet helt

Du får diskutera det där med lillith. Ni har olika uppfattningar.

Hennes övertygelse är att män inte bryr sig, och då är det ju ett ämne man kan ta upp och diskutera precis som man vill, ungefär som favoritfärger alltså...
  • molly50
    Anonym (Suck) skrev 2014-10-29 00:00:35 följande:
    Det är ju så ni många gånger själv gör här vrider och vänder ....(-:
    På vilket sätt då?
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (Vänd!)
    Anonym (????) skrev 2014-10-29 16:28:34 följande:
    Anonym (Tess) skrev 2014-10-28 21:37:33 följande:
    Jag läste hennes inlägg men hittar inte tillbaks, Jag frapperades när jag läste av att du verkar bara ha läst halva hennes inlägg och ryckt loss just det som passar din världsbild,. Hennes inledning var strålande!
    Inledningen är bra, men inte lika bra som resten. Dessutom motsägs den ju av andra halvan delvis.

Iden att det är ett renodlat maktmedel utan en känslomässig botten, som det ser ut i början, ändras ju sen när hon pekar ut att han mår dåligt av det här som en konsekvens av det han tar upp. Det är ju de här två insikterna som gör det så klarsynt, och nästan alla kvinnor missar annars.
    Jag skulle gå så långt som att säga att allt en människa gör grundar sig i känslor. Det rättfärdigar dock inte beteendet. 

Tankar leder till olika känslor och skapar vårt beteende. Kontrollbehov är bara ett desperat försök att hindra eller motarbeta känslorna, men de försvinner inte om man inte ändrar sitt tankemönster.  
  • Anonym (????)
    Anonym (Vänd!) skrev 2014-10-29 18:57:00 följande:
    Jag skulle gå så långt som att säga att allt en människa gör grundar sig i känslor. Det rättfärdigar dock inte beteendet. 

Tankar leder till olika känslor och skapar vårt beteende. Kontrollbehov är bara ett desperat försök att hindra eller motarbeta känslorna, men de försvinner inte om man inte ändrar sitt tankemönster.  
    Efter fallet Phoebe i USA, en tonårstjej från Irland som var nyinflyttad och råkade ligga med en quarter back som en annan tjej gillade och sen blev brutalt mobbad tills hon begick självmord har det gjorts studier som visar att det tar runt 200 dagar att ta livet av någon som är fullt frisk inititalt genom mobbning.

I vissa fall sker idag de här självmorden genom att skolskjutningar, vilket i princip alltid är ett förlängt självmord. 

När du använder ordet "rättfärdigar" så blir det alltså en moralisk term, på frågor som inte har ett dyft med moral att göra. Människor i start affekt skiter ju i din moral.

Om det du säger funkar, så skulle det alltså bara vara att skriva på svarta tavlan i skolan att man inte ska döda sig själv och andra och så är problemet löst. Som om det vore en brist på information. Klart det inte funkar så. Om man vill lösa självmord så får man avlägsna problemet genom att börja vid källan. Alltså arbeta mot mobbning så att de starka känslorna inte uppkommer från början.

Om du kunde se TS mans ögon när han är riktigt förbannad så skulle du nog se att det här inte kommer från ett ställe i hans hjärna du kan resonera med, det här är instinkt. Jag trodde du förstod det här, det verkade så.

Sättet man stoppar det här på är inte genom nånslags upplysningskampanj från socialstyrelsen. Det är knappast brist på information som är problemet. Problemet är att de flesta män inte är designade att hantera att kvinnan de är tillsammans med knullar andra män framför näsan på honom: Det skapar en enorm stress som under tid tillslut tömmer hans emotionella energi tills han inte kan hålla tillbaka känslorna längre. Det är vad vi långsamt ser här, som TS beskriver.

Sättet man stoppar det här på, är vid källan. Kvinnor bör undvika att mörka sin historia i början av förhållanden så att män har en chans att välja tidigt, då behöver vi inte hamna i de här emotionella tillstånden. Om man legat runt som kvinna bör man vara öppen med det direkt, så att män som vill ha en kvinna med minimal historia kan undvika henne och leta vidare.
  • Anonym (????)
    Anonym (Vänd!) skrev 2014-10-29 18:57:00 följande:

För att klargöra det ovan mer.

"Kontrollbehov är bara ett desperat försök att hindra eller motarbeta känslorna, men de försvinner inte om man inte ändrar sitt tankemönster.  "

Att ändra sitt tankemönster kan vara snudd på omöjligt i en miljö som stressar för mycket. I en sån situation är det långt effektivare att ändra miljön.

Att be nån som är mobbad att tänka annorlunda på sin situation är mindre effektivt än att se till att personen är i en miljö där folk är stöttande och snälla.

Att be en man att tänka annorlunda på att hans kvinna blivit knullad i röven av mer män än hon kan minnas är mindre effektivt än att se till att den situationen aldrig uppstår. Jag vet att du inte vet det, men så är det. Det här är extremt basala och gamla system i hjärnan.
  • molly50
    Anonym (????) skrev 2014-10-30 12:48:27 följande:

Sättet man stoppar det här på är inte genom nånslags upplysningskampanj från socialstyrelsen. Det är knappast brist på information som är problemet. Problemet är att de flesta män inte är designade att hantera att kvinnan de är tillsammans med knullar andra män framför näsan på honom: Det skapar en enorm stress som under tid tillslut tömmer hans emotionella energi tills han inte kan hålla tillbaka känslorna längre. Det är vad vi långsamt ser här, som TS beskriver.

Sättet man stoppar det här på, är vid källan. Kvinnor bör undvika att mörka sin historia i början av förhållanden så att män har en chans att välja tidigt, då behöver vi inte hamna i de här emotionella tillstånden. Om man legat runt som kvinna bör man vara öppen med det direkt, så att män som vill ha en kvinna med minimal historia kan undvika henne och leta vidare.
    Fast nu har ju TS inte varit otrogen mot sin man. Däremot har väl hennes man varit det mot henne.
    Och det finns väl inte många,om ens någon,kvinna som uppskattar att deras män ligger med andra bakom deras rygg heller.

Och varför är det bara kvinnor som ska vara ärliga i relationen? Det gäller väl precis lika mycket männen,i så fall.
    Således bör även män vara ärliga om deras förflutna i så fall.
    Även om jag inte tycker att ens förflutna inte ska behöva påverka ens nuvarande relation,om det är sunt och normalt.
    Mattias och Hannah.
  • Nickolina
    Arbetsmyran76 skrev 2014-10-30 17:12:19 följande:

Var är TS?

Bortskämd av alla "anfall" gissar jag. Mår man redan dåligt så blir det inte bättre av en sådan här tråd.
  • MEE83
    En ledsen skrev 2014-10-25 20:47:51 följande:
    Kan vi försöka hålla lite god ton iaf?:)

Jag är tacksam för alla svar. Jag är trött och kall och hungrig, suttit i en bil och följt tråden under dagen. Jag är tacksam för alla som tar sig tid att svara.

Han har pratat om "madonnan och horan", vet inte exakt vad det innebär. Någon av er andra killar här kan säkert svara på det.

Han vill ha mig, men ändå inte.

Han vill inte tänka på det förflutna, men gör det ändå.

Det finns inget jag kan göra för att förändra mitt sk förflutna. Det fattar alla. Jag får stå ut med att han kallar mig saker, att han gör mig illa och begränsar mitt liv. Han får stå ut med att jag "är en hora".

Finns det någon väg ut ur detta?
    Late to the party, vet inte om du ens läser detta TS, men Madonnan är Jungfru Maria, Jesus morsa, en jungfru vet du säkert vad det är, en kvinnlig oskuld. En hora, ja, det är ju en hora.

Madonnan och horan, vad det betyder beror sig ju på kontexten han använder det i, men skulle gissa på att han anser att du är horan och inte Madonnan.

Det finns en del som kan störa sig på sexuell historik, även "vanliga moderna män", inte bara fullblods tokar som mannen du lever/har levt med, speciellt om den är omfattande, retrospektiv svartsjuka skulle jag kalla det, och svartsjuk kan vem som helst vara.

Vissa tycker det är ok/bryr sig ej, vissa vill inte veta och andra blir allvarligt störda över det. Svårt att veta hur någon reagerar förrns det är ute i ljuset, bäst om det inte kommer ut i ljuset ibland kanske då dom inte fixar att veta. Don't ask, Don't tell.

Man bör berätta sanningen om en person frågor rakt ut dock tycker jag, speciellt om det är viktigt för personen som frågar, sedan är det upp till den personen att acceptera det eller säga adjö, en lögn, även om det är en sk vit lögn, kan komma fram på bakvägar och då sitter man där med en lögn som måste accepteras/förklaras, förhållandet kan ju då vara byggt på en lögn, om det är något som är viktigt för ens partner.

Men visst, man kan leva lyckliga utan att personen som är undanhållen sanningen vet om hur det egentligen ligger till, men då är ju det en tidsepok i ens liv som i sanning aldrig kan tas upp i förhållandet. Den tiden i ens liv är då en verkligt stängd bok, med stort jävla hänglås på. Tycker man att det är ett problem att inte ha möjlighet att prata om den tiden(när man knullat runt) i sitt liv så blir det ju svårt. 

Personligen är jag av den uppfattningen att historien hör till historien, jag har aldrig velat veta vem eller hur många killar tjejer jag varit intresserade av eller dejtat knullat med innan mig. Tycker förhållanden är mer talande än antalet sexpartners man haft. Men så funkar inte alla, min flickvän ville veta min historia.

Nu skall bebisen nattas... igen, sömnbrist galore. :)
  • Anonym ((orealistisk))

Kan inte f*skapet till karl acceptera och gå vidare med ditt (och sitt) förflutna utan ska fortsätta att klandra och skuldbelägga dig för det -så är det nog bara att lämna och gå!

• Anonym (???)
    MEE83 skrev 2014-12-07 04:50:33 följande:
    Late to the party, vet inte om du ens läser detta TS, men Madonnan är Jungfru Maria, Jesus morsa, en jungfru vet du säkert vad det är, en kvinnlig oskuld. En hora, ja, det är ju en hora.

Madonnan och horan, vad det betyder beror sig ju på kontexten han använder det i, men skulle gissa på att han anser att du är horan och inte Madonnan.

Det finns en del som kan störa sig på sexuell historik, även "vanliga moderna män", inte bara fullblods tokar som mannen du lever/har levt med, speciellt om den är omfattande, retrospektiv svartsjuka skulle jag kalla det, och svartsjuk kan vem som helst vara.

Vissa tycker det är ok/bryr sig ej, vissa vill inte veta och andra blir allvarligt störda över det. Svårt att veta hur någon reagerar förrns det är ute i ljuset, bäst om det inte kommer ut i ljuset ibland kanske då dom inte fixar att veta. Don't ask, Don't tell.

Man bör berätta sanningen om en person frågor rakt ut dock tycker jag, speciellt om det är viktigt för personen som frågar, sedan är det upp till den personen att acceptera det eller säga adjö, en lögn, även om det är en sk vit lögn, kan komma fram på bakvägar och då sitter man där med en lögn som måste accepteras/förklaras, förhållandet kan ju då vara byggt på en lögn, om det är något som är viktigt för ens partner.

Men visst, man kan leva lyckliga utan att personen som är undanhållen sanningen vet om hur det egentligen ligger till, men då är ju det en tidsepok i ens liv som i sanning aldrig kan tas upp i förhållandet. Den tiden i ens liv är då en verkligt stängd bok, med stort jävla hänglås på. Tycker man att det är ett problem att inte ha möjlighet att prata om den tiden(när man knullat runt) i sitt liv så blir det ju svårt. 

Personligen är jag av den uppfattningen att historien hör till historien, jag har aldrig velat veta vem eller hur många killar tjejer jag varit intresserade av eller dejtat knullat med innan mig. Tycker förhållanden är mer talande än antalet sexpartners man haft. Men så funkar inte alla, min flickvän ville veta min historia.

Nu skall bebisen nattas... igen, sömnbrist galore. :)
    Bra inlägg.
Svar på tråden Jag är en hora.