• Svar på tråden BF september 2015!
  • sagofröken
    lördagsgodis skrev 2015-03-14 06:22:17 följande:

Oj kan det vara uvi? Hoppas hon kom till ro iaf.

Vi har inte trott det, men kanske är det dags för vårdcentralsbesök snart... Det kommer med flera veckors mellanrum, enbart på natten och inte när hon kissar så svårt att veta... Jag har nojja för springmask men finns inga andra tecken på det heller.
  • rosali84
    Marian03 skrev 2015-03-14 15:48:44 följande:

Nån mer som färgar håret? Jag gick till frisören och fixade utväxten (bleker) i vecka 7-8 ca och nu är den här igen ;) vet inte om man vågar färga själv, det brukar jag annars göra men är rädd att man kan skada barnet på nåt vis annars.. Hur gör ni? :)

Jag blev rekommenderad att inte färga alls innan v 14, så det har jag följt. Färgar själv hemma när jag väl färgar. Vad jag förstod så finns det väl inga direkta studier på att det verkligen är skadligt för barnet, utan det är mer en försiktighetsåtgärd under de känsligaste veckorna i utvecklingen.
  • sagofröken

Och jag mår också mycket bättre igen! Lite piggare, kräks väldigt sällan och kan dricka lite kaffe igen :)

• Marian03
    rosali84 skrev 2015-03-14 16:06:32 följande:
    Jag blev rekommenderad att inte färga alls innan v 14, så det har jag följt. Färgar själv hemma när jag väl färgar. Vad jag förstod så finns det väl inga direkta studier på att det verkligen är skadligt för barnet, utan det är mer en försiktighetsåtgärd under de känsligaste veckorna i utvecklingen.
    Ok :) min barnmorska sa att hon tyckte att jag kunde färga håret men gå till frisören då, hon hade själv frågat frisörer vad de tyckte.. Givetvis så svarar de att man ska färga hos dom, såklart tänker jag :) men hon sa inget om att vänta till efter vecka 14. Det kommer så mycket olika rekommendationer, det är bra med såna här forum för då får man höra lite av varje som man kanske hade missat annars. Hmm ska fundera på om jag vågar färga hemma nu snart då :)
  • Emeralda
    Marian03 skrev 2015-03-14 15:48:44 följande:

Nån mer som färgar håret? Jag gick till frisören och fixade utväxten (bleker) i vecka 7-8 ca och nu är den här igen ;) vet inte om man vågar färga själv, det brukar jag annars göra men är rädd att man kan skada barnet på nåt vis annars.. Hur gör ni? :)

Jag har färgat håret som vanligt (hos frisör). Jag har läst att det inte finns några restriktioner mot att färga hår.
  • Marian03
    Emeralda skrev 2015-03-14 17:34:47 följande:
    Jag har färgat håret som vanligt (hos frisör). Jag har läst att det inte finns några restriktioner mot att färga hår.
    Ok :) man kunde ju letat fram nån nyare hårfärg som är utan skadligare ämnen än förr och testat med själv. Jag färgar med det gamla märket Mood, men gissar att ingredienserna där är sådär bra :/ de har ju med utvecklas lite såklart, men man vet ju inte. Plus att en flaska kostar strax under 50 kr så det kanske är mindre bra, brukar ofta vara så. Ska se om man kan hitta nåt nytt i hyllorna och läsa lite innehållsförteckningar så kanske man blir klokare, annars går man väl gå till frisören. Det blir så ofta bara ;) eller kör man varannan ;)
  • bebis86

Det är ingen fara att färga håret. Finns inget som tyder på att det skulle vara skadligt mot barnet. Dock kan det vara så att färgen inte fäster och färgningen blir ojämn eller inte tar alls.

• Nydahl

I Danmark avråder man gravida från färgning av hår och användning av nagellack. Men jag vet inte om de är grundat på någon studie ?

• lördagsgodis

Hoppsan jag har idag färgat håret och målat naglarna:o ;) jag har ju gjort så även de andra graviditeterna och dom barnen har blivit rätt så bra ändå tycker jag! Jag mår faktiskt riktigt bra just nu sålänge jag inte blir hungrig. Jag har faktist inte vägt mig sen inskrivningen och då hade jag gått upp ca5-6 kg men jag har ju gått ner allt förr och hoppas på det även denna gång så tänker inte lägga så mycket vikt vid vikten:)

• Emeralda
    bebis86 skrev 2015-03-14 19:23:32 följande:

Det är ingen fara att färga håret. Finns inget som tyder på att det skulle vara skadligt mot barnet. Dock kan det vara så att färgen inte fäster och färgningen blir ojämn eller inte tar alls.

Varför skulle det bli ojämnt? Håret är ju dött och det som finns, det finns ju där så hur kan en graviditet påverka det håret på det sättet? Sen att man tappar mindre hår under en graviditet så att det blir tjockare än vanligt är ju en annan sak.
Svar på tråden BF september 2015!