• Jätteoroligg

    panikångest/attack hjälp

    Hej jag har nu sedan typ två timmar haft riktig panik. Skulle försöka somna då allt började, kände lite "stick" tvärt i bröstet. Sen drog iväg med lite stickningar i vänster arm/hand sen höger samt benen. Jag fick panik och trodde att hjärtat skulle skära ihop.

    Ringde då 1177 som berättade att allt det här har npg att göra med panikångest och jag kan vara lugn sålänge det inte gör ont.

    Men nu till frågan, hur länge kan det här sitta i? Går lite upp och ner med paniken och det. Just nu känns det lite tryck över näsan. Känner samtidigt oro för hjärtat.

  • Svar på tråden panikångest/attack hjälp
  • Jätteoroligg
    Anonym (Förbannelse) skrev 2015-04-16 09:42:38 följande:

    Det är faktiskt inte säkert att det bara är hjärnspöken även om det förvärrar det. Du kan mycket väl ha en nerv i bröst/bröstryggen som skavs eller kläms av att du spänner dig eller har dålig hållning. Jag får samma problem med pyttesmå spasmer som känns som små hugg och svidande/stickande smärtor, när jag mår psykiskt dåligt. Det här ger ångest om man inte förstår vad det är. Det är helt normalt. ALLA blir oroliga om de tror det är fel på hjärtat, alla har bara inte upplevt någon orsak till att vara det. Det är dags att gå till en kiropraktor skulle jag säga, nu när det det psykiska börjat påverka kroppen. Jag propsade på att du skulle göra ett ultraljud tidigare men nu kanske en kuropraktor skulle vara effektivare för att övertyga dig om att du kan kontrollera detta själv.


    Jag förstår vad du menar men vet dock inte om jag är redo att fara till en kiropraktor. Får endast dom här problemen när jag har ångest och mår dåligt.

    Ska försöka hålla ut ett tag.

    Tack så mycket för svar!
  • Jätteoroligg

    Så jobbigt att jag ska få ont i "hjärtat" när jag lägger mig i sängen... Någon som har något tips som gör att man "glömmer" det eller så?

  • Anonym (Förbannelse)
    Jätteoroligg skrev 2015-04-16 22:21:38 följande:

    Jag förstår vad du menar men vet dock inte om jag är redo att fara till en kiropraktor. Får endast dom här problemen när jag har ångest och mår dåligt.

    Ska försöka hålla ut ett tag.

    Tack så mycket för svar!


    Så på något vis vet du egentligen att det är ofarligt men du skrev i trådstarten att du ändå är orolig för hjärtat (sista meningen). Jag förstår din ovilja att söka hjälp. Det är omständigt och man känner sig ivägen. Det är dock det enda som kunnat få bort min hjärt-ångest nästan helt och hållet. Numer blir jag mer sur än rädd när det är just hjärtat jag känner.
  • Jätteoroligg

    Hej!

    Jag har en fråga... Härom natten så tvärvaknade jag och flög upp och kunde nästan inte andas. Började andas kraftigt och sansa mig samt slängde ut snusen. Kollade även klockan och det var ba en halvimme sen jag senast hade kollat på klockan.

    Kan detta ha varit en så kallad nocturnal panic?

    /Undrande

  • Jätteoroligg

    Hej!

    Nu är jag lite rädd igen... Var ett tag sen senast. Känns som ett band runt bröstkorgen och allmönt orolig samt små värk i händer och så.

    Är det någon som vill prata? Jag är orolig och det är alltid skönt att skriva här då.

    /orolig grabb

  • Anonym (Vet hur det är)

    Hej! Jag vet hur jävligt det är, har haft PÅ några gånger och är en riktig hypokondriker. Trodde också att det var fel på mitt hjärta och gjorde 24-timmars EKG men det visade inget. Sedan har jag problem med magen och lite annat som jag oroade mig över och googlade på symtom som gjorde att jag trodde jag var döende var och varannan vecka. Tillslut fick min sambo nog och sa att jag måste sluta med min hypokondri nu för han orkade inte med det längre... Då fick jag tvinga mig själv att sluta att googla symtom och det var inte lätt alls, det hade blivit som ett beroende eller kontrollbeteende som jag hade svårt att sluta med. Jag fick "återfall" några gånger men försökte igen och igen och nu har jag inte googlat symtom på flera månader och jag har inte haft en enda panikattack sedan jag slutade! Jag mår mycket bättre och kan fokusera på andra saker igen, innan kretsade allt runt min hälsa och ångest.

    Jag märker ju att din ångest är över din hälsa, alltså hypokondri. Det är jätte jobbigt att lida av hypokondri och det är den som med största sannolik gör att du mår såhär och du behöver hjälp för att bli frisk från det!

    Jag och du, vi är inga läkare! Vi måste förlita oss på att dom vet vad dom sysslar med. Gå och sök hjälp och låt dom sköta det. Hjärnan kan lura kroppen något fruktansvärt när man lider av hypokondri, man måste därför ta hypokondrin på allvar!

  • Jätteoroligg
    Anonym (Vet hur det är) skrev 2015-05-29 02:19:50 följande:

    Hej! Jag vet hur jävligt det är, har haft PÅ några gånger och är en riktig hypokondriker. Trodde också att det var fel på mitt hjärta och gjorde 24-timmars EKG men det visade inget. Sedan har jag problem med magen och lite annat som jag oroade mig över och googlade på symtom som gjorde att jag trodde jag var döende var och varannan vecka. Tillslut fick min sambo nog och sa att jag måste sluta med min hypokondri nu för han orkade inte med det längre... Då fick jag tvinga mig själv att sluta att googla symtom och det var inte lätt alls, det hade blivit som ett beroende eller kontrollbeteende som jag hade svårt att sluta med. Jag fick "återfall" några gånger men försökte igen och igen och nu har jag inte googlat symtom på flera månader och jag har inte haft en enda panikattack sedan jag slutade! Jag mår mycket bättre och kan fokusera på andra saker igen, innan kretsade allt runt min hälsa och ångest.

    Jag märker ju att din ångest är över din hälsa, alltså hypokondri. Det är jätte jobbigt att lida av hypokondri och det är den som med största sannolik gör att du mår såhär och du behöver hjälp för att bli frisk från det!

    Jag och du, vi är inga läkare! Vi måste förlita oss på att dom vet vad dom sysslar med. Gå och sök hjälp och låt dom sköta det. Hjärnan kan lura kroppen något fruktansvärt när man lider av hypokondri, man måste därför ta hypokondrin på allvar!


    Tack så mycket för att du tog dig tid att skriva!

    Är alltid skönt att få ventilera lite. Jobbigt att du har haft det så men skönt att det är bättre... Jag hade det hyfsat bra i nån månad men tror det kom tillbaka då jag började dricka mycket.

    Nu är jag deprimerad samt ångest, är väldigt trött hela tiden men när jag ska sova är jag inte det... Jag har som ingen energi.
  • Anonym (Vet hur det är)
    Jätteoroligg skrev 2015-06-02 00:39:32 följande:

    Tack så mycket för att du tog dig tid att skriva!

    Är alltid skönt att få ventilera lite. Jobbigt att du har haft det så men skönt att det är bättre... Jag hade det hyfsat bra i nån månad men tror det kom tillbaka då jag började dricka mycket.

    Nu är jag deprimerad samt ångest, är väldigt trött hela tiden men när jag ska sova är jag inte det... Jag har som ingen energi.


    Jätteoroligg skrev 2015-06-02 00:39:32 följande:

    Tack så mycket för att du tog dig tid att skriva!

    Är alltid skönt att få ventilera lite. Jobbigt att du har haft det så men skönt att det är bättre... Jag hade det hyfsat bra i nån månad men tror det kom tillbaka då jag började dricka mycket.

    Nu är jag deprimerad samt ångest, är väldigt trött hela tiden men när jag ska sova är jag inte det... Jag har som ingen energi.


    Ingen orsak! Okej, ja alkohol ger ökad ångest så det borde du försöka sluta med helt tills du känner att du mår bättre igen! Försök att sluta med alkoholen som första steg och får du återfall så är det bara att försöka igen :) ! Det var dom bästa orden som jag fick höra när jag gick igenom min kris : försök igen!

    Det är inte försent förrän den feta damen sjunger eller vad brukar man säga? ;)

    Och om du inte redan har kontakt med psykolog så tycker jag att du ska ta kontakt med din vårdc! Kanske även gå på AA-möten? Det låter som att du har alkoholprobem. Det är en nog en viktig sak att berätta även för din läkare och psykolog att du börjat dricka för att dämpa din ångest!

    Jag har tyvärr inte läst igenom tråden så noga sorry, men tar du någon medicin för ångesten/depression ?

    Du kommer klara dig! Kram
  • Jätteoroligg

    Hej!

    Nu känns det väldigt konstigt... Har extraslag, känner mig konstig i kroppen och är lite yr. Vågar inte gå och duscha nu.

    Kan det vara panikångest? Var så länge sedan, kommer inge ihåg riktigt hur det är.

    Känner mig förtvivlad nu. :(

  • Anonym (Vet hur det är)
    Jätteoroligg skrev 2015-06-16 15:45:52 följande:

    Hej!

    Nu känns det väldigt konstigt... Har extraslag, känner mig konstig i kroppen och är lite yr. Vågar inte gå och duscha nu.

    Kan det vara panikångest? Var så länge sedan, kommer inge ihåg riktigt hur det är.

    Känner mig förtvivlad nu. :(


    Jaa det tror jag med största sannolikhet att det är! Du stressar upp dig själv med alla tankar om att du håller på och dö/är jätte sjuk osv. Då reagerar kroppen på dina tankar och tror att det är så, man lurar sig själv! Du kommer inte att dö ikväll. Gå och ta en varm dusch och försök att njuta av den, försök att känna hur skönt det kan vara med en varm dusch och hoppa sedan ner i sängen och ta med dig en kopp te eller något varmt att dricka. Sätt på radion eller något du tycker om att lyssna på. På P1 och P3 finns det massa bra att lyssna på, P3 dokumentär t.ex. Ladda ner appen!

    Tänk på att du inte är ensam här i världen, vi finns här på jorden tillsammans och alla lider ibland, det är så det är att leva helt enkelt. Det är en del av livet! Men just nu är det en allt för stor del av ditt liv, du måste försöka njuta lite mer av ditt liv! Det finns så mycket man kan göra och lära sig som gör ens liv njutbart! Försök komma på något som gör dig glad och lugn i själen och gör det! Du plågar dig själv just nu, du skulle kunna njuta istället av kvällen och göra något som du tycker om! Jag vet det, för jag var som du innan, kunde inte längre njuta av livet, oroade mig bara hela tiden. Men det tjänar ingenting till det gör bara ditt liv till ett helvete!

    Kanske behöver du också medicinera? Jag äter sertralin för min ångest och det funkar bra för mig!

    Kram
  • Jätteoroligg
    Anonym (Vet hur det är) skrev 2015-06-16 23:37:20 följande:

    Jaa det tror jag med största sannolikhet att det är! Du stressar upp dig själv med alla tankar om att du håller på och dö/är jätte sjuk osv. Då reagerar kroppen på dina tankar och tror att det är så, man lurar sig själv! Du kommer inte att dö ikväll. Gå och ta en varm dusch och försök att njuta av den, försök att känna hur skönt det kan vara med en varm dusch och hoppa sedan ner i sängen och ta med dig en kopp te eller något varmt att dricka. Sätt på radion eller något du tycker om att lyssna på. På P1 och P3 finns det massa bra att lyssna på, P3 dokumentär t.ex. Ladda ner appen!

    Tänk på att du inte är ensam här i världen, vi finns här på jorden tillsammans och alla lider ibland, det är så det är att leva helt enkelt. Det är en del av livet! Men just nu är det en allt för stor del av ditt liv, du måste försöka njuta lite mer av ditt liv! Det finns så mycket man kan göra och lära sig som gör ens liv njutbart! Försök komma på något som gör dig glad och lugn i själen och gör det! Du plågar dig själv just nu, du skulle kunna njuta istället av kvällen och göra något som du tycker om! Jag vet det, för jag var som du innan, kunde inte längre njuta av livet, oroade mig bara hela tiden. Men det tjänar ingenting till det gör bara ditt liv till ett helvete!

    Kanske behöver du också medicinera? Jag äter sertralin för min ångest och det funkar bra för mig!

    Kram


    Tack så väldigt mycket! Jo jag har käkat sertralin sedan november faktiskt.

    Det är lite bättre nu ikväll faktiskt, återigen tack.
  • Anonym (Vet hur det är)
    Jätteoroligg skrev 2015-06-16 23:41:59 följande:

    Tack så väldigt mycket! Jo jag har käkat sertralin sedan november faktiskt.

    Det är lite bättre nu ikväll faktiskt, återigen tack.


    Skönt att höra! Ingen orsak =)

    Okej men kanske behöver du höja dosen lite? Hur många mg äter du nu?

    Får man fråga hur gammal du är förresten? Jag är nämligen 23 år och får en känsla av att du är i min ålder ungefär ? Det är vanligt att ha en livskris i vår ålder, man är inte riktigt van vid livet än om man säger så och det är mycket förändringar som sker. Och för min del var det även saker i min barndom som jag inte tänkt på innan eller riktigt förstått förrän jag blev vuxen som fått mig att må dåligt. Jag gick och pratade hos en kpt-terapeut för detta plus min ångest och det hjälpte mig mycket. Kbt handlar mycket om just det som vi har problem med, - hur våra tankar påverkar oss och leder till känslor i kroppen och till handling. Jag hade mycket negativa tankar om mig själv, mitt liv och världen innan men kunde inte sluta den onda spiralen på egen hand. För jag var så van vid att tänka så, och visste inte vad jag skulle tänka istället för att må bra. Och jag visste inte heller att mina tankar påverkar mig så mycket som dom faktiskt gör. Det är ett tips!
  • Jätteoroligg
    Anonym (Vet hur det är) skrev 2015-06-16 23:59:20 följande:

    Skönt att höra! Ingen orsak =)

    Okej men kanske behöver du höja dosen lite? Hur många mg äter du nu?

    Får man fråga hur gammal du är förresten? Jag är nämligen 23 år och får en känsla av att du är i min ålder ungefär ? Det är vanligt att ha en livskris i vår ålder, man är inte riktigt van vid livet än om man säger så och det är mycket förändringar som sker. Och för min del var det även saker i min barndom som jag inte tänkt på innan eller riktigt förstått förrän jag blev vuxen som fått mig att må dåligt. Jag gick och pratade hos en kpt-terapeut för detta plus min ångest och det hjälpte mig mycket. Kbt handlar mycket om just det som vi har problem med, - hur våra tankar påverkar oss och leder till känslor i kroppen och till handling. Jag hade mycket negativa tankar om mig själv, mitt liv och världen innan men kunde inte sluta den onda spiralen på egen hand. För jag var så van vid att tänka så, och visste inte vad jag skulle tänka istället för att må bra. Och jag visste inte heller att mina tankar påverkar mig så mycket som dom faktiskt gör. Det är ett tips!


    Hej! Jag äter 150mg.

    Jag är 20 år... Jag tror att allt det här bröt ut när jag "tog studenten" förra sommaren. Har alltid kört på en lugn stil men antar att det kom ikapp mig.

    Fortsätt gärna skriva :)
  • Jätteoroligg

    Hej!

    Jag har hamnat i världens dipp nu sen i helgen... Är allmänt konstig och orolig i kroppen. Vet inte vad som händer med mig... :(

  • Jätteoroligg

    Hej igen gott folk!

    Nu är det såhär att jag sitter på bussen och har som en strålande smärta i vänster underarm som går ner mot fingrarna... Sitter såklart och är orolig.

    Det jag vill tro är att det är pga att jag just har repat med bandet (spelar gitarr) några timmar men det är sjukt obehagligt.

Svar på tråden panikångest/attack hjälp