• Jätteoroligg

panikångest/attack hjälp

Hej jag har nu sedan typ två timmar haft riktig panik. Skulle försöka somna då allt började, kände lite "stick" tvärt i bröstet. Sen drog iväg med lite stickningar i vänster arm/hand sen höger samt benen. Jag fick panik och trodde att hjärtat skulle skära ihop.

Ringde då 1177 som berättade att allt det här har npg att göra med panikångest och jag kan vara lugn sålänge det inte gör ont.

Men nu till frågan, hur länge kan det här sitta i? Går lite upp och ner med paniken och det. Just nu känns det lite tryck över näsan. Känner samtidigt oro för hjärtat.

• Svar på tråden panikångest/attack hjälp
  • Jätteoroligg
    Virre1979 skrev 2015-01-02 04:22:17 följande:

Ja många tror att dom håller på att dö eller får en hjärtinfarkt och åker in till akuten, så är det panikångest.

Tack för svar! Så sjukt jobbigt det här är alltså. :(
  • Rakad Apa

Hypokondriker much?

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Jätteoroligg
    Rakad Apa skrev 2015-01-02 05:10:24 följande:

Hypokondriker much?

Pretty much, vettefan hur jag hamnat i det här träsket. Visste knappt vad hypokondri varr för ett halvår sen.
  • Jätteoroligg
    Anonym (AA) skrev 2015-01-02 11:24:31 följande:

www.angest.se/riks/node/4

Här står vanliga symtom på panikångest.

Tack för svar. Jo jag vet om dom där symtomen men när jag känner sån där stark oro behöver jag prata av mig och få saker bekräftat så det lugnar mig lite.
  • Påven Johanna
    Jätteoroligg skrev 2015-01-02 11:44:14 följande:
    Tack för svar. Jo jag vet om dom där symtomen men när jag känner sån där stark oro behöver jag prata av mig och få saker bekräftat så det lugnar mig lite.
    Det luriga är att det egentligen förhåller sig tvärtom. För att bli av med ångesten behöver du själv kunna härbärgera den och hantera den. Varje gång du söker svar här och känner lättnad så leder det till att det strax börjar om igen, eftersom du (undermedvetet) igen vill uppleva den där känslan av att ha blivit lugnad. Du måste helt enkelt avstå från att be om försäkringar om att du är frisk. 

Jag tycker att du ska söka hjälp för din hypokondri. Det har visat sig att KBT ofta är framgångsrikt.
  • Jätteoroligg
    Påven Johanna skrev 2015-01-02 12:06:44 följande:
    Det luriga är att det egentligen förhåller sig tvärtom. För att bli av med ångesten behöver du själv kunna härbärgera den och hantera den. Varje gång du söker svar här och känner lättnad så leder det till att det strax börjar om igen, eftersom du (undermedvetet) igen vill uppleva den där känslan av att ha blivit lugnad. Du måste helt enkelt avstå från att be om försäkringar om att du är frisk. 

Jag tycker att du ska söka hjälp för din hypokondri. Det har visat sig att KBT ofta är framgångsrikt.
    Jag förstår precis vad du menar men jag känner att jag behöver bekräftelsen just för tillfället då jag känner stark oro, jag blir lugnare då. Är skönt att kunna skriva av sig ibland.

Jag har bokat tid med psykolog nästa vecka så får gå därifrån men är så sjukt jobbigt med alla symtom hela tiden som skrämmer mig. Man kan ju inte ens slappna av när man lägger sig i sängen. 
  • Jätteoroligg
    Hanne skrev 2015-01-02 19:48:45 följande:

KBT kommer säkert att vara jättebra för dig.

Jag hoppas det. Vill verkligen kunna slappna av och inte fokusera på kroppen konstant. Det är ju inte hälsosamt om int annat.
  • Jätteoroligg

Hej, idag glömde jag ta sertralinet... Kom på det just nu, tror jag ska vänta å ta  det imorgon i vanlig ordning. Kan det bli problem pga detta? Och förövrigt så kommer jag vara utan sertralin några dagar framöver också för jag har bara en dos kvar pga min läkare är kass och skrev inte ut nå fler innan hon gick på ledigt och ingen annan hälsocentral ville göra det heller.

Har ni några åsikter ang. detta?å

Svar på tråden panikångest/attack hjälp