• Svar på tråden BF september 2015!
  • Flängfia
    IMHO skrev 2015-03-10 14:16:26 följande:

Det är konstigt med magen. Jag ser verkligen inte gravid ut (är 12+4), men min platta snygga nyårsmage har nu 10 veckor senare blivit samma gamla fläskmage som jag hade i somras när jag vägde 67 kg. Den är inte i närheten av en kula.

Det konstiga är alltså att med min platta nyårsmage vägde jag 57 kg. Med den nya fläskmagen väger jag 53,7kg (pga 2 mån illamående och kräkningar). Jag fattar inte vilken del av kroppen som har krympt.

Nån annan som har vikt och volym som inte går åt samma håll? Någon som har lösningen på gåtan?

Haha, samma här. Jag gick ner från 77kg till 60kg förra året och var i sjukt bra form kring nyår, nu har jag bara gått upp 1,5kg men magen ser ut som en degmage och rutorna är långt borta - hoppas magen formar sig lite rund snart! ;) 
  • Jeulina

Lyckas inte citera..

Jag har testat alla mediciner som finns tror jag.. Zofran var bäst men blev helt sjukt förstoppad hela tiden så läkaren avrådde den tillslut.. Så nu försöker jag överleva med primperan.. :/

Även om man inte önskar någon att må så här så håller jag med om att det är skönt att veta att man inte är ensam. :( hoppas att vi alla ska få må bra snart och kunna njuta av att vara gravida!

• BF2015

Hej allihopa.

Jag Är också gravid, har beräknat BF datum 7 september.

Min chef och mina kollegor har börjat ställa KRAV på mig," När går du hem? hur länge kan vi räkna med att du jobbar osv..." Men jag kan ju omöjligt veta hur jag mår i sommar.. Har ett krävande jobb i butik med mycket tunga lyft, klättra på höga stegar, och vi är ofta själva ett par timmar varje dag. Än så länge går allt bra men jag har börjat få känningar i bäckenet.. Men alla deras frågor gör mig förbannad! Jag VET inte när jag går hem, vill jobba så länge jag kan men vet ju ej hur långtid det blir!! Någon mer som har deg likadant? Chefer och kollegor som undrar? (bör kanske tillägga att det är ett litet företag med 4 anställda)

Hur har ni tänkt göra med er semester? Jag har 4veckor att ta ut innan jag går hem på mamma ledighet. Men hur blir det om jag blir sjukskriven (låt oss säga hela augusti) och jag har inplanerad semester då? Tacksam för svar. Mvh.

• Mijjan
    BF2015 skrev 2015-03-11 23:45:40 följande:

Hej allihopa.

Min chef och mina kollegor har börjat ställa KRAV på mig," När går du hem? hur länge kan vi räkna med att du jobbar osv..." Men jag kan ju omöjligt veta hur jag mår i sommar.. Har ett krävande jobb i butik med mycket tunga lyft, klättra på höga stegar, och vi är ofta själva ett par timmar varje dag. Än så länge går allt bra men jag har börjat få känningar i bäckenet.. Men alla deras frågor gör mig förbannad! Jag VET inte när jag går hem, vill jobba så länge jag kan men vet ju ej hur långtid det blir!! Någon mer som har deg likadant? Chefer och kollegor som undrar? (bör kanske tillägga att det är ett litet företag med 4 anställda)

Hur har ni tänkt göra med er semester? Jag har 4veckor att ta ut innan jag går hem på mamma ledighet. Men hur blir det om jag blir sjukskriven (låt oss säga hela augusti) och jag har inplanerad semester då? Tacksam för svar. Mvh.

Ska inte svara helt säkert men tror att om man blir sjukskriven på sin semester så får man behålla alla sina semesterdagar? Jobbade i hemtjänsten för några år sedan när någon lyckades skära upp handen i början av semestern och hon fick behålla alla sina semesterdagar...

Jag kommer ta semester v30-34 när jag är i v.31-35. Jag jobbar shift och har ganska lugnt från midsommar fram till v.30 bortsett från v. 29 som är en hästvecka... Får väl se om det går att komma tillbaka semestern men siktar och hoppas på det. Har BF 25 sept. Har inget fysiskt ansträngande jobb så hoppas det går... Har inte berättat än så får väl se vad de säger :)

• paddi84

Kan inte citera just mu från tele, men jag kommer ta en tidig semester och sedan hoppas på att få graviditetspenning godkänt av fk för att jag har ett tungt jobb...

Har också för mig att man får behålla semesterdagar om man blir sjukskriven.

• BF2015
    paddi84 skrev 2015-03-12 08:12:58 följande:

Kan inte citera just mu från tele, men jag kommer ta en tidig semester och sedan hoppas på att få graviditetspenning godkänt av fk för att jag har ett tungt jobb...

Har också för mig att man får behålla semesterdagar om man blir sjukskriven.

Tack för ditt svar..

Jag vill ju inte gå hemma en massa dagar utan betalt.. är lite så jag tänker med, om man inte får beviljat från FK och plockar ut alla veckor innan.. Usch sånt här är skit svårt ????..
  • BF2015
    Mijjan skrev 2015-03-12 06:57:14 följande:

Ska inte svara helt säkert men tror att om man blir sjukskriven på sin semester så får man behålla alla sina semesterdagar? Jobbade i hemtjänsten för några år sedan när någon lyckades skära upp handen i början av semestern och hon fick behålla alla sina semesterdagar...

Jag kommer ta semester v30-34 när jag är i v.31-35. Jag jobbar shift och har ganska lugnt från midsommar fram till v.30 bortsett från v. 29 som är en hästvecka... Får väl se om det går att komma tillbaka semestern men siktar och hoppas på det. Har BF 25 sept. Har inget fysiskt ansträngande jobb så hoppas det går... Har inte berättat än så får väl se vad de säger :)

tack för ditt svar ????..

Jag hade med tänkt ta sen semester men man får inte spara mer än 5 semesterdagar per år på mitt jobb så blir jag sjukskriven vet jag inte när jag ska ta ut dem..

Var så arg igår för de sa att jag måste planera in när jag går hem så de INTE behöver avbryta sin semester om jag ska gå hem..

Men jag kanske till och med blir så dålig att jag måste gå hem i maj, hur ska man veta liksom;)..

Hoppas du får en lyckad graviditet.

Mvh
  • Sopp

Enligt regelverket måste du meddela när du planerar att gå hem 3 månader innan den planerade föräldraledigheten. Sedan kan det förstås hända något oväntat (så som en sjukskrivning) men den kan du inte planera efter. Tycker dock inte att det är märkligt att arbetsgivaren frågar, de har ju ett företag att driva och det är väl inte märkligt att vilja planera i tid?

• lizanilander

Sjukskriven kan ju vem som helst bli, när som helst så det kan man inte ha med i beräkningarna. Har du ett tungt fysiskt krävande jobb så kan du få rätt till havandeskapspenning 60 dagar innan BF. Sen kan man ta ut föräldrapenning innan bebis föds, kommer dock ej ihåg hur länge, men det är ju inte så kul att ta av föräldradagarna utan en bebis i famnen ;) Du får väl helt enkelt planera in din semester före förlossningen om du inte tror du har rätt till havandeskapspenning. Du kanske har rätt till 30 dagar innan BF? Prata med chefen och fråga om nån tidigare fått barn på företaget och kunnat göra så :)

• sagofröken
    BF2015 skrev 2015-03-11 23:45:40 följande:

Hej allihopa.

Min chef är för smart för att fråga (jobbar på en arbetsplats som påstår sig vara feministisk, så han skulle aldrig våga säga dumma saker, hahaha) men kollegorna frågar. De verkar tro att jag ska komma tillbaka efter sommarlovet och jobba två veckor innan bf typ, vilket inte känns troligt... Och så spekulerar de i hur länge jag ska vara borta. Känns otroligt märkligt när jag bara är i v 16... Vad som helst kan ju hända... Men min chef var ju såååå kul när han trodde att jg skulle få barn i december, fast han fick veta redan i januari ;)
Svar på tråden BF september 2015!