• Svar på tråden BF september 2015!
  • dreaminggirl

11+2 här. Mår illa och har massor med yrsel vissa dagar. Det värsta var i förrgår när det snurrade när jag låg ner :( Och det snurrar alltid när jag ställer mig upp..

• dreaminggirl

11+2 här. Mår illa och har massor med yrsel vissa dagar. Det värsta var i förrgår när det snurrade när jag låg ner :( Och det snurrar alltid när jag ställer mig upp..

• Emeralda

11+3. Har tillfrisknat från influensan och under tiden jag hade feber mådde jag inte illa alls, trots att jag knappt åt någonting på flera dar. Nu mår jag illa igen. Jag trodde verkligen att det slutat då jag hade några dagar utan illamående. Usch vad jag tycker det är jobbigt.

• Flängfia
    bebis86 skrev 2015-03-09 17:16:09 följande:
    Stödstrumpor!!!!! Risken att få mycket vätska i benen är stor så förebygg med stödstrumpor när du flyger.

Jag var i v7 när jag åkte till Thailand för några år sedan. Mina ben såg hemska ut då jag ej hade stödstrumpor
    Aa stödstrumpor har jag faktiskt skrivit ner också! :) Har ett par hemma redan så det är skönt. Har även bett om att få byta min plats på flyget så jag sitter vid gången och lätt kan resa på mig när jag vill.
  • Österbottning80
    Flängfia skrev 2015-03-10 10:38:53 följande:
    Aa stödstrumpor har jag faktiskt skrivit ner också! :) Har ett par hemma redan så det är skönt. Har även bett om att få byta min plats på flyget så jag sitter vid gången och lätt kan resa på mig när jag vill.
    Är också på väg utomlands om några veckor och har funderat en hel del på vad jag skall packa. Mest är det väl stödstrumpor och bekväma kläder. 
    Gången skall jag absolut ha, har redan kommit överens med sambon om att den platsen är min. Funderar också på om man kan fråga kabinpersonalen om en egen flaska vatten så jag inte skulle behöva ringa efter dem hela tiden. 
    Fast det beror ju på vart man skall flyga, vi har atlantflyg om ungefär en månad (är då runt v 20) så jag är lite orolig för hur stor jag kommer att vara. 
  • Flängfia
    Österbottning80 skrev 2015-03-10 10:53:36 följande:
    Är också på väg utomlands om några veckor och har funderat en hel del på vad jag skall packa. Mest är det väl stödstrumpor och bekväma kläder. 
    Gången skall jag absolut ha, har redan kommit överens med sambon om att den platsen är min. Funderar också på om man kan fråga kabinpersonalen om en egen flaska vatten så jag inte skulle behöva ringa efter dem hela tiden. 
    Fast det beror ju på vart man skall flyga, vi har atlantflyg om ungefär en månad (är då runt v 20) så jag är lite orolig för hur stor jag kommer att vara. 

Det går nog bra! 

Vi flyger till Thailand och det är en bit, men vi har flugit sträckan många gånger och förhoppningsvis går allt bra. Vi hade fått fönsterplats+mittenplats men jag ringde faktiskt flygbolaget och sa att jag var gravid och fick byta till mittenplats+gångplats (3 säten i rad, och vi hade de två innersta från början) så det var skönt! Vatten, riskakor och godis tänker jag ha med mig utifall jag vill ha något att tugga på utöver maten. Hoppas att kunna sova stor del av resan och det bör inte vara några problem med tanke på hur mycket jag sover i dagsläget, haha.

• dreaminggirl
    Emeralda skrev 2015-03-10 10:21:14 följande:

11+3. Har tillfrisknat från influensan och under tiden jag hade feber mådde jag inte illa alls, trots att jag knappt åt någonting på flera dar. Nu mår jag illa igen. Jag trodde verkligen att det slutat då jag hade några dagar utan illamående. Usch vad jag tycker det är jobbigt.

Konstigt att du mådde bra när du hade feber, å tråkigt att du mår illa igen. Jag är oxå sjukt trött å detta illamående nu!! Blir svårare å svårare å hantera det tycker jag. Vill bara att det ska försvinna nu!
  • Österbottning80
    Flängfia skrev 2015-03-10 10:58:00 följande:

Det går nog bra! 

Vi flyger till Thailand och det är en bit, men vi har flugit sträckan många gånger och förhoppningsvis går allt bra. Vi hade fått fönsterplats+mittenplats men jag ringde faktiskt flygbolaget och sa att jag var gravid och fick byta till mittenplats+gångplats (3 säten i rad, och vi hade de två innersta från början) så det var skönt! Vatten, riskakor och godis tänker jag ha med mig utifall jag vill ha något att tugga på utöver maten. Hoppas att kunna sova stor del av resan och det bör inte vara några problem med tanke på hur mycket jag sover i dagsläget, haha.

Flyger ungefär like långt men åt andra sidan, till Chicago. Men nog skall det gå bra. Hoppas allting går bra för er och ni har en fantastisk resa!!
  • EijaIsland

Hej alla!

Kul att lägga alla inlägg här och höra hur ni har det.

Själv är jag 13+4 idag, beräknad 12 september. Första barnet och jag själv blir 30 om 10 dagar. Spännande.

Som någon just skrev så har jag också just haft influensa, och den var himla svår att bli av med. Låg i två veckor. Nu efter att jag tillfrisknat från den så har illamåendet (som annars försvann helt runt vecka 10) helt plötsligt kommit tillbaka. inget kul alls, men som tur var inte så allvarligt som det var först och jag kan hantera det med att äta rätt och ofta :)

Bor utomlands och här är det vanligast att man gör ett tidigt, vaginalt, och ett vid 12 veckors, sen vid 20v. Jag har gått på 3 ultraljud totalt, 2 tidiga vaginala (v. 6 och 7) och så ett 12 veckors för en vecka sen. Helt galet hur mycket det lilla pyret har växt, och hur mycket det sprattlade omkring!

Ni som är ungefär lika långt komna, hur högt upp känner ni er livmoder? Jag började känna min ovanför blygbenet runt 9-10 veckor redan och den har nu växt till sig rejält, men ännu inte 'poppat' upp. Dock har allt i magen tryckts upp och ut, tog första magbilden i söndags och jag tycker jag ser ut som jag är 6 månader gången, haha. 

Så läser man ibland (och hände även en kompis) at folk känner rörelser redan vid 14-15 veckor. Någon som upplevt det?

Vore kul att komma i kontakt med folk som också väntar sitt första (dock även roligt att höra hur ni som väntar ert andra/tredje/... har det). Själv är jag förvånad över hur naturligt jag tycker det känns att vara gravid. Känner mig såklart trött och så, men ändå så himla "fin" och som att det är något speciellt som jag faktiskt har turen att kunna uppleva (är själv adopterad och har tänkt mycket på om jag skulle ha biologiska barn eller inte). Någon annan som, trots kanske trötthet och illamående, känner sig väldigt tacksamma?

Förra veckan fick jag även en doppler lånad av en kompis. Hon fick mig att lova att jag inte skulle bli galen om jag inte lyckades hitta hjärtat id första försök, men det var inga problem. Hann knappt sätta den på magen och då hördes det klart och tydligt. Sen dess har han/hon gömt sig lite längre ner och varit svårare att höra, men lyckas alltid hitta det och hör rörelser och allt. Hur mysigt som helst. 

Jag vet att i Sverige så är standard proceduren att gå på ultraljud runt vecka 20, men lyssnar barnmorskan på hjärtat innan dess? 

Hejhej!

• Sopp

15+2 idag, känner inga fosterrörelser men börjar se rätt "tjock" ut då mitt redan existerande fläsk åkt ut en bra bit ;)

Jag tänkte fråga er som redan har barn om mitt nuvarande barn (så det här har absolut inget att göra med barnen vi väntar) - Vår son på snart 1 år har alltid älskat mat, all mat, absolut inga problem där. nu är han helt plötsligt så OTROLIGT ofokuserad, det är en lång pina att få i honom lunch och middag. Han ska göra allt utom att äta, maten försöker han bara putta bort. Helst slå ut över bordet så att man kan kleta runt den och kanske stoppa in en makaron i munnen då och då. Kommer det här sluta av sig självt eller vad ska man göra? Vi försöker bara ta det lugnt och har han inte ätit upp efter ca 30 min så lägger vi ner, då blir det ingen annan mat

Svar på tråden BF september 2015!