Anonym (Sven) skrev 2014-12-21 13:09:22 följande:
Får kvinnor/flickor, från alla kulturer, göra som de själva bestämmer? Eller tvingas de göra som deras far har bestämt?
Om vi ska vara ärliga så förekommer väl rätt ofta att flickor och kvinnor tvingas att göra precis som deras far eller någon farbror eller bor, har bestämt? Eller att de blir tvingade göra som andra gamla fanatiska gubb-dj....r bestämmer över dem..?
Inte heller här i Sverige får en faktiskt alla tjejer göra som dom vill eller bära vilka kläder som dom vill för deras föräldrar.
Till en viss ålder är det moviterat och sen inte, detta oavsett vilken kultur man kommer ifrån.
Lösningen på problemet angående slöja, badkläder etc etc är inte heller att andra svenska män och kvinnor ska ta över och bestämma vad utländska tjejer ska ha på sig eller inte
Om alla lät de här tjejerna och kvinnorna få bestämma själva vad dom vill ha på sig så vore världen kanske lite bättre.
Annars är ni precis likadana då ni vill ta över bestämanderätten över dessa tjejer.
Fråga varje person istället vad just den personen vill.
Anonym (Sven) skrev 2014-12-21 13:06:48 följande:
Ok.
Med detta menar du nihka att de företeelser som jag beskrev,
och som jag frågade om din åsikt om,
t ex könsstympning, månggifte och att bli nedkastad från balkongen,
då är ok, enligt ditt sätt att se på saken?
Det var intressant att notera din åsikt nihka...
Svarar även lite på det här.
Könstymping, det är inget som ska påtvingas varken barn eller vuxna, att sen vuxna män väljer att omskära sig är en annan sak och inte bara knuten till en viss kultur eller.
Månggifte finns det även andra som har, mormoner tex, likheterna är att det är en man som får ta sig många fruar, hade det även varit tvärtom att fruar fick ta sig många män så är det ju inget problem och upp till var och en (säger jag som är monogam och gammaldags romantiker) tvångsgifte däremot är förkastligt, tyvärr även något som man även i Sverige sysslade med en gång i tiden, precis som vi inte hade kvinnlig rösträtt en gång i tiden, nu har vi ett land där kvinnor har samma rättigheter, alla länder är inte där än men jag hoppas det blir så en dag, men vi i västerländerna ska knappast kasta sten i glashus då vi också varit där.
Nedkastning från balkonger.. här handlar det inte heller enbart om andra kulturer osv utan det handlar om psykiskt sjuka människor, både svenskar och invandrare, som gör våldsamma saker.
Vi får inte glömma alla de kvinnor som misshandlas eller dödas av svenska män. Eller räknas det inte om man inte blivit nedkastad från en balkong?
Det har alltså med individer att göra, våldsamma och psykiskt sjuka människor, inte med ursprung. Alla muslimer är inte terrorister tex, och alla svenska är inte goda utan vi har vår del av mördare, pedofiler, våldtäktsmän osv
Vi måste börja se människor som individer inte som grupper.
Vi måste fördöma handlingen inte ursprunget hos människor.