• Svar på tråden BF september 2015!
  • lizanilander
    sagofröken skrev 2015-03-12 10:02:42 följande:
    Min chef är för smart för att fråga (jobbar på en arbetsplats som påstår sig vara feministisk, så han skulle aldrig våga säga dumma saker, hahaha) men kollegorna frågar. De verkar tro att jag ska komma tillbaka efter sommarlovet och jobba två veckor innan bf typ, vilket inte känns troligt... Och så spekulerar de i hur länge jag ska vara borta. Känns otroligt märkligt när jag bara är i v 16... Vad som helst kan ju hända... Men min chef var ju såååå kul när han trodde att jg skulle få barn i december, fast han fick veta redan i januari ;)
    hahaha, och han var smart sa du?;)  hahaha!!!! vad rolig chef :P
  • Jeulina

Om man inte kan ta ut sin semester pga av tex sjukskrivning så kan man ta den efter bebis är född. Man sparar ju en massa föräldradagar :)

Första året behöver man ju inte ta ut en enda dag fp för att behålla sin sgi.

• paddi84

Jag pratade med min chef eftersom vi är två som ska dela semester under sommaren. Sa att jag planerar söka havandeskapspenning (har ytterligare en kollega just nu som går på havandeskapspenning idag). Hennes enda respons var att det inte påverkar kollegans möjlighet att ta semester, det är upp till chefen att fixa vikarie eller lösa det på annat sätt. Alla har ju rätt till 4veckor sammanhängande semester.

Tänker att jag ska skicka in ansökan så snart jag fått moderskapsinryget (eller vad det heter som man får efter RUL att skicka till fk). Vill ju ha klara besked så snart som möjligt för att kunna planera.

• detfannsingetanvändarnamnkvar

I måndags var vi på ul för första gången och det var helt otroligt häftigt! Det känns lite bättre att må illa nu när jag sett bebisen.

Jag fick tips mot illamåendet att ej äta något basiskt och undvika vatten. (Sök på basisk mat, det är ju ganska poppis att äta just det annars nu). Icke-basisk mat behöver ju inte vara sur utan det kan ju vara ex havre, vissa frukter, ostar m.m.

Jag fick också tipset att dricka vätskeersättning ex resorb och försöka få i mig salt.

Nu i v 14 tycker jag att det har lugnat ned sig lite och jag kräks inte dygnet runt. Men jag har börjat haft "sea-band" ett band på vardera handled som trycker på speciella punker för att motverka illamående (framtaget för gravida och för sådana som opererat sig ex o hr illamående). Jag har också lergigan utskrivet men vill helst låta bli för biverkningarna..

Min svägerska mådde otroligt illa första 6 mån, det som tillsist fungerade var akupunktur (i stort sett akupunktur varje dag). Men illamåendet försvann helt först vid förlossningen.

• detfannsingetanvändarnamnkvar

Ni som har haft gravidjens, har ni kunnat ha er vanliga storlek o att jeansen är så pass anpassade att det går bra? ( Man blir ju större mer än bara runt magen...) Tips på br gravidjeans? Någon som köpt från hm?

Finns bara att beställa från nätet för mig..

• malbjo
    detfannsingetanvändarnamnkvar skrev 2015-03-12 13:45:51 följande:

Ni som har haft gravidjens, har ni kunnat ha er vanliga storlek o att jeansen är så pass anpassade att det går bra? ( Man blir ju större mer än bara runt magen...) Tips på br gravidjeans? Någon som köpt från hm?

Jag har en stl större men jag har oxå blivit större på alla håll o överallt. Det är HM:s jeans o de funkar jättebra:).
  • Sopp
    detfannsingetanvändarnamnkvar skrev 2015-03-12 13:45:51 följande:

Jag har köpt två stycken som jag är väldigt nöjda med! Förra barnet köpte jag ett par billigare (för 199) men de tappade formen direkt. De här svarta för 249 är verkligen mycket skönare, så himla mjuka och goa trots att de är slim fit och håller bra form än så länge!
    http://www.hm.com/se/product/73123?article=73123-A

De andra använder jag som sköna mysbyxor eller typ gå ut på stan på helgen-byxor. Otroligt skönt att slippa mudd över magen och de är ändå supermjuka
    http://www.hm.com/se/product/77550?article=77550-C

• MrsHeinerborg
    BF2015 skrev 2015-03-11 23:45:40 följande:

Hej allihopa.

Jag Är också gravid, har beräknat BF datum 7 september.

Min chef och mina kollegor har börjat ställa KRAV på mig," När går du hem? hur länge kan vi räkna med att du jobbar osv..." Men jag kan ju omöjligt veta hur jag mår i sommar.. Har ett krävande jobb i butik med mycket tunga lyft, klättra på höga stegar, och vi är ofta själva ett par timmar varje dag. Än så länge går allt bra men jag har börjat få känningar i bäckenet.. Men alla deras frågor gör mig förbannad! Jag VET inte när jag går hem, vill jobba så länge jag kan men vet ju ej hur långtid det blir!! Någon mer som har deg likadant? Chefer och kollegor som undrar? (bör kanske tillägga att det är ett litet företag med 4 anställda)

Hur har ni tänkt göra med er semester? Jag har 4veckor att ta ut innan jag går hem på mamma ledighet. Men hur blir det om jag blir sjukskriven (låt oss säga hela augusti) och jag har inplanerad semester då? Tacksam för svar. Mvh.

Grattis till graviditeten!

Jag jobbar oxå i butik o har två barn sedan innan, då sökte jag havandeskapspenning o fick den beviljad utan problem, då får man gå hem 60dgr innan Bf. Dock blev jag sjukskriven på 50% fyra veckor innan det. Jag skulle ansöka om havandeskap om jag var du. Unge kul att stå där, tunga lyft, stegar, stå upp o jobba själv.....
  • sagofröken

I min förra graviditet ville min läkare sjukskriva mig i slutet för karpaltunnelsyndrom (hade sjukt ont, kunde inte sova på nätterna och 11 mils resa till jobbet). Då vägrade jag och skulle vara så himla duktig... Den här gången jobbar jag till vecka 30, har sedan 7 veckor sommarlov (ferietjänst). Sedan tänkte jag vara ledig utan att ta ut något de sista tre veckorna (som säkert blir fem veckor...) Jag kan inte se vilken nytta jag skulle kunna göra på mitt jobb de där sista veckorna, när det ska planeras en ny termin och startas nya kurser och jag antagligen har en massa krämpor igen. 
    Istället ska jag ägna min tid åt att mysa med min fyraåring och skola in henne på ny förskola, tänkte jag :)

• 26number1
    Sopp skrev 2015-03-12 09:01:09 följande:

Enligt regelverket måste du meddela när du planerar att gå hem 3 månader innan den planerade föräldraledigheten. Sedan kan det förstås hända något oväntat (så som en sjukskrivning) men den kan du inte planera efter. Tycker dock inte att det är märkligt att arbetsgivaren frågar, de har ju ett företag att driva och det är väl inte märkligt att vilja planera i tid?

Det är väl två månader innan som gäller? :/
Svar på tråden BF september 2015!