MuffinCake skrev 2015-03-30 17:19:26 följande:
Har ett par fp frågor som kanske nån här inne har svar på - för det första hur många dagar kan man högst ta ut på en vecka? 5 eller 7?
Sen undrar jag om det spelar någon roll om du tar ut vanliga eller lägsta nivå- dagar efter det första året i syfte att skydda sin SGI?
För då är det minst 5 dar i veckan som gäller va?
Och sist - är det någon mer som troligtvis är berättigad till extra fp genom AFA försäkring?
Japp, 7 dagar per vecka kan du ta ut, men tänk på att dagarna tar slut snabbt då.
Om ni har delad vårdnad så har ni 480 dagar tillsammans (390 s-dagar och 90 l-dagar) fördelade så att ni har 195 s-dagar och 45 l-dagar var.
Ni kan avstå dagar till varandra. Pappan kan t.ex avstå alla sina 45 l-dagar + 135 s-dagar till dig. Då har du 195 + 135 s-dagar (330) och 45 + 45 l-dagar (90).
Om du tar ut 7 s-dagar i veckan räcker dina s-dagar 330/7 = 47 veckor, alltså inte ens ett år. Tar du ut 5 s-dagar i veckan räcker dina s-dagar 330/5 = 66 veckor (1 år och 3 månader ungefär).
S-dagar och l-dagar skyddar din SGI lika bra, så du kan ta 5 l-dagar per vecka eller blanda s- och l-dagar som du vill.
Tänk på att man måste ta ut 180 dagar på s-nivå innan man får ta ut dagar på l-nivå.
Jag är inte berättigad föräldrapenningtillägg genom AFA eftersom jag är statligt anställd.