• Jätteoroligg

panikångest/attack hjälp

Hej jag har nu sedan typ två timmar haft riktig panik. Skulle försöka somna då allt började, kände lite "stick" tvärt i bröstet. Sen drog iväg med lite stickningar i vänster arm/hand sen höger samt benen. Jag fick panik och trodde att hjärtat skulle skära ihop.

Ringde då 1177 som berättade att allt det här har npg att göra med panikångest och jag kan vara lugn sålänge det inte gör ont.

Men nu till frågan, hur länge kan det här sitta i? Går lite upp och ner med paniken och det. Just nu känns det lite tryck över näsan. Känner samtidigt oro för hjärtat.

• Svar på tråden panikångest/attack hjälp
  • Anonym (T)

När man börjar äta medicin kan ångest öka för att sedan lugna ned sig. Fokusera på att det blir bättre och kommer gå över. Just nu känns det som att du stressar upp dig vilket spär på ångesten och symtomen.

Ångest och dess symtom är obehagliga, skrämmande, smärtsamma. Men det kommer inte ta ditt liv. Tänk på något annat, T ex något du tycker om. Andas djupa lugna andetag. Ta dig ur situationen. Ligger du i sängen sätt dig lugnt på soffan och tänk på det som lugnar dig. Sitter du vid datorn, gå därifrån. Få hjärnan att bryta ångesten.

Alla lär vi väl oss hur vi bäst själva hanterar ångest. Jag är typ sound of music vandrandes i högt gräs med frisk luft, mild vind och jag kan se grässtråna röra sig i vinden. Brukar föreställa mig detta för att få bort ångesten. Att kliva ut i friska luften och ta djupa andetag.

Försök inte att fokusera på det du tycker dig känna. Ont i hjärtat- panik! Utan att det inte är någon fara, det går över.

Kan tala om att vid ångestattack känner jag ungefär som dig. Det går ut i armar och rygg. Speciellt bak i skulderbladet. Efter en ordentlig attack kan jag uppleva en känsla, ont, lite som träningsvärk bak i skuldran. Det kan kännas av i flera dagar.

Ta till dig råd, testa och tänk fritt vad som kan tänkas hjälpa dig.

• Jätteoroligg
    Anonym (T) skrev 2014-11-26 23:37:41 följande:

När man börjar äta medicin kan ångest öka för att sedan lugna ned sig. Fokusera på att det blir bättre och kommer gå över. Just nu känns det som att du stressar upp dig vilket spär på ångesten och symtomen.

Ångest och dess symtom är obehagliga, skrämmande, smärtsamma. Men det kommer inte ta ditt liv. Tänk på något annat, T ex något du tycker om. Andas djupa lugna andetag. Ta dig ur situationen. Ligger du i sängen sätt dig lugnt på soffan och tänk på det som lugnar dig. Sitter du vid datorn, gå därifrån. Få hjärnan att bryta ångesten.

Alla lär vi väl oss hur vi bäst själva hanterar ångest. Jag är typ sound of music vandrandes i högt gräs med frisk luft, mild vind och jag kan se grässtråna röra sig i vinden. Brukar föreställa mig detta för att få bort ångesten. Att kliva ut i friska luften och ta djupa andetag.

Försök inte att fokusera på det du tycker dig känna. Ont i hjärtat- panik! Utan att det inte är någon fara, det går över.

Kan tala om att vid ångestattack känner jag ungefär som dig. Det går ut i armar och rygg. Speciellt bak i skulderbladet. Efter en ordentlig attack kan jag uppleva en känsla, ont, lite som träningsvärk bak i skuldran. Det kan kännas av i flera dagar.

Ta till dig råd, testa och tänk fritt vad som kan tänkas hjälpa dig.

Tack så väldigt mycket för ditt svar, förstår verkligen vad du menar. Jag "vet" att det har att göra med medicinen men man blir ändå rädd när det väl händer och tror det är på riktigt... Jag måste lära mig hantera det här, är väldigt ny inom det här och det är skrämmande.

Men jag ska prova lite av det du skrev, tack så mycket. :)
  • Anonym (barajag)

Snälla du!

Ta det lugnt. Det är helt säkert pga sertralin du känner detta. Jag kan inte ens beskriva hur illa jag mådde då jag började äta sertralin, jag hade sån otrolig ångest och skrämde upp mig själv ännu mer. Men! Det går över! Du behöver inte tro att du kommer att fastna i detta tillstånd för ganska plötsligt släpper allt och man börjar må mycket bättre.

Tyvärr är det svårt att säga hur länge det tar....jag hade nog gett upp hoppet för att jag läst att för de flesta tar det en till tre veckor men för mig tog det tyvärr flera månader. Men sen blir det faktiskt bättre, tro det eller ej =) Du kommer att må bättre.

Det som hjälpt mig då det var som värst var faktiskt en telefon-app där en tant lugnade en genom den värsta panikattacken, Det var en engelskspråkig app men är du intresserad heter den stop panic and anxiety av excel at life. Om du inte gillar den eller har tillgång rekommenderar jag någon avslappningsvideo/band. Har du någon vän som kan ge massage är det också bra. En varm dusch, en kopp te, en dålig serie, lugn och trygghet. Intala dig själv att du kan vara trygg. Mår du riktigt illa finns det även starkare lugnande än atarax som jag faktiskt tycker det är helt okej att ta om det känns outhärdligt. Man måste då tänka på att vara försiktig med dessa och bara ta dem då det verkligen behövs. {#emotions_dlg.flower}

• jenny99

Ja allt låter som biverkningar.Min läkare bad mig börja på 50 mg,men jag tog 25 mg för jag hade läst en hel del om biverkningar.Ökade mycket mycket långsamt.Fortsätt prata av dig på nätet,vänner eller läkare under tiden och minska på sockret om det är möjligt.Det kommer bli bra,fortsätt kämpa

• Anonym (barajag)

Det finns förresten många bra appar för panik och annat som man kan använda för avslappning! Ta hjälp av dessa så gott det går. På youtube finns det också mycket som kan hjälpa att lyssna på, tex meditation vid ångest - sofia savita norgren.

Det känns först som att man inte kan koncentrera sig och ångesten vill ta över men tvinga dig själv att lyssna klart. Tidigare i livet hade jag även problem men tog då inte medicin. Det som då fick mig ur det värsta var en andningskurs. Det låter kanske flummigt men det hjälpte. Andas in så långsamt du kan, håll andan, andas ut så långsamt du kan. Vänta lite innan du andas in igen. Öva detta några gånger per dag och det kommer att lugna dig med tiden. 
  • Totoro

Jag har panikångest och jag håller med dom som säger att man ska möta attackerna. Jag får panik och ångest några dagar innan jag ska gå på möten eller så får jag det när jag står i köer eller på bussen. Första dagarna på min utbildning så var det jätte jobbigt och det kändes som om jag skulle svimma. Jag satt kvar vid bänken och titta ner i bordet och försökte andas lungt och mötte då attacken. Oron att svimma var jobbig men jag hade informerat läraren om mina problem och tänkte att om jag svimmar så får jag väl ta o göra det då. Ångesten la sig och efter ett par dagar var det över eftersom jag nu är van att gå till utbildningen varje dag. Men att åka buss och stå i köer är fortfarande jätte jobbigt.

Jag har även panik/ångest ibland utan att veta varför. Frisk kall luft är väldigt skönt för då känner man den kalla luften åka ner i lungorna och då släpper oron att man inte syresätter sig ordentligt. För det gör man ju men det är något vissa brukar vara oroliga för. Jag är en av dom. Varm luft för mig gör att paniken och ångesten blir värre.

Mamma till Charlie 2013.04.26
  • Jätteoroligg

Tack så mycket för alla svar hörni, känns genast bättre! Nu när det här släpper så kommer cancern å knackar på dörren istället. Men det känns då inte AKUT som att man ska dö vilken dag som helst.

• Jätteoroligg

Hej igen måste bara få skriva av mig...

Nu i någon timme har jag märkt att pulsen ibland är ojämn som nå extraslag.. den går jämt sen kan det komma två slag nära varann. Det är väl också ångesten och sertralinet?

• Jätteoroligg

Fortfarande orolig över pulsen... den går lugnt och fint sen tvär kommer det några snabba slag sen tillbka till det lugna.

• sandy861
    Jätteoroligg skrev 2014-11-28 18:01:39 följande:

Fortfarande orolig över pulsen... den går lugnt och fint sen tvär kommer det några snabba slag sen tillbka till det lugna.

Kallas hjärtklappning.. du tänker för mycket och kan tänka mig du tar pulsen hela tiden. Eller har jag fel
Svar på tråden panikångest/attack hjälp