Anonym (T) skrev 2014-11-26 23:37:41 följande:
När man börjar äta medicin kan ångest öka för att sedan lugna ned sig. Fokusera på att det blir bättre och kommer gå över. Just nu känns det som att du stressar upp dig vilket spär på ångesten och symtomen.
Ångest och dess symtom är obehagliga, skrämmande, smärtsamma. Men det kommer inte ta ditt liv. Tänk på något annat, T ex något du tycker om. Andas djupa lugna andetag. Ta dig ur situationen. Ligger du i sängen sätt dig lugnt på soffan och tänk på det som lugnar dig. Sitter du vid datorn, gå därifrån. Få hjärnan att bryta ångesten.
Alla lär vi väl oss hur vi bäst själva hanterar ångest. Jag är typ sound of music vandrandes i högt gräs med frisk luft, mild vind och jag kan se grässtråna röra sig i vinden. Brukar föreställa mig detta för att få bort ångesten. Att kliva ut i friska luften och ta djupa andetag.
Försök inte att fokusera på det du tycker dig känna. Ont i hjärtat- panik! Utan att det inte är någon fara, det går över.
Kan tala om att vid ångestattack känner jag ungefär som dig. Det går ut i armar och rygg. Speciellt bak i skulderbladet. Efter en ordentlig attack kan jag uppleva en känsla, ont, lite som träningsvärk bak i skuldran. Det kan kännas av i flera dagar.
Ta till dig råd, testa och tänk fritt vad som kan tänkas hjälpa dig.
Tack så väldigt mycket för ditt svar, förstår verkligen vad du menar. Jag "vet" att det har att göra med medicinen men man blir ändå rädd när det väl händer och tror det är på riktigt... Jag måste lära mig hantera det här, är väldigt ny inom det här och det är skrämmande.
Men jag ska prova lite av det du skrev, tack så mycket. :)