• Svar på tråden BF september 2015!
  • NattaLind
    Floffeen skrev 2015-01-29 16:09:28 följande:

Fick tid den 12/2 för "utredning"
    då kommer de finnas både barnmorska och läkare och en Ul sköterska på plats för att räkna ut vilken vecka jag är i och bedöma risken för fosterskador mm  då jag ätit starka mediciner och inte planerade en graviditet.

illamåendet har lagt sig och känner inte av några som helst symtom längre..
    hum vet knappt om de är bra eller dåligt ..

Jag kommer inte få göra kub test då dom inte erbjuder de här till personer under 30 , enbart om de finns någon risk som t.ex sjukdom hos syskon eller så. är de så hos er med eller erbjuds alla det?

I mitt landsting erbjuds alla KUB. Var och tog blodprov inför det på inskrivningen igår :)

Att inte känna symtom är ju väldigt vanligt!
  • NattaLind
    Thelma88 skrev 2015-01-30 09:12:08 följande:

God morgon tjejer!:)

Någon som vet om det är ett gravidsymtom att vara frusen?

Läste någonstans att det eventuellt var för att kroppen ändrade temperatur under graviditet..

Jag fryser iallafall konstant och har gjort i nån vecka nu :/ någon mer?

Det är väldigt vanligt att frysa :) Jag frös dom första veckorna men nu är det som vanligt! :) Nästan mer åt det varma hållet faktiskt.
  • sagofröken
    Emeralda skrev 2015-01-30 08:48:56 följande:

Detta illamående! :( Och tröttheten! Nu minns jag varför jag bävade inför att bli gravid igen.. Jag mår precis som vid mina två tidigare graviditeter, jag mår helt normalt på morgonen så frukost är inga problem, men sen runt nio på fm börjar jag må illa och sen på em slår tröttheten till och jag mår ännu sämre och mår pyton fram till sena kvällen då det ger sig lite.

Ska testa att göra ingefärs-och citrondryck idag och se om det kan lindra. Jag klarar inte av att kräkas heller (har alltid haft jättesvårt för det) men det känns som om det skulle hjälpa för stunden om man kunde det, men det är omöjligt, jag kan inte.

Vad har ni för tips mot illamående? Mår ni illa på morgon eller hela dan som jag?

Alltså jag är ju lite frälst, men vitamin B6. Jag tar två tabletter + 1 gravidtablett (annars kan man ta 3 b6) om dagen. Sedan jag började med det är mitt illamående NÄSTAN helt borta, däremot kommer kräkningar/kväljningar några gånger om dagen men det där sjösjuka emellanåt som fick mig att ligga grön i ansiktet i soffan är borta. Googla på B6 + graviditetsillamående, fråga på apoteket, fråga din barnmorska. Finns så klart ingen garanti att det funkar, men vi är många som fått det mildrat vad jag läst/hört. Jag köpte mina på apoteket (de heter typ beviplex forte eller nåt sånt) och både på apoteket och hos barnmorskan tyckte de att det var en bra idé (alltså inget som någon på Familjeliv har hittat på, den risken finns ju alltid...) Finns några studier gjorda, men i Sverige brukar man av nån anledning rekommendera åksjuketabletter istället. Jag vågar inte ta dem för att jag redan är vansinnigt trött och somnar i tid och otid. Vet att en del som har kraftigt illamående kombinerar postafen/lergigan och b6 för att mildra ännu mer. 

Vanligtvis nu så får jag några kväljningar/minikräks innan frukost, eller om jag åkt långt med buss/bil/tåg, men framförallt om något stinker. STORT problem på mitt jobb som har ett antikt avlopp som kan få även ogravida att kväljas... Till råga på allt har vi haft badrumsrenovering hemma där de gjort något fel med ventilationen, så ibland stinker vårt sprillans nya badrum avlopp. Tror jag hade klarat mig ännu bättre utan dessa avloppsstanker både hemma och på jobb.
  • sagofröken

Fråga till er som varit på tidigt vul/ul: 
    Har ni fått några kommentarer kring formen på era hinnsäckar?
    Jag var på vul i 7+0 (misstanke om utomkveds) och såg ett tickande hjärta. Men läkaren tyckte att hinnsäcken var för "bananformad" och sa att den ska vara rund. Hon var bekymrad över detta, men ringde dagen efter och hade då visat bilderna för en överläkare som sa att det var helt ok. Jag gjorde det stora misstaget att googla (gör inte det...), och har förstått att ojämn hinnsäck ofta betyder att det är missfall på gång. Men också några fall där hinnsäcken varit formad som banan eller njure och så har det ändå gått bra. 

Min BM gillade inte heller att hinnsäcken var bananformad, så hon bokade in ett ultraljud måndag om 10 dagar och ville inte ta blodprov och sånt innan dess "för att vi inte ska ha tagit dem i onödan". 

När jag ser på tidiga v/ul-bilder här och i andra trådar tycker jag inte att många hinnsäckar ser perfekt runda ut, men det kanske bara är önsketänkande :) 

• Hemlighetenshemlis

Här var det blod på pappret nu på morgonen. Så sjukt orolig :( Vet att det inte behöver vara något men ändå. Jag tror alltid det värsta

• Madicken01

Ang illamående så har mitt varit värst på morgonen. Nu har jag börjat med att äta lite fil och flingor (vilket jag aldrig äter annars!) det första jag hör på morgonen och det har gjort det lättare. Sen kan jag få i mig min vanliga frukost utan problem.

Tröttheten är värst tycker jag!

• Sopp

Min såg ut typ som en ojämn fralla i 8+3, ingen sa något. Jag hade också blivit sjukt nojig om den som utförde UL sa sådär, men försök att inte älta för mycket. Hjärtat tickade som det skulle, och om 10 dagar får du kika igen! Jag har för mig att någon i den här tråden hade en bananformad hinnsäck som resulterade i en helt frisk liten bebis =)

• Floffeen
    Hemlighetenshemlis skrev 2015-01-30 09:50:22 följande:

Här var det blod på pappret nu på morgonen. Så sjukt orolig :( Vet att det inte behöver vara något men ändå. Jag tror alltid det värsta

håller tummarna för dig!

Men jag har faktiskt blött båda mina tidigare graviditeter
    varav ena kom de stora svarta klumpar. men de var inget fel där inte. :)

så håller tummarna att de bara var en tillfällighet

• lördagsgodis

Jag har tagit b6 några dagar nu men måste komplitera med postafen men klarar mig då med en postafen om dagen.

Min hinnsäck var njurformad med sonen och inga problem där. Den här de sista två gångerna har den varit rund men vet inte varför.

Jag börjar känna av fogarna vilket skrämmer mig, jag jobbar inom vården och alla böjningar kommer inte funka. Kan ju inte bli sjukskriven redan nu...

• Njutavliivet

Hej jag är också en #septembermamma2015,

Jag är idag i v9 ( 8+3) .

Jag mår bra förutom att jag senaste veckan spytt mycket , vart väldigt känslig så fort jag ätit , så det har vart ganska jobbigt men hoppas de blir bättre. Annars dem vanliga symtomen som trött , ömma bröst , lite svullen mage .

Och detta kommer bli vårt första barn om allt går som de ska , men de håller vi verkligen tummarna för .

Hur mår ni ? Kramar till alla !

Svar på tråden BF september 2015!