• Jätteoroligg

panikångest/attack hjälp

Hej jag har nu sedan typ två timmar haft riktig panik. Skulle försöka somna då allt började, kände lite "stick" tvärt i bröstet. Sen drog iväg med lite stickningar i vänster arm/hand sen höger samt benen. Jag fick panik och trodde att hjärtat skulle skära ihop.

Ringde då 1177 som berättade att allt det här har npg att göra med panikångest och jag kan vara lugn sålänge det inte gör ont.

Men nu till frågan, hur länge kan det här sitta i? Går lite upp och ner med paniken och det. Just nu känns det lite tryck över näsan. Känner samtidigt oro för hjärtat.

• Svar på tråden panikångest/attack hjälp
  • Jätteoroligg

Hej nu blir jag ju orolig över låg puls också... nu slår det ett slag i sekunden, det borde väl inte vara för lågt?

• Jätteoroligg
    sandy861 skrev 2014-12-17 05:52:49 följande:

En bra puls in ligga mellan 50-90 per minut...

Tack för svar... var nåt sånt jag tänkte men just när jag skrev det där inlägfet var jag ganska orolig. Nu har jag börjat släppa hjärtat lite igen, nu är det mer bara allmän ångest som härjar.
  • Lurvenpajsaren
    Jätteoroligg skrev 2014-12-15 03:49:38 följande:

Hej nu blir jag ju orolig över låg puls också... nu slår det ett slag i sekunden, det borde väl inte vara för lågt?

Hej.

Kan trösta dig med att jag också höll på att noja ihjäl mig för låg puls när jag drabbades av panikångest. När min puls låg på 54 slag i minuten trodde jag att det skulle sluta slå. Det visade sig att när de tittade tillbaka i tiden så har jag alltid haft låg vilopuls, men jag har aldrig tänkt på det. Det som orsakade rädslan var en panikångestattack som jag fick i våras efter upprepade blodtrycksfall. Det är BRA att ha låg vilopuls. Det minimerar risken för hjärtbekymmer. Hoppas att du kan tro på mig för jag vet hur svårt det är när man är overkligt rädd för att något är fel.

Sköt om dig!
  • Jätteoroligg
    Lurvenpajsaren skrev 2014-12-17 10:21:44 följande:
    Hej.

Kan trösta dig med att jag också höll på att noja ihjäl mig för låg puls när jag drabbades av panikångest. När min puls låg på 54 slag i minuten trodde jag att det skulle sluta slå. Det visade sig att när de tittade tillbaka i tiden så har jag alltid haft låg vilopuls, men jag har aldrig tänkt på det. Det som orsakade rädslan var en panikångestattack som jag fick i våras efter upprepade blodtrycksfall. Det är BRA att ha låg vilopuls. Det minimerar risken för hjärtbekymmer. Hoppas att du kan tro på mig för jag vet hur svårt det är när man är overkligt rädd för att något är fel.

Sköt om dig!
    Hej, tack så mycket för svaret... Exakt så jag kände/känner nångång. Även fast jag förstår att det borde vara bra så blir man ju orolig. :P

Tack så mycket!
  • Lurvenpajsaren
    Jätteoroligg skrev 2014-12-17 23:58:22 följande:

Hej, tack så mycket för svaret... Exakt så jag kände/känner nångång. Även fast jag förstår att det borde vara bra så blir man ju orolig. :P

Tack så mycket!

Kram på dig! Det kommer att bli bättre. Lovar.
  • Jätteoroligg
    Lurvenpajsaren skrev 2014-12-18 19:53:51 följande:
    Kram på dig! Det kommer att bli bättre. Lovar.
    Tack detsamma! Hoppas verkligen att det blir det... En grej som också är jobbig är att jag ibland får värk i vänster armen/handen också. Det spär ju ba på oron ännu mer.
  • Jätteoroligg

Hej, vill bara skriva av mig lite...

Nu har jag sjukt hög puls och är orolig igen... Samt värk i armen som vanligt. Gick och duscha när jag började känna det här men det är kvar lika mycket nästan. Läkaren säger att det är ångest, men man vet ju aldrig (har ju inte gjort någon röntgen eller ekg). Jag vet att jag borde lita på läkarna men man är ju som man är... :P

• Lurvenpajsaren
    Jätteoroligg skrev 2014-12-18 21:16:10 följande:

Hej, vill bara skriva av mig lite...

Nu har jag sjukt hög puls och är orolig igen... Samt värk i armen som vanligt. Gick och duscha när jag började känna det här men det är kvar lika mycket nästan. Läkaren säger att det är ångest, men man vet ju aldrig (har ju inte gjort någon röntgen eller ekg). Jag vet att jag borde lita på läkarna men man är ju som man är... :P

Om det hade varit en hjärtattack så hade du ju redan fått den, eller hur..? ;)

Jag tror att du spänner dig och att smärtan beror på det. Det som gjorde att det vände var att jag tog Theralen en endaste kväll. Det fick hela min spända kropp att slappna av fullständigt samt en ordentlig sömn. Theralen är inte farligt och inte beroendeframkallande. Kanske kan det vara något även för dig?

Natti, natti!
  • Jätteoroligg
    Lurvenpajsaren skrev 2014-12-18 23:20:42 följande:
    Om det hade varit en hjärtattack så hade du ju redan fått den, eller hur..? ;)

Jag tror att du spänner dig och att smärtan beror på det. Det som gjorde att det vände var att jag tog Theralen en endaste kväll. Det fick hela min spända kropp att slappna av fullständigt samt en ordentlig sömn. Theralen är inte farligt och inte beroendeframkallande. Kanske kan det vara något även för dig?

Natti, natti!
    Jo jag tänker ju så också. :P

Ja, jag spänner mig nog väldigt mycket kan jag tänka mig... Okej, kanske ska kolla upp det då! Tack så mycket för svar.

Godnatt!
Svar på tråden panikångest/attack hjälp