• Svar på tråden BF september 2015!
  • 1StoltMamma

Hur är det med eran vikt uppgång? Gick upp 3 kg men har gått ner allt igen pga mina kräkningar. Dock får kan jag inte knäppa mina byxor nu så idag blir de att investera i ett par nya.

• sagofröken
    1StoltMamma skrev 2015-03-13 07:53:25 följande:

Hur är det med eran vikt uppgång? Gick upp 3 kg men har gått ner allt igen pga mina kräkningar. Dock får kan jag inte knäppa mina byxor nu så idag blir de att investera i ett par nya.

Jag har gått upp minst 5 kg, men nu hoppas jag det ska plana av när jag inte måste äta var tredje minut för att inte kräkas och fått lite mer energi för att röra mig. Magen är redan stooor så jag hoppas det också lugnar sig nu. Jag ser betydligt större ut än vecka 16 tycker jag själv... Fick ett par gravidjeans och två gravidleggings från min fina kollega idag, så nu klarar jag mig nog klädmässigt ett tag! Har ganska mycket långa linnen som nog kommer räcka runt magen länge :) Och kortare tröjor går ju att ha ovanpå då. 
  • sagofröken

Jag har varit rätt orolig sedan Kub-testet, fast sköterskan sa att allt såg bra ut och bebisen bara sov, så har jag oroat mig. Den sov verkligen HELA ultraljudet, med tummen i mun... Jag har aldrig sett så tydliga ul-bilder, eftersom den låg helt stilla... Sköterskan kollade länge och noga på allt (bland annat pga cysta och myom som jag tydligen har) och hjärtat slog som det skulle. Ändå har jag inte kunnat släppa att den låg där så stilla... En liten stund varje dag har jag legat och känt efter och stirrat på magen, visst har jag känt saker, men varit väldigt osäker på om det var fosterrörelser eller bara annat. Flera gånger har jag varit nära att beställa privat ultraljud bara för att få veta om den lever... Utan att berätta för min man eller min BM tänkte jag, eftersom det känns så löjligt att vara orolig "i onödan".

Men igår kväll (efter att jag svept två iskalla glas bubbelvatten...) kunde både jag och min man se och känna något (ja, som ett ägg som vände sig, som någon uttryckte det!). Och så imorse när jag hade på en lite för liten kjol och lutade mig framåt så magen klämdes, så snärtade det till därinne. Så nu är jag nästan 90% säker på att bebis lever! Längtar så tills de riktiga rörelserna börjar, hoppas hoppas det blir snart! Om det är bebis jag känner så verkar den ligga mest till vänster en liten bit under naveln. 

• Emeralda
    sagofröken skrev 2015-03-13 09:15:48 följande:

Jag har varit rätt orolig sedan Kub-testet, fast sköterskan sa att allt såg bra ut och bebisen bara sov, så har jag oroat mig. Den sov verkligen HELA ultraljudet, med tummen i mun... Jag har aldrig sett så tydliga ul-bilder, eftersom den låg helt stilla... Sköterskan kollade länge och noga på allt (bland annat pga cysta och myom som jag tydligen har) och hjärtat slog som det skulle. Ändå har jag inte kunnat släppa att den låg där så stilla... En liten stund varje dag har jag legat och känt efter och stirrat på magen, visst har jag känt saker, men varit väldigt osäker på om det var fosterrörelser eller bara annat. Flera gånger har jag varit nära att beställa privat ultraljud bara för att få veta om den lever... Utan att berätta för min man eller min BM tänkte jag, eftersom det känns så löjligt att vara orolig "i onödan".

Men igår kväll (efter att jag svept två iskalla glas bubbelvatten...) kunde både jag och min man se och känna något (ja, som ett ägg som vände sig, som någon uttryckte det!). Och så imorse när jag hade på en lite för liten kjol och lutade mig framåt så magen klämdes, så snärtade det till därinne. Så nu är jag nästan 90% säker på att bebis lever! Längtar så tills de riktiga rörelserna börjar, hoppas hoppas det blir snart! Om det är bebis jag känner så verkar den ligga mest till vänster en liten bit under naveln. 

Förstår att du är orolig. Man är det genom HELA graviditeten. Men nog måste sköterskan sett ett hjärta som slog? Och slog hjärtat så är det ju bevisligen liv därinne :)

Jag ska på KUB på tisdag och blir mer och mer nervös för varje dag..
  • MrsHeinerborg

Jag är oxå nervös o undrar lite nu o då om det är någon där inne. Var på kub för 2v sedan o tycker nu att magen blivit lite mindre, så har ju symtomen minskat lite..... Kände pirr o bubbel tidigare men inte lika ofta längre, tror att rörelserna ändrats lite o känns annorlunda nu. Längtar till bm igen, om 1v så jag får lyssna på hjärtat!

• lördagsgodis

Ingen av er som har en doppler? Jag tycker den varit guldvärd ändå kostade den tydligen bara 300-400:-

• sagofröken
    Emeralda skrev 2015-03-13 09:23:27 följande:
    Förstår att du är orolig. Man är det genom HELA graviditeten. Men nog måste sköterskan sett ett hjärta som slog? Och slog hjärtat så är det ju bevisligen liv därinne :)

Jag ska på KUB på tisdag och blir mer och mer nervös för varje dag..
    Jag var inte alls så här orolig förra graviditeten, men det har varit så många turer kring det här att jag har svårt att fatta att det verkligen ska bli av. Men nu tänker jag lugna mig! Det MÅSTE ha varit bebis vi kände röra sig. Och lever den nu har den riktigt bra chanser :)
    lördagsgodis skrev 2015-03-13 10:15:13 följande:

Ingen av er som har en doppler? Jag tycker den varit guldvärd ändå kostade den tydligen bara 300-400:-

Jag har som sagt haft mina ögonblick då jag varit jäkligt nära att boka privat ul ELLER köpa en doppler, men jag tänker stå emot. Jag skulle bli vansinnigt orolig om jag inte hittade ljuden. Jag skulle bara vilja få ett livsbevis en enda gång i den här jobbiga tiden innan rörelserna börjar. Funderar på att ringa min BM och be om att få komma in och lyssna, men jag tror hon kommer säga att det är för tidigt och att det bara är 4 veckor kvar till RUL. Kanske är det bättre att jag lär mig hantera den här oron istället...
  • Emeralda

Ja fy. Tiden fram tills att man känner rörelser är ju en pina. Jag går också och tänker att graviditeten avstannat och att vi kommer få se ett dött foster på tisdag. Jag har ju sett en gång i v.7 att det fanns ett hjärta som slog. Men det var ju då det. Fast jag har ju symtom: Illamående, ömma bröst som är ett par storlekar större än förut, nästäppa, ligament som ilar och smärtar emellanåt, kissandet nattetid samt att "Nåt" som tar plats känns längst ner på magen, precis ovanför blygdbenet. Fast det började jag känna för ett par veckor sen och den har inte blivit större sen dess...

Oro oro oro... Det är inte roligt att vara gravid. Har aldrig tyckt det!

• Pluppla
    lördagsgodis skrev 2015-03-13 10:15:13 följande:

Var eller vilken affär säljer dom? Eller de e bara på nätet?
Svar på tråden BF september 2015!