• Svar på tråden BF september 2015!
  • sagofröken
    Emeralda skrev 2015-03-13 11:10:17 följande:

Ja fy. Tiden fram tills att man känner rörelser är ju en pina. Jag går också och tänker att graviditeten avstannat och att vi kommer få se ett dött foster på tisdag. Jag har ju sett en gång i v.7 att det fanns ett hjärta som slog. Men det var ju då det. Fast jag har ju symtom: Illamående, ömma bröst som är ett par storlekar större än förut, nästäppa, ligament som ilar och smärtar emellanåt, kissandet nattetid samt att "Nåt" som tar plats känns längst ner på magen, precis ovanför blygdbenet. Fast det började jag känna för ett par veckor sen och den har inte blivit större sen dess...

Oro oro oro... Det är inte roligt att vara gravid. Har aldrig tyckt det!

Det BRUKAR ju gå bra! Försöker jag tänka :) Förra gången var jag som sagt mkt lugnare. Tror jag kommer vara lugn igen när det finns tydliga rörelser. Men fram till dess går det antagligen upp och ner så här...
  • sagofröken
    Pluppla skrev 2015-03-13 12:07:44 följande:
    Var eller vilken affär säljer dom? Eller de e bara på nätet?
    Teknikmagasinet har för 499:-
  • lördagsgodis

Den jag har är köpt på ebay och heter angelsounds jumper och jag har hört med den från v.14 har iofs inte provat innan heller.

• Lissing
    sagofröken skrev 2015-03-13 09:15:48 följande:

Jag har varit rätt orolig sedan Kub-testet, fast sköterskan sa att allt såg bra ut och bebisen bara sov, så har jag oroat mig. Den sov verkligen HELA ultraljudet, med tummen i mun... Jag har aldrig sett så tydliga ul-bilder, eftersom den låg helt stilla... Sköterskan kollade länge och noga på allt (bland annat pga cysta och myom som jag tydligen har) och hjärtat slog som det skulle. Ändå har jag inte kunnat släppa att den låg där så stilla... En liten stund varje dag har jag legat och känt efter och stirrat på magen, visst har jag känt saker, men varit väldigt osäker på om det var fosterrörelser eller bara annat. Flera gånger har jag varit nära att beställa privat ultraljud bara för att få veta om den lever... Utan att berätta för min man eller min BM tänkte jag, eftersom det känns så löjligt att vara orolig "i onödan".

Men igår kväll (efter att jag svept två iskalla glas bubbelvatten...) kunde både jag och min man se och känna något (ja, som ett ägg som vände sig, som någon uttryckte det!). Och så imorse när jag hade på en lite för liten kjol och lutade mig framåt så magen klämdes, så snärtade det till därinne. Så nu är jag nästan 90% säker på att bebis lever! Längtar så tills de riktiga rörelserna börjar, hoppas hoppas det blir snart! Om det är bebis jag känner så verkar den ligga mest till vänster en liten bit under naveln. 

Min bebis var också stilla under vårt UL i v 13+0.
    Men det var inget konstigt med det, enligt BM
    2008-11-18 | 2010-07-03 | BF 2015-09-12
  • EijaIsland
    lördagsgodis skrev 2015-03-13 14:26:26 följande:

Den jag har är köpt på ebay och heter angelsounds jumper och jag har hört med den från v.14 har iofs inte provat innan heller.

Jag har samma som du, fungerar jättebra. 

Jag fick den lånad när jag var 12+4 och hörde direkt och jättetydligt. Efter det har lilla bebisen flyttat runt på sig en hel del, men jag lyckas alltid hitta det. Just när bebisen ligger långt ner, nära blygbenet, är det som svårast tycker jag.

I morse hördes det SÅ tydligt. Lyckades till och med spela in det :)

Är 13+5 idag.

En doppler rekommenderas, men om man är otroligt nervös och måste lyssna var och varannan minut så kanske det är lätt att man blir panikslagen OM man inte skulle hitta hjärtat (vilket inte alltid är så lätt!), så då vet jag inte hur hjälpsamt det är... möjligt att det skapar mer stress?

• MrsHeinerborg

Nä ingen Doppler o tror att jag skulle behöva lyssna varje dag om jag hade en, så låter nog bli. Irriterande att man ska behöva oroa sig istället för att njuta. Har ju två barn sedan tidigare o det gick ju bra. Mina inte att jag oroade mig alls med 1:a men lite med 2:a.

Hoppas jag kan lugna mig efter bm o fått lyssna på hjärtljud, sen borde rörelserna bli tydliga.

• Marian03

Igår fick vi äntligen se bebisen (på ultraljud i vecka 12+4)! Det var så häftigt! Den hoppade och rörde sig som bara den, kunde inte låta bli att skratta åt hur den liksom bökade runt. Vi blev ganska förvånade att det syntes så bra som det gjorde.

Moderkakan ligger mot ryggen till (i bakvägg) innebär det då att det kommer bli lättare att märka sparkar framöver? Har för mig att någon nämnde nåt om det.

Läkaren som gjorde ultraljudet fick anstränga sig för att kunna ta en vettig bild då den inte ville ligga still hehe MEN han sa även att det är lika vanligt att den ligger stilla och sover och kanske bara vinkar lite på sin arm eller så, så det beror nog på hur aktiv bebisen är just när man "kikar in".

Nu längtar jag så jädrans mycket efter ul i vecka 20. Ååhh :)

• Marian03
    Marian03 skrev 2015-03-13 23:23:11 följande:

Igår fick vi äntligen se bebisen (på ultraljud i vecka 12+4)! Det var så häftigt! Den hoppade och rörde sig som bara den, kunde inte låta bli att skratta åt hur den liksom bökade runt. Vi blev ganska förvånade att det syntes så bra som det gjorde.

Moderkakan ligger mot ryggen till (i bakvägg) innebär det då att det kommer bli lättare att märka sparkar framöver? Har för mig att någon nämnde nåt om det.

Läkaren som gjorde ultraljudet fick anstränga sig för att kunna ta en vettig bild då den inte ville ligga still hehe MEN han sa även att det är lika vanligt att den ligger stilla och sover och kanske bara vinkar lite på sin arm eller så, så det beror nog på hur aktiv bebisen är just när man "kikar in".

Eller sa han ens bakvägg? Jag tror han sa att den ligger bak mot ryggen till, följ av; så det ser ju bra ut. Jag vet inte vad det kallas om den sitter så?
  • lizanilander

ja jag tror det heter så, har för mig de sa så när jag väntade första, jag hade så och nåde mig vad han var vild och sparkade och det syntes på magen tydligt redan när vi gått 17 veckor :O Kul att det såg bra ut :)
  • sagofröken

Vad roligt! Var det Kub-test eller bara ultraljud? Bakvägg brukar innebära att sparkar märks tidigare!

Vanligtvis ligger jag däckad vid den här tiden, men sitter uppe med en olycklig fyraåring som har "ont i snippan" :( 
Svar på tråden BF september 2015!