• mity

Total jävla panik

Hej.

jag har under en vecka inte kunnat sova eller äta för att ekonomin är på väg åt helvete. Ordagrant. Och på alla möjliga jävla sätt. Jag funderar till och med att ta livet av mig. Men vill inte det. Vill ogärna ha moraliserande utan råd, stöd och tips.

• Svar på tråden Total jävla panik
  • Volontär

Trots den att man har hittat ett bra pris betyder det inte nödvändigtvis att du har gjort ett bra köp. Kan ta ett litet exempel idag från mitt inköp köpte polarbröd 750gram från Ica 20 kr och varan var på rea kostade i vanliga fall 25 kr. Kändes som ett bra köp så jag köpte två dock när jag väl var hemma och bläddrade igenom reklambladen så såg jag att en annan butik relativt nära netto har samma polarbröd exakt samma mängd till ett ännu bättre pris 15 kr. (förlust 10 kr ifall jag hade valt netto istället, får dock skylla mig själv att jag inte var tillräcklig noga med att planera vad jag skulle köpa när jag väl var vid affären)
    Lite surt nu i efterhand men man lär sig som sagt med tiden vilka butiker/som brukar ha rea på särskilda varor etc (tex, Özen allfrukt, billig frukt mm). Kan nämna att jag inte är särskild van vid kostnader i förhållande till bröd sorter samt mängd. Dock gör man vissa vissa felköp då och då dessa extrapriserna är rätt lätta att låta sig luras köpa.

• MEE83

Personligen tycker jag att dom flesta rotfrukter smakar röv, speciellt selleri(det är en rotfrukt va?), men det är hälsosamt och det är mycket pang för pengarna, så har man ont om pengar är det bra skit. Gillar man dessutom smaken så är det ju kanon.

Mangold är en annan grej som är nyttig, lite som spenat. Nu brukar jag inte tänka på priserna så mycket när jag handlar så jag kan faktiskt inte svara på om det är billigt eller ej, men det är nyttigt och min tjej brukar använda det i lite olika rätter.

• Tacksamt
    MEE83 skrev 2014-12-10 19:15:18 följande:

Personligen tycker jag att dom flesta rotfrukter smakar röv, speciellt selleri(det är en rotfrukt va?), men det är hälsosamt och det är mycket pang för pengarna, så har man ont om pengar är det bra skit. Gillar man dessutom smaken så är det ju kanon.

Mangold är en annan grej som är nyttig, lite som spenat. Nu brukar jag inte tänka på priserna så mycket när jag handlar så jag kan faktiskt inte svara på om det är billigt eller ej, men det är nyttigt och min tjej brukar använda det i lite olika rätter.

Potatis,morot,kålrot,paprika,lök.
    Skär i bitar och in i ugnen tillsammans med en picnicbog :)
    Mums!

• Jag är bara jag
    mity skrev 2014-12-09 22:55:49 följande:
    Köpte bröd, pålägg, äppelmos, mannagryn, nyponsoppa, 1 kg blandfärs, 1 kg kycklingfilé, sallad, tomater, tvättmedel, bacon och några saker till jag inte kommer ihåg just nu. 250 gick det på.
    Kycklingben är mycket billigare än file´. Äppelmos gör man lätt själv-billigare,godare och nyttigare. Bröd är också billigare,godare och nyttigare hembakt. Lite tips i all välmening! Glad Många bäckar små du vet...
  • enannanmaria
    mity skrev 2014-12-10 17:59:35 följande:

Tack. Det där med rotfrukter ska jag bli bättre på. Både gott och nyttigt.
    Bröd ska jag börja baka men har mått så dåligt på sistone så det har inte blivit av. 
    Nyponsoppa köpte jag 1 liter för 10 kronor eftersom jag inte kan äta för tillfället. 
    Har inte ätit det på år och dar. Nästan allt jag köpte var nedsatt.

Tipsar om enkelt bröd jag gör ibland till soppa. Jag inspirerades något av indiskt Chapati-bröd, men förenklade mycket.

Blanda ca 1,5 dl vetemjöl med 0,5 dl vatten. Blanda till en deg, kavla ut på mjölat bakbord så att det får plats i en stekpanna, strö på några av dina favoritkryddor, t ex timjan och havssalt och kavla in i brödet. Grädda brödet på medelvärme i stekpanna så som du vill ha det. Själv brukar jag bara låta det bubbla upp och sedan vända, platta till och grädda på andra sidan så att det blir färdigt (men inte bränt).

Beräkna en halv eller hel per person. Gott även med riven ost som får smälta på den första gräddade sidan. Man kan även kavla in t ex sesamfrön eller pumpakärnor, det man tycker om helt enkelt.

Snabbare och enklare bröd har iaf. inte jag stött på
  • Tacksamt
    enannanmaria skrev 2014-12-10 23:49:45 följande:
    Tipsar om enkelt bröd jag gör ibland till soppa. Jag inspirerades något av indiskt Chapati-bröd, men förenklade mycket.

Blanda ca 1,5 dl vetemjöl med 0,5 dl vatten. Blanda till en deg, kavla ut på mjölat bakbord så att det får plats i en stekpanna, strö på några av dina favoritkryddor, t ex timjan och havssalt och kavla in i brödet. Grädda brödet på medelvärme i stekpanna så som du vill ha det. Själv brukar jag bara låta det bubbla upp och sedan vända, platta till och grädda på andra sidan så att det blir färdigt (men inte bränt).

Beräkna en halv eller hel per person. Gott även med riven ost som får smälta på den första gräddade sidan. Man kan även kavla in t ex sesamfrön eller pumpakärnor, det man tycker om helt enkelt.

Snabbare och enklare bröd har iaf. inte jag stött på
    det ska jag testa!
  • MEE83
    Tacksamt skrev 2014-12-10 20:22:59 följande:
    Potatis,morot,kålrot,paprika,lök.
    Skär i bitar och in i ugnen tillsammans med en picnicbog :)
    Mums!
    Jo det är i och för sig gott. Tänkte mer på selleri och sådant, fixar inte selleri, fast ibland äter jag saker jag inte är överförtjust i pga näringsvärdena.
  • mity

Nu är jag tillbaka till ruta ett... Det var lite skönt att tänka på annat ett tag men ekonomin är ju fortfarande kaos. Det vore bäst att jag bara försvann säger mina tankar.

• mity

Fått antidepressiva av läkaren men vet inte om jag vågar börja med de eftersom man tydligen mår sämre av de första månaden. Att må sämre än nu här i avgrunden känns fullkomligt ohanterbart.

Svar på tråden Total jävla panik