• Svar på tråden BF september 2015!
  • bebis86
    Emeralda skrev 2015-03-14 21:31:09 följande:
    Varför skulle det bli ojämnt? Håret är ju dött och det som finns, det finns ju där så hur kan en graviditet påverka det håret på det sättet? Sen att man tappar mindre hår under en graviditet så att det blir tjockare än vanligt är ju en annan sak.
    Jag vet flera st som blivit påverkad av hormonerna vid färgning av hår. En vännina - färgen fastnade inte och det syntes inte att hon färgat det (hemma färgning). En annan vännina - blev fläckigt/ojämnt trots att det färgats som alltid innan. SJ har jag dock inte haft dem problemen
  • rosali84
    Nydahl skrev 2015-03-14 19:26:57 följande:

I Danmark avråder man gravida från färgning av hår och användning av nagellack. Men jag vet inte om de är grundat på någon studie ?

Tror att det är just det som är "problemet". Att det inte finns några studier. Finns inga studier som tyder på att det är farligt, men heller inga som bevisar att det INTE är farligt. Är väl svårt att motivera att genomföra såna studier antar jag. Jag försöker iaf undvika "onödiga" kemikalier i början av en graviditet, iaf de som jag kommer i direkt kontakt med (jobbar med cytostatika, så jag kan omöjligt undvika allt, med färga håret kan jag lugnt vänta med till efter de känsligaste veckorna). Men nu är jag i v 17 och kommer, så fort jag blir frisk och orkar, att färga håret :) Men jag tycker inte att det finns något rätt eller fel i detta. Bara egna åsikter och vad man själv känner sig trygg i. Är generellt mycket nojjigare och oroligare denna gång, än vad jag var med dottern. Antagligen för att det var så mycket svårare för oss att bli gravida denna gången, tror jag.
  • Nydahl

Ja i dem andra två graviditeterna har jag oxå färgat håret, har slutat färga de för länge sedan annars hade jag nog färgat de som gravid med :)

• rosali84

Igår kände jag den äntligen!!! Härligt bebis-sprattel på kvällen när jag låg i soffan! Så himla mysigt!

• amae
    sagofröken skrev 2015-03-14 15:52:45 följande:

Vi har inte trott det, men kanske är det dags för vårdcentralsbesök snart... Det kommer med flera veckors mellanrum, enbart på natten och inte när hon kissar så svårt att veta... Jag har nojja för springmask men finns inga andra tecken på det heller.

Hej! Va skönt att det mesta har löst sig. Jag skäms också när mina vänner lägger upp massa bilder på fyllan. Jag känner också lite mammakänslor redan, kanske lite tidigt, men skulle aldrig kunna tänka mig att våra utan min lilla skrutt där inne.

Jag och pappan till skrutten är vänner nu och har planerat en del och kommit överens om massor av grejor så det känns skönt att slippa bråka :)
  • amae
    amae skrev 2015-03-15 09:21:25 följande:

Hej! Va skönt att det mesta har löst sig. Jag skäms också när mina vänner lägger upp massa bilder på fyllan. Jag känner också lite mammakänslor redan, kanske lite tidigt, men skulle aldrig kunna tänka mig att våra utan min lilla skrutt där inne.

Jag och pappan till skrutten är vänner nu och har planerat en del och kommit överens om massor av grejor så det känns skönt att slippa bråka :)

Oj, nu är det nåt fel på min sida. Skulle svarat på en annan tråd, haha :)
  • lizanilander
    rosali84 skrev 2015-03-15 08:24:13 följande:

Igår kände jag den äntligen!!! Härligt bebis-sprattel på kvällen när jag låg i soffan! Så himla mysigt!

ååååh vad härligt!!!!! Jag tror bannemej jag kände nåt igår jag med, precis som att den slog volt, kändes både bakåt mot ryggen och fram när jag höll handen mot. Men känns tidigt än så jag vet inte om det var nåt annat. Däremot tror jag nu att det faktiskt växer lite iaf, imorse när jag vaknade och var kissnödig så kändes livmodern tydligt! Har inte kunnat känna den riktigt innan och med platt mage så funderar man :P men den växer väl kanske lite längre bak/in eller vad man nu säger ;)
  • beetroots

Jag måste bara få berätta, haha! Jag är i vecka 14 och Herregud jag har sexdrömmar varje natt! De första veckorna drömde jag om häxor varje natt.Någon annan som drömmer konstigt/roligt?

• rosali84
    lizanilander skrev 2015-03-15 09:58:33 följande:
    ååååh vad härligt!!!!! Jag tror bannemej jag kände nåt igår jag med, precis som att den slog volt, kändes både bakåt mot ryggen och fram när jag höll handen mot. Men känns tidigt än så jag vet inte om det var nåt annat. Däremot tror jag nu att det faktiskt växer lite iaf, imorse när jag vaknade och var kissnödig så kändes livmodern tydligt! Har inte kunnat känna den riktigt innan och med platt mage så funderar man :P men den växer väl kanske lite längre bak/in eller vad man nu säger ;)
    Oxå helt övertygad om att jag kände en volt för ett par veckor sedan, men sedan dess har jag inte känt något. Förrän igår :) Men nu var det det vanliga "fladdret". Med dottern kände jag inget alls förrän i v 20-21, men hoppades verkligen att jag skulle få känna tidigare denna gång och det fick jag! Får se hur mycket det kommer att kännas närmsta tiden, känner iaf nu på fm oxå :)

Ja, det växer verkligen så det knakar nu! Magen har gått från "degklump" till gravidmage på bara nån vecka. Går inte att dölja i vanliga kläder längre (jo, i stora tröjor såklart), tur att vi har generösa jobbkläder ;)
Svar på tråden BF september 2015!