Igår agerade jag hemmaman och lagade middag, vilket inte händer ofta, nej jag är inte en konservativ gammal gubbe, är en liberal ung man på 30 år. haha ... men det händer ändå inte så ofta. Här hemma hos oss är det min tjej som gör det oftast.
I Sverige har vi förmånen att alla kan utnyttja naturens resurser(bortsett från jakt). Jag lagade en trattkantarellssoppa. Huvudingrediensen var således gratis då jag plockade svamp med morsan i skogarna utanför GBG när jag var nere och hälsade på tidigare höstas(trevligt sätt att umgås på dessutom). I butik kostar det säkert 200 SEK per kilo.
Till detta behövde man egentligen bara vitlök, lök, smör/olja, grädde/filmjölk/mjölk, lite mjöl, peppar, salt och vatten.
Man kan även ha i andra grönsaker om man känner för det, till exempel ugnsrostade rotfrukter eller hackade tomater. Rotfrukter är också billigt.
Det blev faktiskt väldigt gott(iaf enligt min tjej) och jag lyckades till och med att få till en snygg garnering. hehe
Nu är dock svampsäsongen över så där är du ju körd, men tänkte bara tipsa, kanske något som du kan göra nästa år.
Till en soppa kan man ha ett vanligt vetebaserat matbröd och det kan inte kosta mycket att göra, vetemjöl, jäst, vatten och salt är väl grunden? Du borde kunna baka billiga bröd hemma och spara ett antal kronor. Det kan inte ta lång tid heller, mest tid går ju åt till att skiten skall jäsa.