• mity

Total jävla panik

Hej.

jag har under en vecka inte kunnat sova eller äta för att ekonomin är på väg åt helvete. Ordagrant. Och på alla möjliga jävla sätt. Jag funderar till och med att ta livet av mig. Men vill inte det. Vill ogärna ha moraliserande utan råd, stöd och tips.

• Svar på tråden Total jävla panik
  • enannanmaria

Några spartips från mig är att äta mer vegetariskt. T ex linssoppa/ärtsoppa. Äta gröt istället för bröd eller baka eget bröd. Gör egen müsli. Om ni gillar tonfisk så är bakpotatis med tonfiskröra gudomligt gott och ganska billigt. Om man byter ut bakpotatisen mot vanlig potatis blir det billigare. På tal om potatis så är potatis- och purjolökssoppa med hembakt bröd också jättegott. I denna vinterkyla är det alltid gott med varma soppor och det kostar inte mycket med t ex en tomatsoppa gjord på passerade tomater. Hemgjord risgrynsgröt passar också bra nu i december. Om du ändå har köpt köttfärs rekommenderar jag att dryga ut med rivna morötter, kidneybönor och krossade tomater. Även röda linser och majs/ärtor är gott att ha i.

Om du har någon asiatisk butik i närheten brukar de sälja stora säckar med ris till bra pris (kan finnas även på nätet).

Frisörbesök kan man också tjäna in en slant på antingen genom att klippa själv eller om man har någon bekant som är duktig och kan hjälpa till att klippa. Finns säkert en miljard tips på hur man gör på youtube.

Nu är det inte säsong, men när det är säsong så passa på att plocka vildhallon/blåbär/lingon/svamp. Ofta vill folk bli av med äpplen och annan frukt i sina trädgårdar, det skadar inte att fråga.

Om du ändå vill köpa kött har en del affärer en hylla i affären med kött som har kort datum som du kan frysa in. Om du köper sådant pålägg kan du t ex ha det på hemgjord pizza, paj eller pastasås. Köp det som reas ut, snart blir det t ex säkert rea på revben. Ibland är det t ex bra priser på skinkstek. Tänk alltid på att dryga ut med många billiga rotgrönsaker när du väl gör något med kött. Gör gärna grytor med många rotgrönsaker för att dryga ut (blir även nyttigare).

Gå med i Köp- och säljgrupper för din stad på FB och fynda knappt använda kläder och saker den vägen vid behov.

Lycka till!

• Tacksamt
    mity skrev 2014-12-10 12:11:30 följande:

Nej, allt är inte löst än...

Viktigast är hyra,el,telefon!
  • MEE83

Igår agerade jag hemmaman och lagade middag, vilket inte händer ofta, nej jag är inte en konservativ gammal gubbe, är en liberal ung man på 30 år. haha ... men det händer ändå inte så ofta. Här hemma hos oss är det min tjej som gör det oftast.

I Sverige har vi förmånen att alla kan utnyttja naturens resurser(bortsett från jakt). Jag lagade en trattkantarellssoppa. Huvudingrediensen var således gratis då jag plockade svamp med morsan i skogarna utanför GBG när jag var nere och hälsade på tidigare höstas(trevligt sätt att umgås på dessutom). I butik kostar det säkert 200 SEK per kilo.

Till detta behövde man egentligen bara vitlök, lök, smör/olja, grädde/filmjölk/mjölk, lite mjöl, peppar, salt och vatten.

Man kan även ha i andra grönsaker om man känner för det, till exempel ugnsrostade rotfrukter eller hackade tomater. Rotfrukter är också billigt. 

Det blev faktiskt väldigt gott(iaf enligt min tjej) och jag lyckades till och med att få till en snygg garnering. hehe

Nu är dock svampsäsongen över så där är du ju körd, men tänkte bara tipsa, kanske något som du kan göra nästa år. 

Till en soppa kan man ha ett vanligt vetebaserat matbröd och det kan inte kosta mycket att göra, vetemjöl, jäst, vatten och salt är väl grunden? Du borde kunna baka billiga bröd hemma och spara ett antal kronor. Det kan inte ta lång tid heller, mest tid går ju åt till att skiten skall jäsa.

• mity

Tack för fina tips alla! Såna här tips kan vi ju fortsätta hjälpas åt att dela.
    Om och/eller när jag kommer ur detta djup så kommer jag att vara givmild med tips som ni varit. Tack igen.

• Linda5

"Köpte bröd, pålägg, äppelmos, mannagryn, nyponsoppa, 1 kg blandfärs, 1 kg kycklingfilé, sallad, tomater, tvättmedel, bacon och några saker till jag inte kommer ihåg just nu. 250 gick det på."

Låter som du handlar dyra saker. Bröd o pålägg är ju dyrt som jag skrev i mitt förra inlägg. Där finns massor att spara.
    Nyponsoppa är jättedyrt och ger ingen näring bara hål i tänderna.

Bacon blir billigast om man köper i större förpackningar med kiloprisca:29:-/kg. Ibland finn det även bacon i trasiga skivor som kan bli ännu billigare. Sallad, gurka o tomat är helt meningslösa grönsaker så här års (innehåller bara vatten). Rotfrukter och kål ger mycket mer näring och till mycket billigare pris.

Lite tips från mig.

• mity

Tack. Det där med rotfrukter ska jag bli bättre på. Både gott och nyttigt.
    Bröd ska jag börja baka men har mått så dåligt på sistone så det har inte blivit av. 
    Nyponsoppa köpte jag 1 liter för 10 kronor eftersom jag inte kan äta för tillfället. 
    Har inte ätit det på år och dar. Nästan allt jag köpte var nedsatt.

Svar på tråden Total jävla panik