• Anonym (Suck)

Arg!!!

Gnäll inlägg...... Idag efter maten meddelande sambos barn glatt att hans mamma hade ringt och talat om "Kalle" en vän till barnet kommer och ska vara ett par dagar kring efter jul. Det är bara det att barnet ska vara här då och vi trodde att mamman ville ha barnet extra.

Men tji vad vi bedrog oss tydligen har hon lovat att Kalle får vara här utan att kolla med oss. Nu jobbar vi mellandagarna båda två och varken sambon eller jag vill ha ett barn som vi inte har den minsta aning om vad det är för typ här när vi inte är hemma. Plus att vi har annat besök nån av dagarna. Blir så förbannad på ren svenska.

Nu har sambon talat om för mamman att ska Kalle vara här får hon ta hand om dom och att hon ska ge sjutton i att bestämma över hans huvud. Men se hon vägrar.

Så nu får sambon ringa upp Kalles föräldrar och tala om att det inte blir nåt besök och göra 2 pojkar besvikna. Bra jobbat.

Ville bara gnälla av mig

• Svar på tråden Arg!!!
  • Anonym (01)
    Anonym (C) skrev 2014-12-18 11:18:48 följande:

Vill bara inflika att VAB är rätten att vara hemma och vårda sjukt barn upp till 12 åls ålder.
    Det har inget några gränser för vid vilken ålder barn får vara hemma själva eller hur många timmar (som det gör för hundar exempelvis).
    Där finns nämligen ingen sådan gräns utan bedöms från fall till fall om någon gör en orosanmälan till soc.

Människor är människor och djur är djur !!
  • Anonym (Bra)

Jag tycker det låter bra och vettigt av dig Ts att du inte vill låta en främmande kompis sova över utan att ni är hemma och kan se vad som händer. Barn i den åldern kan lägg triggas att göra dumma saker om de hamnar i fel sällskap och då är det bra att det finns vuxna som har koll på vem deras barn umgås med.

Det verkar vara många curlingföräldrar i den här tråden som skriver att det är "elakt" av ts att inte låta kompisen sova över ändå. Barn kan oftast hantera ett nej, särskilt när det finns en bra anledning bakom (som i ts fall). Och det kommer andra tillfällen som kompisen kan sova över.

• Anonym (aldrigilivet)

Hej, vill bara berätta att jag tycker ni gör helt rätt. Aldrig i livet skulle jag ta ansvar för ett barn (än mindre tonåring) jag inte känner, helt oplanerat,  flera dygn i sträck.  Detta helt oavsett om jag och/eller den andra vuxna i familjen är hemma - killarna lär ju inte sitta inne hela dagarna. Vad som helst kan ju hända från hemlängtan till olycksfall eller snatteri.

Till Er som säger att det är synd om barnen "speciellt nu när det är jul och allt" undrar jag vad ni tycker om scenariot istället varit att idén mellan killarna om att Kalle skulle komma på besök istället hade fötts en vecka när han var hos pappa och TS. Då hade förmodligen ett motiverat nej blivit svaret. Hade det varit bättre el sämre ? Svar plus motivering vore intressant.

• Anonym (Allis)

Jag tycker ni gör helt rätt TS.

Om det vore jag så har mitt barn från 7 års ålder haft själv ansvar för att fråga om det är ok att X får vara hos oss/sova över/vad det nu gäller. Har man inte frågat den som berörs i förväg kan man inte lova ut nåt, då blir det kategoriskt nej, varenda gång, för att inte uppmuntra ett hänsynslöst beteende.

Han skulle bli mäkta förvånad om den regeln plötsligt inte gällde en eventuell bonusförälder!

• MajaMaria79

Jag hade aldrig lämnat två tio-åringar, varav den ena okänd (det verkar ju inte ens som att bonusen känner honom så väl) hemma själva. 

Och jag hade absolut inte velat att mitt barn var utan uppsikt flera dagar hemma hos någon annan. Jag skulle kunna sätta en slant på att Kalles mamma tror att det är hemma hos bonusens mamma de ska vara. Jag skulle aldrig komma på tanken att bestämma något sådant över huvudet på dem som mitt barn ska bo hos. 

• Anonym (märkl)
    Anonym (01) skrev 2014-12-17 21:46:28 följande:
    Vadå god tro , ?
    Hon kan gott bestämma i sitt eget hem inte någon annans !
    Hon är ju en respektlös person som skickar hem en okänd Kalle till de
    Vilket konstigt beteende av sambons ex! Hon är verkligen respektlös.. Självklart ska ni inte gå med på det. 

Går ni med på detta en gång, då kan det bli en vana att hon skickar barnens kompisar till er, utan er vetskap. 
  • Anonym (märkl)

Sedan tycker jag förövrigt inte det har med saken att göra om barnen kan vara hemma själv i den åldern eller ej. Hon ska respektera ert hem och inte skicka dit kompisar utan ni har bestämt det i förväg.

Så TS, du är inte gnällig!

• yodi

så oerhört dåligt av henne, inte kan hon bara bestämma  att det är okej att kalle kommer hem till er utan överhuvud taget ha pratat med er först. förstår att du är arg, jag hade blivit rosenrasande.

• Nenne666
    Anonym (Suck) skrev 2014-12-18 11:50:11 följande:
    Så här är det hos oss. Det är ytterst ovanligt att vi jobbar förmiddag samtidigt, jag jobbar kontinuerligt 3-skift och sambon jobbar 2-skift. Alltså jobbar han 6-14 när hans barn är här. Jag kan vara ledig eller jobba natt eller eftermiddag. Bonus klarar av att gå upp och gå till skolan själv om även jag jobbar morgon vilket isf bara blir 2 dagar av 5 sen byter jag och jobbar kväll. Skolan slutar 14.10 och då är jag hemma eftersom jag jobbar på orten. Så på lov blir det högst 2 dagar om ens någon han får vara ensam till 14 och det funkar bra. Mamman bor dessutom 200 meter bort om det skulle vara något och hon är hemma hela dagarna. Så jag tror inte pojken lider precis.
    Vart är din poäng eller är det jag som är trött?
  • Nenne666
    Brumma skrev 2014-12-17 21:46:58 följande:
    Hos oss hade det faktiskt inte varit lugnande alls. Vi har inte samma åsikt om uppfostran och ansvar som bonus mamma. En vän till bonus hade varit jättebra kommen hit OM vi varit hemma och OM det passat oss. Sedan, efter att vi gjort vår egen bedömning samt haft en dialog med vännens föräldrar, hade vi kunnat lämna dem ensamma hemma.
    Mycket enkelt. Håller såklart med. Mycket enkelt enligt hur jag tänker.,
Svar på tråden Arg!!!