• Jätteoroligg

panikångest/attack hjälp

Hej jag har nu sedan typ två timmar haft riktig panik. Skulle försöka somna då allt började, kände lite "stick" tvärt i bröstet. Sen drog iväg med lite stickningar i vänster arm/hand sen höger samt benen. Jag fick panik och trodde att hjärtat skulle skära ihop.

Ringde då 1177 som berättade att allt det här har npg att göra med panikångest och jag kan vara lugn sålänge det inte gör ont.

Men nu till frågan, hur länge kan det här sitta i? Går lite upp och ner med paniken och det. Just nu känns det lite tryck över näsan. Känner samtidigt oro för hjärtat.

• Svar på tråden panikångest/attack hjälp
  • Jätteoroligg

Hej måste bara få skriva av mig lite...

Har lite värk i vänster arm/hand nu igen samt ganska orolig och lite huvudvärk. Känns kanske lite konstigt vid hjärtat också.

Vad ska jag göra för att lugna ner mig? Detta är så jobbigt. Och är det nån som har likadant?

• Jätteoroligg

Hej, förlåt om jag skriver mycket men känner att det hjälper lite att skriva.

Nu känns det lite konstigt runt hjärtat och det samt så har jag en oro i mig nu känner jag... Man hoppas ju bara det är ångest.

• Anonym (jag vet)

Ts.. kan känna igen mig i det du skriver.. och för mig låter det som att din "tryckkokare" är full och du behöver få ventilera... gå och prata med någon bums och lätta ditt hjärta... DET kommer hjälpa dig att få lätta på trycket och alla dessa tankar/oro kommer lätta..
    Desto mer tryck i tryckkokare desto mer oro... töm din tryckkokare.

Kram {#emotions_dlg.flower}

• Jätteoroligg
    Anonym (jag vet) skrev 2014-12-23 09:46:27 följande:

Ts.. kan känna igen mig i det du skriver.. och för mig låter det som att din "tryckkokare" är full och du behöver få ventilera... gå och prata med någon bums och lätta ditt hjärta... DET kommer hjälpa dig att få lätta på trycket och alla dessa tankar/oro kommer lätta..

Desto mer tryck i tryckkokare desto mer oro... töm din tryckkokare.

Kram

Hej tack för svar.

Jag tror nog du har rätt... jag ska få träffa en 8/1 så då får vi se hur det blir. Det är ju hyfsat jobbigt att må så här. :P
  • Jätteoroligg

Hej, vill bara skriva av mig lite igen. :)

Kände inte av någon ångest/hjärtat osv igår. Och inte idag heller, förrns nu när jag skynda mig och skulle se bingolotto. Då kände jag först lite i bröstet sen småjobbigt att andas igen. Och är lite darrig i kroppen eller rastlös, vet inte riktigt hur jag ska förklara det.

Antar att allt detta är ångest, låter ju som typiska ångestbesvär men är ju läskigt ändå.

God Jul på er också! :)

• Anonym (kille29)

Din kropp är så full av ångest låter det som. Klart det är förklaringen för alla dina kroppsliga symptom.
    Har själv haft små problem med panikångest men absolut inte i den höga grad som du, tror jag. Försök känn efter mindre. Du lyssnar på tok för mycket på din kropp. Klart det i normala fall är bra att lyssna på sin kropp, men ditt fall är det bättre att hålla dig sysselsatt och INTE lyssna på din kropp så mycket tror jag.

Vad bra att du ska träffa någon professionell. Jag tror du behöver både professionell konsultering samt medicinering mot din ångest. Jag tror också att du kan läsa på mycket om andning och olika andningstekniker. Det kan du göra redan nu. Visste du att andningen är nyckeln till mycket när det gäller ångest? Man kan andas på många olika sätt och kan man lära sig att hantera sin andning och andas på "rätt sätt" kan man övervinna en ångestattack.

Jag har till exempel haft lite problem med hjärtklappning. Den kommer om jag har andats för ytligt ett tag (pga stress). Det kan också bli att man andas ut för mycket koldioxid, och då får man syrebrist i blodet som orsakar hjärtklappning. Det är inte farligt vet jag, bara obehagligt.

Hur ser ditt liv ut? Sitter du alltid isolerad inomhus eller går du ut ibland?

God jul ;)

• Jätteoroligg
    Anonym (kille29) skrev 2014-12-23 20:33:28 följande:

Din kropp är så full av ångest låter det som. Klart det är förklaringen för alla dina kroppsliga symptom.
    Har själv haft små problem med panikångest men absolut inte i den höga grad som du, tror jag. Försök känn efter mindre. Du lyssnar på tok för mycket på din kropp. Klart det i normala fall är bra att lyssna på sin kropp, men ditt fall är det bättre att hålla dig sysselsatt och INTE lyssna på din kropp så mycket tror jag.

Vad bra att du ska träffa någon professionell. Jag tror du behöver både professionell konsultering samt medicinering mot din ångest. Jag tror också att du kan läsa på mycket om andning och olika andningstekniker. Det kan du göra redan nu. Visste du att andningen är nyckeln till mycket när det gäller ångest? Man kan andas på många olika sätt och kan man lära sig att hantera sin andning och andas på "rätt sätt" kan man övervinna en ångestattack.

Jag har till exempel haft lite problem med hjärtklappning. Den kommer om jag har andats för ytligt ett tag (pga stress). Det kan också bli att man andas ut för mycket koldioxid, och då får man syrebrist i blodet som orsakar hjärtklappning. Det är inte farligt vet jag, bara obehagligt.

Hur ser ditt liv ut? Sitter du alltid isolerad inomhus eller går du ut ibland?

God jul ;)

Ja, jag antar att min kropp är full av ångest... 

Okej, ja jag tror inte att jag har riktigt panikångest men nåt liknande. Får som inte jättemycket panik men blir lagomt rädd och orolig. Jag vet att jag lyssnar för mycket på kroppen, har blivit väldigt hypokondrisk senaste halvåret. Andningen ska jag kolla upp lite, men har provat lite tidigare och inte riktigt funkat.

Okej, hjärtklappning har jag rätt så ofta också och tror nog det kan bero på antingen min ångest eller att jag också andas ganska ytligt. 

Jag är för det mesta hemma, går ut nångång per vecka. 
  • Jätteoroligg

Hej, idag har jag haft lite jobbigt också. Fick ganska hög puls ett tag av att göra exakt ingenting, samt så hade jag lite värk i vänster arm men det var bara i en minut kanske. 

Mamma mätte min puls för första gången och den låg på 88. Hon är helt säker att allt beror på oro. Och hon sa jag ska prova ta två atarax och se hur det blir.

Vad tycker ni? Är allt detta oro/ångest?

• Jätteoroligg
    sandy861 skrev 2014-12-25 10:14:11 följande:

88 i pulsen är helt normalt...

Tycker du det? Mamma tyckte det var ganska högt...

Förövrigt, får man hög puls av att dricka alkohol?
Svar på tråden panikångest/attack hjälp