• TigerEmmlis

Bf Augusti 2015

Plussade idag!
    Bf blir runt 31 juli/ 2 augusti 2015 då min cykel varit lite knasig efter ett MA i augusti!
    Men har gått över 14 respektive 11 dagar med mina tjejer som är födda 2010 och 2013!

Här kan vi diskutera allt och skapa nya vänskaper!

Säg till om ni vill vara med i en Facebook grupp oxå! :)

Kram på er!

*Nova 10-11-12* *bf 13-04-05*
  • Svar på tråden Bf Augusti 2015
  • Plutten120301
    MuffinCake skrev 2015-03-30 17:19:26 följande:

Har ett par fp frågor som kanske nån här inne har svar på - för det första hur många dagar kan man högst ta ut på en vecka? 5 eller 7?

Sen undrar jag om det spelar någon roll om du tar ut vanliga eller lägsta nivå- dagar efter det första året i syfte att skydda sin SGI?

För då är det minst 5 dar i veckan som gäller va?

Och sist - är det någon mer som troligtvis är berättigad till extra fp genom AFA försäkring?

Du kan ta ut 7 dagar i veckan (99% säker på det)

Det spelar ingen roll om du tar vanliga eller lägsta dagar efter 1år för att skydda SGI. Jag har jobbat 80% och fyllt ut med lågdagar, bra användningssätt för dessa tycker jag.

Din sista fråga har jag tyvärr ingen aning om
  • tessan91

var på UL idag, allt såg fint ut. vi skulle ta reda på kön, men vi får fint vänta tills den lille kommer ut, Navelsträngen låg i vägen så dom kunde inte uttala sig om vilket kön vi väntar. Spännande men samtidigt är man så himla nyfiken. BF 23/8. Hjärta  

• Minxy
    MuffinCake skrev 2015-03-30 17:19:26 följande:

Har ett par fp frågor som kanske nån här inne har svar på - för det första hur många dagar kan man högst ta ut på en vecka? 5 eller 7?

Sen undrar jag om det spelar någon roll om du tar ut vanliga eller lägsta nivå- dagar efter det första året i syfte att skydda sin SGI?

För då är det minst 5 dar i veckan som gäller va?

Och sist - är det någon mer som troligtvis är berättigad till extra fp genom AFA försäkring?

Japp, 7 dagar per vecka kan du ta ut, men tänk på att dagarna tar slut snabbt då.

Om ni har delad vårdnad så har ni 480 dagar tillsammans (390 s-dagar och 90 l-dagar) fördelade så att ni har 195 s-dagar och 45 l-dagar var.

Ni kan avstå dagar till varandra. Pappan kan t.ex avstå alla sina 45 l-dagar + 135 s-dagar till dig. Då har du 195 + 135 s-dagar (330) och 45 + 45 l-dagar (90).

Om du tar ut 7 s-dagar i veckan räcker dina s-dagar 330/7 = 47 veckor, alltså inte ens ett år. Tar du ut 5 s-dagar i veckan räcker dina s-dagar 330/5 = 66 veckor (1 år och 3 månader ungefär).

S-dagar och l-dagar skyddar din SGI lika bra, så du kan ta 5 l-dagar per vecka eller blanda s- och l-dagar som du vill.

Tänk på att man måste ta ut 180 dagar på s-nivå innan man får ta ut dagar på l-nivå.

Jag är inte berättigad föräldrapenningtillägg genom AFA eftersom jag är statligt anställd.
  • Sanandra

Jag är berättigad till AFA men den bygger på att du får ut 10% av din grundlön i 6 månader om du tar ut 5 dagar per vecka. Tar du ut färre dagar får du mindre från AFA

• MuffinCake

Tack för era svar! :)

Jag vill definitivt vara hemma längre än ett år och kommer ta ut ca. 4 dagar i veckan.

Bara funderade på vad som ansågs vara en "full" vecka.

Om jag har förstått rätt så är man berättigad till 6 månaders extra ersättning om man varit anställd minst 2 år, vilket jag tyvärr inte har.

Jag som varit anställd lite över ett år får i stället extra ersättning under 2 månader.

Tänkte ta dem i början och då ta ut 5 fp dagar/vecka.

• Minxy

...och när jag skrev "delad vårdnad" så menade jag såklart gemensam vårdnad

Hjärnan är som den är *s*

Tidigare kunde man ta ut FP till och med barnets 8-årsdag eller tills barnet gick ut första klass. Nu får man ta ut FP till och med barnets 12-årsdag eller tills barnet går ut femte klass! Dock måste man numera ta ut merparten av dagarna innan barnet fyller 4 år (efter 4-årsdagen får man bara spara 96 dagar sammanlagt).

• Sommar15

Tack Minxy för ett så bra och tydligt svar! Välkommet för mig som förstagångsmamma :)

Vi tänkte dela rakt av jag och min man, 8-9 mån var. Anmäler pappan sin föräldraledighet samtidigt som jag eller kan han vänta med att skicka in det? Nån som vet?

• Minxy
    Sommar15 skrev 2015-03-30 19:45:09 följande:

Tack Minxy för ett så bra och tydligt svar! Välkommet för mig som förstagångsmamma :)

Vi tänkte dela rakt av jag och min man, 8-9 mån var. Anmäler pappan sin föräldraledighet samtidigt som jag eller kan han vänta med att skicka in det? Nån som vet?

Han måste stå skriven som pappa till barnet innan han kan anmäla/ansöka om FP. Är ni gifta så står han som pappa automatiskt från barnets födelse. I annat fall måste ni skriva faderskapspapper hos familjerätten i er kommun.

När du skickar in ditt moderskapsintyg så "anmäler" du automatiskt FP för din del. (Kom-ihåg att du ändå måste göra en ansökan sen där du preciserar vilka dagar du vill ha! Vissa tror det räcker med att anmäla)

Pappan kan däremot inte anmäla förrän barnet är fött och fått fullständigt personnummer.
  • Minxy

Han måste inte anmäla FP till försäkringskassan förrän senast samma dag han planerar att börja ta ut FP, men det kan vara bra att göra det ett tag innan (och dessutom göra ansökan så man ser att den går igenom).

Han ska anmäla sin kommande F-ledighet till sin arbetsgivare minst 2 månader i förväg.

• Sommar15
    Minxy skrev 2015-03-30 19:50:30 följande:

Han måste stå skriven som pappa till barnet innan han kan anmäla/ansöka om FP. Är ni gifta så står han som pappa automatiskt från barnets födelse. I annat fall måste ni skriva faderskapspapper hos familjerätten i er kommun.

När du skickar in ditt moderskapsintyg så "anmäler" du automatiskt FP för din del. (Kom-ihåg att du ändå måste göra en ansökan sen där du preciserar vilka dagar du vill ha! Vissa tror det räcker med att anmäla)

Pappan kan däremot inte anmäla förrän barnet är fött och fått fullständigt personnummer.

Vi är gifta så pappa blir han på papperet automatiskt. Tack snälla för förtydligande, det är ju en djungel det där tycker jag, och då jobbar jag ändå som projektledare och är van vid administration :)
Svar på tråden Bf Augusti 2015