• Jätteoroligg

panikångest/attack hjälp

Hej jag har nu sedan typ två timmar haft riktig panik. Skulle försöka somna då allt började, kände lite "stick" tvärt i bröstet. Sen drog iväg med lite stickningar i vänster arm/hand sen höger samt benen. Jag fick panik och trodde att hjärtat skulle skära ihop.

Ringde då 1177 som berättade att allt det här har npg att göra med panikångest och jag kan vara lugn sålänge det inte gör ont.

Men nu till frågan, hur länge kan det här sitta i? Går lite upp och ner med paniken och det. Just nu känns det lite tryck över näsan. Känner samtidigt oro för hjärtat.

• Svar på tråden panikångest/attack hjälp
  • Jätteoroligg
    Anonym (pås) skrev 2014-11-24 21:57:36 följande:

Åk in och kolla upp det be de ta ekg

Vad är det? Vet inte om jag vågar fara in båda mina föräldrar säger att det är ångest. Samt så tror man att det är sertralinen som börjar sparka igång.
  • Jätteoroligg

Jag tycker jag har jämn puls hela tiden iallafall. Än om den blir högre när jag känner mig mer orolig. Det låter väl ganska normalt?

• Anonym (sertralin)
    Jätteoroligg skrev 2014-11-24 22:21:05 följande:

Jag tycker jag har jämn puls hela tiden iallafall. Än om den blir högre när jag känner mig mer orolig. Det låter väl ganska normalt?

Hej det är normalt ts. tror oxå på sertralin ett. känner i gen mig. från början ökar besvären. kämpa på det blir bättre. Äter nu 150mg och börjar komma igång igen med mitt liv.
  • Jätteoroligg
    Anonym (sertralin) skrev 2014-11-24 22:27:25 följande:

Hej det är normalt ts. tror oxå på sertralin ett. känner i gen mig. från början ökar besvären. kämpa på det blir bättre. Äter nu 150mg och börjar komma igång igen med mitt liv.

Hej tack för lugnande svar. Just nu fick jag lite hand och fotsvett och lite oro. Hoppas sertralinen börjar verka positivt snart.
  • Jätteoroligg

Nu har jag haft en mildare attack igen, känns jobbigt alltså. Man vet inte vad man ska göra för att varva ner heller... Jag brukar mest börja varva ner när jag blir jättetrött. 

• Jätteoroligg

Det här är jättejobbigt, känns som jag ska dö hela tiden. Vet inte vad jag ska göra, och förlåt för jag skriver så mycket.

• Anonym (sertralin)

Det är ju bra att du skriver. att skriva kan lindra. kan du prata med dina föräldrar hur du mår? hur länge har du ätit sertralin och för vad? är själv inne på månad sju och det tar tid men det blir bättre. Nu klarar jag tex att åka bort utan oro.

• Jätteoroligg
    Anonym (sertralin) skrev 2014-11-25 00:40:44 följande:

Det är ju bra att du skriver. att skriva kan lindra. kan du prata med dina föräldrar hur du mår? hur länge har du ätit sertralin och för vad? är själv inne på månad sju och det tar tid men det blir bättre. Nu klarar jag tex att åka bort utan oro.

Ja jag tycker det kan lindra, men just nu är det värre. Domnar/sticker i armar/fingrar och känns konstigt bak i ryggen och allt är kaos. Hög puls också.

Jag har pratat lite med mina föräldrar om det här, jag har ätit sertralin sen i fredags... fick det för att dämpa min oro över cancer osv. Okej, låter bra!
  • 8barnsmamman

Ja de är va mig ångest , har själv haft panikångest i 12 år, lägg dig ner bekvämt & andas som en fyrkant typ följ skärmen på tv eller vad som, andas in , håll andan andas ut håll & gör så hela tiden som kommer allt försvinna!

Om du nu nyligen har börjat med sertralin borde läkaren skrivit ut atarax mot just ökad ångest i början.

Men håll tanken på hur du ska andas

• Jätteoroligg
    8barnsmamman skrev 2014-11-25 00:58:46 följande:

Ja de är va mig ångest , har själv haft panikångest i 12 år, lägg dig ner bekvämt & andas som en fyrkant typ följ skärmen på tv eller vad som, andas in , håll andan andas ut håll & gör så hela tiden som kommer allt försvinna!

Om du nu nyligen har börjat med sertralin borde läkaren skrivit ut atarax mot just ökad ångest i början.

Men håll tanken på hur du ska andas

Okej, låter lite lugnande... Men tänker att jag hade ju det här imorse samt även när jag vakna på eftermiddagen. Alltså inte attackerna utan känslan. Just nu har jag en attack och vet inte vad jag ska göra.

Jo jag har 25mg atarax men har inte känt nånting alls.

Så du tror inte det här har nåt med hjärtat å göra? Eftersom jag har jämn puls men snabb, och jag är 19 år och inga tidigare hjärtproblem.
Svar på tråden panikångest/attack hjälp