• mity

Total jävla panik

Hej.

jag har under en vecka inte kunnat sova eller äta för att ekonomin är på väg åt helvete. Ordagrant. Och på alla möjliga jävla sätt. Jag funderar till och med att ta livet av mig. Men vill inte det. Vill ogärna ha moraliserande utan råd, stöd och tips.

• Svar på tråden Total jävla panik
  • Volontär
    Glömde nämna att, när du väl har köpt mycket köttprodukter (billigt), dela upp det i portions påsar (ta dem transparenta gratispåsarna från affären), lägg in det i frysen (håller längre samt att det förmodligen inte är särskilt gott att alltid äta samma mat varje dag).

Vad för sorts spartips tänker du dig? (generellt inom alla områden där man kan tänkas spara pengar?)

Det enda jag har gett än så länge är spartips angående mat.
  • mity

Jag uppskattar det verkligen. Ni anar inte. Ibland är detta den enda ventilen man har tills jag får en samtalskontakt. Så tack.
    Det är nog mest spartips gällande mat eftersom de andra utgifterna är som de är.

• Volontär

Hjälper gärna till. Alla har som sagt olika erfarenheter och vissa saker som jag anser är helt uppenbara är inte det för någon osv. Därför är det rätt skönt att man kan byta erfarenheter fritt här på forumet :) och lära sig små knep som kan underlätta livets gång.

• mity

Så moget och klokt. Jag vill också hjälpa andra när jag har krafter och blivit kanske visare med tiden. Det är det jag önskar av detta forum. 
    Självklart får man moralisera men den självförakt man redan har och gropen man ligger i är tillräcklig.

• Volontär

Grubbla inte över det som har hänt, (det förflutna går inte att ändra på oavsett vad vi gör), blicka framåt och ta lärdom av det som har hänt samt att fortsätta kämpa oavsett hur omständigheterna ser ut. Det finns alltid någon lösning.

• Linda5

Går alldeles utmärkt att klara sig på den summan.
    Dryga ut allt kött med morötter och vitkål. Köp mycket rotfrukter när dom är billiga. På City Gross kostar 5kg potatis 10:- denna veckan, Karrekottletter 25:-/kg, . På Ica Blandfärs 39:90/kg, Rimmad fläsklägg 24:90/kg.  Brukar köpa på mig rejält när Piccnik bogen kostar 29:-/kg, Kycklingfile 29:90/900g m.m. Fisk köper jag oftast pangasius men fick tag i färsk lax för 29:90/kg så det äts det friskt av nu. Om man är smörgåsfamilj så baka bröd själv och undvik dyra pålägg. Tunnskiva kassler 30:-/kg, gör köttfärslimpa, Marinera och stek piccnikbog, Julskinka för 29:-/kg m.m. Jättegoda o billiga pålägg. Gör egen majonnäs som sen går att blanda till olika ColeSlaw eller goda påläggsröror.
    Om man är på hugget vid korta datum och erbjudanden så kan man äta kanonmat för knappast ingen ting.
    Lycka till

• mity

Tack så jättemycket. Mer medmänsklighet behövs. Låter kanske flummigt men så får vi en bättre värld.
    Pengar har gått åt att resa ibland och ni kan döma mig hur mycket ni vill, tro eller inte tro. Men jag kan säga så här att nedåtspiralen med ekonomi går snabbare än vad man tror. Ofta har jag, ja jag vet idiotiskt tagit lån för att kunna betala andra lån. Och de lånen har inte varit med snälla räntor.
    Ja ni förstår, självföraktet är i avgrunden.
    Jag har inget emot att ta emot kritik och skit för det som jag gjort på något sätt.
    Och det är ingen ursäkt men jag har inte mått bra psykiskt senaste 4-5 åren och försökt att fly från ALLT. Nu kom verkligheten ikapp.
    Vuxet. Kanske inte. Moget. Kanske inte.
    Men vet man inte den andras historia, vilket jag sparar till min samtalskontakt ska man vara försiktig med att döma. Sådan är jag iaf.

• mamma till 12åring

Köp 5 kg-påsar potatis när det är så billigt som 10-15 kr/kg. 5 kg lök kostar 15 kr på ICA Maxi den här veckan. Morötter 5 kr/kg.
    Rårakor, omelett, pannkaka, ugnspannkaka, soppor (potatis, morot, purjolök och buljong), ärtsoppa, ägg, spagetti, blodpudding, potatisklyftor i ugnen (gör själv!), stekt potatis med lök.. Falukorv kostar nu 2 ringar för 50. Stekt falukorv med potatismos, ugnsstekt falukorv med makaroner, korv stroganoff med ris.
    Men stirra dig inte blind på extrapriser, för ibland finns det billigare alternativ. T.ex frukostflingor- längst ner på hyllan ligger ICA Basic crunchy för 18.90 för ett kilo, samtidigt som det är stor kampanj på något som har kilopris på 50-70 kr. Man kan också bryta ner knäckebröd i filen. Använd frysen och om det t.ex. är bra pris på köttfärs kan du göra 2 omgångar köttfärssås och 2 omgångar chili con carne, äta en rätt och frysa in 3 rätter.
    Lär dig vad som är billigt i olika affärer.
    Gör listor! Listor över vad som är billigt "normalpris" i vilken butik, lista över billiga rätter, lista på kylskåpet till vilka rätter ni har mat hemma. Det kan hjälpa att titta på listan när fantasin tryter.
    Det gäller nog att du har en bra plan med variation på rätterna så att det inte blir för ensidigt och att ni orkar hålla planen. Det är ju också bra om du har en hel del riktigt billiga dagar, så att ni har någon hundring över till julmat eller när någon fyller år och ni vill ha något mer än bara ugnspannkaka...
    Alltid matlåda till jobbet, köp inget ute. Säg till tonåringen att äta ordentligt av skolmaten, inkl. grönsakerna där och några glas mjölk till det.

• mity

Tack för tipsen. Lite buffert kommer det ev. att finnas men måste pressa ner så mycket det går. Det går ju pengar på andra omkostnader också.

Svar på tråden Total jävla panik