• Anonym (Arg)

Mobbingen mot SD

Hur kan det få vara tillåtet så som Aftonbladets journalister spyr ur sig skit om sd? Magdalena Erman kallar sd neofacister. Är chockad att svenskarna accepterar detta. Och alla pk-människor som hävdar att alla människor har lika värde. Det gäller tydligen inte sverigedemokrater. Nä de kan man trampa på och mobba hur som helst. Muslimen som vägrade hälsa på en kvinna på jobbet och som fick gå. (Han hämtade ut skadestånd på ett antal tusen.) Det var okej enligt pk. Det är hans val, hans kropp. Men sverigedemokrater har inte rätt till sina åsikter. Man gillar bara olika ibland. Så patetiskt. Min röst går definitivt till sd. Jag röstade på moderaterna i förra valet men mobbingen av sd har gått för långt. Det är inte demokrati längre. Så därför får de min röst.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-12-09 13:06
    Jag ger inte sd min röst enbart pga mobbingen mot de. Jag anser att vi måste våga prata om invandring och vi kan inte hjälpa halva jordens befolkning. Snart finns ingen välfärd kvar. Hade något av de andra partierna vågat ta i invandringsfrågorna hade jag röstat på det partiet. Men regeringen ger mig inget val!

• Svar på tråden Mobbingen mot SD
  • Baginbox
    Anonym (Maja) skrev 2014-12-12 04:01:14 följande:
    Jag tror att det är ytterst få kulturarbetare som håller med dig. Kulturpolitik handlar inte främst om kultur utifrån ett etnologiskt/antropologiskt perspektiv utan också till väldigt stor del om de kulturella uttrycken: dans, konst, film, musik osv. Och där vill SD som jag förstår som enda parti begränsa kulturarbetares frihet. Och att ha ett fritt och oberoende kulturliv är livsviktigt för en demokrati. Det är viktigt att vi har konstnärer, dramatiker osv som ifrågasätter och provocerar rådande normer som ett led i en stark demokrati. Det jag har hört om SDs kulturpolitik innebär att de främst vill använda kulturen ur ett "bevarande-perspektiv" och på ett "samhällsuppfostrande" sätt där politikerna ska ha konkret inflytande i det kulturella utbudet. Jag skulle gissa att de flesta som är aktiva inom kulturlivet på något sätt snarare ser SD som det parti som begränsar det svenska kulturlivet mest och minskar dess frihet.
    Visa gärna det du hört.
  • Baginbox
    Donum skrev 2014-12-11 23:48:34 följande:
    Så ingenting av det Baginbox påstod är förankrat i verkligheten?

Ok. Då vet jag.
    Allt jag säger har täckning.
  • Anonym (Maja)
    Baginbox skrev 2014-12-12 08:12:21 följande:

Visa gärna det du hört.

Jag följer ju den politiska debatten och har bland annat lyssnat på intervjuer med företrädare för SD, läst olika dokument tittat på kulturnytt där SD uttalat sig i frågan och så vidare. Sd vill ju satsa på kulturarvet och på "folklig" kultur. För att kunna göra detta vill de att politikerna ska ha mer kontroll över kulturen än idag. Man vill ha mer styrning för att kulturen ska bli mer samhällsnyttig och positiv.

Detta är väl inga nyheter?

Och som sagt, få kulturarbetare lär se det som den bästa kulturpolitiken.
  • Donum
    Baginbox skrev 2014-12-12 08:13:10 följande:

Det blir inte mer sant för att du upprepar det. ;)
    I've gone to look for myself. If I should return before I get back, please keep me here.
  • Hypnotica

Gällande vad SD tycker om kultur och folkbildningsfrågor:

www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/_H2022903/

"Centralt i Sverigedemokraternas politik är att skattemedel ska användas för att stärka vårt lands interna sammanhållning och nationella gemenskap, inte för att stödja samhällssplittrande projekt eller idéer som leder till motsättningar och utanförskap. Mot bakgrund av detta bör allt statligt stöd till mångkulturalistiska verksamheter, även inom ramen för folkbildningen, dras in. Med begreppet mångkulturalistisk avses i första hand sådana verksamheter som syftar till att bejaka och förstärka kulturella, religiösa och identitetsmässiga skillnader mellan Sveriges invånare baserat på deras etniska bakgrund.
    Verksamheter som riktar sig mot de nationella minoritetsgrupperna ska dock vara
    undantagna från ovanstående princip."

Replik:

unt.se/asikt/ledare/sd-vill-likrikta-folkbildningen-3486331.aspx

Jag är inte bitter - jag är välhumlad.
  • Anonym (FH)
    Baginbox skrev 2014-12-12 08:13:10 följande:
    Jaså. Ge belägg då. 
  • Sniper
    nihka skrev 2014-12-11 23:01:19 följande:

Kära SD !

Jag kan förstå att det är särskilt viktigt för er att, så här vid jul, värna våra svenska traditioner.

Men efter att vi har satt upp den judiska sjuarmade menoran (adventsljusstaken) i fönstret, har firat ett italienskt helgon (Lucia), tagit in våra tyska barrträd (julgranen), satt oss framför ett amerikanskt underhållningsprogram (Kalle Anka), ätit risgrynsgröt från Medelhavet (ris à la Malta), tagit emot gåvor från ett turkiskt helgon (tomten), och gjort allt detta för att en judisk pacifist (Jesus) föddes av en hijab-bärande moder (Maria) i Palestina (Betlehem), så kan ni väl fundera på om inte julen egentligen handlar om att ta väl hand om varandra, oavsett ursprung, födelseort, ålder, kön, sexualitet, historia, hudfärg eller religion.

Tack Fredrik Claussen för texten.

På vår hedniska högtid.
  • Anonym (Sven)

Att vilja förändra den misslyckade svenska invandrings- och integrationspolitiken är inte att vara rasist,
    det är att värna landets ekonomi och det är att ta ansvar för våra medborgare och för våra medmänniskor som vi redan har välkomnat till vårt land.

• Anonym (Sven)

Världen har 50 miljoner människor på flykt och omkring 125 miljoner människor i akut nöd.
    Att bestämma om vi inte ska ta emot 49 900 000 eller 49 990 000 till vårt land är en väldigt liten skillnad för alla dem som inte får hjälp!

Räknat per capita och per krona så har vi nu under flera år varit det land i världen som har tagit det största ansvaret för att hjälpa människor i nöd.
    Jag tycker att vi ska fortsätta hjälpa men att vi ska göra det smartare.
    För om vi fortsätter som nu så kommer landets ekonomi att haverera och då kan vi snart inte hjälpa någon.

Jag önskar att någon politiker, någon opinionsbildare, något parti skulle ta ansvar och att säga:

Vi har tagit vårt ansvar, vi har tagit störst ansvar i hela världen eller åtminstone inom EU.
    Vi kommer absolut och otvivelaktigt fortsätta ta vårt ansvar. 
    Men nu måste vi konsolidera oss och på ett ansvarsfullt sätt ta hand om det vi redan tagit på oss, det som vi hittills åtminstone delvis har misslyckats med.
    Vi ska fortsätta att hjälpa flyktingar och människor i nöd men vi kan inte längre, ensamma fortsätta med att ta störst ansvar i världen eller i EU.
    Vi tar vårt ansvar och fortsätter nu, åtminstone för en tid, att hjälpa på samma nivå som övriga EU-länder och på samma nivå som våra nordiska grannländer,
    åtminstone till dess vi har kommit tillrätta med det som hittills varit eftersatt.
    Vi måste ta detta ansvar inför dem som vi redan har tagit emot och inför våra skattebetalare.
    Vi måste ta vårt ansvar nu, annars riskerar vi att inte kunna hjälpa någon i framtiden.
    Samtidigt som vi nu är absolut tvungna att starta vår konsolidering så startar vi samtidigt vårt hittills viktigaste och mest ansvarsfulla jobb;
    att genom aktivt och målinriktat arbete förmå övriga världen, att förmå våra övriga medlemsländer inom EU och att förmå våra nordiska grannländer att öka sitt ansvarstagande.
    Vi har gått före och visat vägen. Nu är det våra vänners tur att också dela vårt ansvar.
    Vi kommer alltså göra allt som står i vår makt för att fortsätta ta ett stort ansvar, lika stort som övriga EU-länder och lika stort som våra nordiska grannländer. 
    Vi är ett medlemsland inom EU och vi kan inte längre jobba som ett enskilt land. Vi måste skärpa vårt gemensamma arbete inom EU och i takt med att EU gemensamt tar ett större ansvar så kommer även vi att ta samma ökade ansvar, men vi kan inte längre ensamma gå i täten. Eftersom vi är med i en gemensam union har vi inte rätt att som enskilt land agera utifrån en egen agenda.
    När vi lyckas med detta arbete, att förmå de övriga EU-länderna, våra nordiska grannländer och övriga länder i världen, att ta ett ökat ansvar så har vi  omgående lyckats hjälpa fler av våra medmänniskor, fler flyktingar och behövande, än vad vi nånsin har lyckats med tidigare och fler än vad vi själva någonsin kan klara att hjälpa.
    Vår nya politik är att hjälpa fler.
    För att lyckas med detta måste vi bli bättre på att jobba globalt och vi måste jobba klokare!

Att jobba för fler ska få hjälp tycker jag är humanistiskt och alls inte rasistiskt!

• nihka
    Sniper skrev 2014-12-15 13:37:40 följande:
    På vår hedniska högtid.
    Ja, om SD ska göra sak av att bevara våra svenska traditioner fria från mångkulturella inslag får vi väl återgå till asatro och fira midvinterblot med offer.
Svar på tråden Mobbingen mot SD