• Jätteoroligg

panikångest/attack hjälp

Hej jag har nu sedan typ två timmar haft riktig panik. Skulle försöka somna då allt började, kände lite "stick" tvärt i bröstet. Sen drog iväg med lite stickningar i vänster arm/hand sen höger samt benen. Jag fick panik och trodde att hjärtat skulle skära ihop.

Ringde då 1177 som berättade att allt det här har npg att göra med panikångest och jag kan vara lugn sålänge det inte gör ont.

Men nu till frågan, hur länge kan det här sitta i? Går lite upp och ner med paniken och det. Just nu känns det lite tryck över näsan. Känner samtidigt oro för hjärtat.

• Svar på tråden panikångest/attack hjälp
  • Jätteoroligg
    Anonym (barajag) skrev 2014-12-02 14:40:07 följande:

Jag var verkligen i zombiemode då jag började äta sertralin, men blev piggare sen. Är det så att du mer eller mindre svängt på dygnet? Har du någon terapeut du går och pratar med? Kanske du skrivit om det tidigare i tråden. Angående dina fysiska symptom tror jag bara du måste inse mönstret, du har flera kvällar fått symptom och du har då blivit rädd. Men du har alltid överlevt =) Försök minnas hur bra det gick förra gången. Det är inte annorlunda nästa gång du får symptom.

Men ja, jag vet att det är svårt att ändra på sina tankar. Mina problem har inte direkt kretsat kring hjärtproblem, stickningar och sånt, (har dock haft mkt andra inbillade sjukdomsattacker) men oavsett hur ångesten tar sig i uttryck är det jobbigt. Men steg ett är iallafall att du faktiskt är medveten om att det inte är något fysiskt fel på dig, kan du tro på det eller tvivlar du?

Och ge inte upp hoppet, det BLIR bättre, jag lovar. 

Hej och tack för svaret... jo jag vill helst bara ligga i sängen nu nästan. Jag vände dygnet långt innan jag började med sertralin.

Ja jag får börja tänka så att det inte hände nåt sist jag kände så. Men ibland kan jag ha pirr å så hela dagar fast med uppehåll.

Tack igen
  • Jätteoroligg

Hej måste bara få skriva av mig lite igen... just nu har jag som konstig värk i vänster arm/hand igen och konstig puls osv. Kan inte somna, även om jag vet att jag har haft så här flera gånger förr. Vad göra? Man blir ju rädd ändå...

• Jätteoroligg

Nu har jag hög puls igen samt pirr i vänster skulderblad... Vet inte hur jag ska slappna av. Kan detta ha och göra med att jag ökade dosen till 75mg i lördags? Tycker att det har varit lugnt hela förra veckan.

• Anonym (jag vet)
    Jätteoroligg skrev 2014-12-10 03:32:58 följande:

Nu har jag hög puls igen samt pirr i vänster skulderblad... Vet inte hur jag ska slappna av. Kan detta ha och göra med att jag ökade dosen till 75mg i lördags? Tycker att det har varit lugnt hela förra veckan.

Ja. det har med din doshöjning att göra.. stå ut.. det blir bättre..
  • Jätteoroligg
    Anonym (jag vet) skrev 2014-12-10 07:00:36 följande:

Ja. det har med din doshöjning att göra.. stå ut.. det blir bättre..

Tack för svar, jo jag antog att det har att göra med det.
  • Anonym (Kära nån!)

Kära du, går och du och pratar med någon om det här? Jag frågar i all välmening för så här kan du inte ha det.

Jag får själv ångest ibland, men vet att det inte är farligt. Det kan komma när jag är väldigt stressad. Mår bra av att ta hand om mig själv, dvs inte stressa, sova bra, äta bra och promenera. Sen har jag även varit hos en sjukgymnast och fått andningsövningar. När du känner ångest: lägg handen på diafragman (under bröstet längst upp i magen). Andas långsamt in genom näsan, och släpp ut luften långsamt genom läpparna. När man är orolig andas man grunt långt upp i bröstkorgen och det är därför man får ont i musklerna i bröstkorgen, "ont i hjärtat" typ... Lycka till.

• Jätteoroligg
    Anonym (Kära nån!) skrev 2014-12-10 16:26:56 följande:

Kära du, går och du och pratar med någon om det här? Jag frågar i all välmening för så här kan du inte ha det.

Jag får själv ångest ibland, men vet att det inte är farligt. Det kan komma när jag är väldigt stressad. Mår bra av att ta hand om mig själv, dvs inte stressa, sova bra, äta bra och promenera. Sen har jag även varit hos en sjukgymnast och fått andningsövningar. När du känner ångest: lägg handen på diafragman (under bröstet längst upp i magen). Andas långsamt in genom näsan, och släpp ut luften långsamt genom läpparna. När man är orolig andas man grunt långt upp i bröstkorgen och det är därför man får ont i musklerna i bröstkorgen, "ont i hjärtat" typ... Lycka till.

Nej jag går inte och pratar med någon om detta, jag har ett större problem än detta. Det är mitt illamående och grejjer.

Jag förstår precis hur du menar, men tycker det är svårt. Jag har som ihållande oro ibland också som är i dagar... Även tröttheten är jobbig.

Tack så mycket.
  • Anonym (Kära nån!)

Alltså, ditt illamående kan ju bero på ångesten också. Alla dina symtom kan bero på kan bero på ångest. Du verkar lida av hypokondri (inbillningssjuka även kallad), och då tolkar du ju varenda signal från kroppen mångdubbelt mer än vad en person utan hypokondri gör. Då är det inte så konstigt att det gör ont överallt. Sök hjälp, och be om terapi också, inte bara piller. Du är så ung och det är så synd att du ska gå miste om att leva på riktigt för att du har ångest.

• Jätteoroligg
    Anonym (Kära nån!) skrev 2014-12-10 20:49:30 följande:

Alltså, ditt illamående kan ju bero på ångesten också. Alla dina symtom kan bero på kan bero på ångest. Du verkar lida av hypokondri (inbillningssjuka även kallad), och då tolkar du ju varenda signal från kroppen mångdubbelt mer än vad en person utan hypokondri gör. Då är det inte så konstigt att det gör ont överallt. Sök hjälp, och be om terapi också, inte bara piller. Du är så ung och det är så synd att du ska gå miste om att leva på riktigt för att du har ångest.

Ja jag hoppas att det beror på ångest... Jo jag lider nog av hypokondri det kan jag nog säga. Jag ska få träffa en snubbe nästa vecka och se hur det är att prata med nån och sen går vi från det.
Svar på tråden panikångest/attack hjälp