• Svar på tråden BF september 2015!
  • sagofröken
    Pyrola skrev 2015-03-06 17:11:42 följande:

Babyskydd är jag mest noga med. Annars blir det mycket begagnat. Babyskydd är så svårt att veta ålder och det finns ju aldrig någon ordentlig garanti att det är okrockat. Vårt gamla med sonen som tyvärr faktiskt var med om en krock har vi hivat just av den anledningen. 

Annars gick KUB bra idag. Det var roligt att få se Pluppen, hen sprattlade, hjärtat pickade på, det gick att urskilja hjärna, magsäck, ryggrad och fem fingrar på vardera hand. Blev framflyttad dock till 13/9. 

Ett tips om nån vill köpa/få ett begagnat babyskydd (som man litar på är okrockat) är att det ska finnas ett bästföredatum på undersidan! Finns det inte det så skippa skyddet. 

Och så skönt med ett lyckat ultraljud! 
  • Sopp

Vi hade tänkt att köpa mycket begagnat men sen var det så rackarns kul o köpa bebiskläder! Första barnbarnet på båda sidor minskade inte heller konsumtionen :) nu har vi dock sagt åt våra familjer att lugna sig med gåvorna så de har börjat ge sparpengar istället. Är det en tjej i magen nu lär det dock slinka ner en klänning eller två i shoppingkassen.. :)

• Sopp

...jag känner för övrigt ingenting mer än oroliga tarmar än så länge, 14+5 idag. Med förra kände jag första sparken i v23. Dock kände jag lite fosterrörelser, min BM och sambo kände med handen utanpå men jag kände ingenting..hah!

• sagofröken
    Sopp skrev 2015-03-06 19:33:33 följande:

...jag känner för övrigt ingenting mer än oroliga tarmar än så länge, 14+5 idag. Med förra kände jag första sparken i v23. Dock kände jag lite fosterrörelser, min BM och sambo kände med handen utanpå men jag kände ingenting..hah!

Då är vi lika bortdomnade inuti du och jag ;)
  • IMHO

Tack för bra tips och skönt med lyckade KUB och UL. Grattis ni som gjort dem. Fick ett VUL på gynakuten (och dropp) idag så jag fick se lillplutten röra sig och andas fostervatten. Skönt med livstecken och att se mänskliga drag. Har KUB om 1,5 vecka. När nervositeten slår till brukar jag tänka att det som är redan är och därför behöver jag inte oroa mig för hur det ska bli. Fast i ärlighetens namn vill jag helst redan vara på andra sidan KUB.

• Mockingjay

Är nu i vecka 15. I måndags morse gjorde vi KUB, allt såg bra ut. Vi kunde se bebisen dricka, hjärtat slog och ultraljuds-sköterskan gick igenom hela kroppen och visade oss hjärna, mage, armar, ben,hjärtats kammare osv. Vi fick lägsta sannolikhet på kub. Det var också skönt att se att det var en bebis och inte två, är så himla mycket större denna graviditet än med första barnet så var lite misstänksam på tvillingar. Det hade iof varit häftigt det med men tror det räcker med en bebis åt gången för mitt psykes skull.

• I Walk The Line

Vi köper allt begagnat, alltid gjort, känns bäst ur miljösynpunkt

Denna gången har vi allt, så behöver inte köpa nånting. Kanske köper något extra klädesplagg, vi får se. Vi brukar köpa en ny nalle till hen, och en filt, som de får på bb.

Kläder köper vi ofta stora klädpaket på tradera, små kläder används så himla lite, och då vi avskyr att sätta barnen i fack så har våra barn alla färger och former på sina kläder, oavsett kön

• 26number1

Jag köper gärna begagnat men just kläder, babyskydd till bilen och madrass till sängen kommer vi köpa nytt. Jag har redan köpt mycket kläder på Tradera men köper bara när lapparna sitter kvar, vill faktiskt inte att vårt första barn ska gå i andras nedspydda kläder (hur fjantigt det än låter).

Ang hur man klär sina barn; vi kommer definitivt klä en pojk i mer maskulint och en tjej i mer feminint med volanger (är inget fan av rosa). Jag skulle avsky att få frågan vilket kön mitt barn har när jag stolt går runt med min vagn och tycker det är helt ok att "visa" med kläderna. Skulle det sen visa sig att vår son vill leka med dockor och klä sig i rosa eller vår dotter bara vill leka med bilar är jag självklart helt fine med det :)

• lördagsgodis

Vi har det mesta hemma då vi har en pojke och en flicka men behöver nog en ny vagn och funderar faktiskt på att köpa en ny den här gången men har inte riktigt bestämt oss än. Jag har försökt klä dom vettigt och mycket färg och sonen klär sig i det jag köper men dottern har en mer utpräglad stil där det helst ska vara leggings och klänning/kjol.

• sagofröken

Just att behöva köpa vagn känns nästan övermäktigt, känns både trist att välja och lägga ut pengarna. Försökte övertala min man att vi bara kan köpa ny liggdel till vår gamla vagn (som redan hade använts av två barn när vi köpte den för fem år sedan), men hans argument vann: bromsen är sönder, däcken söndernötta och varukorgen trasig. Så det blir att bita i det sura äpplet såsmåningom :) Mitt hopp är att nån bekant bara ska erbjuda sig att sälja sin vagn till oss för rimlig peng, för att slippa behöva välja och leta på blocket :)

Svar på tråden BF september 2015!