89an skrev 2015-04-17 11:25:15 följande:
Oj! Har verkligen inte kommit så långt egentligen att vi har börjat fundera på förskola och sådär, detta är första barnet för oss. Men vi bor i en stad där förskolan är totalt kaos och där man ofta får plats långt bort från där man bor, inte sällan i inte helt trevliga områden... Om man får en plats över huvud taget vill säga. Vet vänner som fått vänta flera månader på plats.
Jag känner faktiskt inte alls för att sätta mitt barn på förskola här utan vill nog flytta till annan ort innan det blir aktuellt. Gick själv hos dagmamma som barn och tycker egentligen att det känns som ett bättre alternativ än dagis. Men eftersom allting ska vara så pedagogiskt idag så finns ju det alternativet knappt längre. Tycker det är synd att små barn ska behöva följa en läroplan. Det kommer de behöva göra i tillräckligt många år som det är ändå. Men men, vad vet jag. :P
Annars tänker jag och mannen som så att det är väldigt mycket mer naturligt för barnet att omges av trygga vuxna så länge som möjligt istället för en massa barn och okända människor. Kommer nog försöka vara hemma så länge som möjligt (helst i två år) och när det blir ett måste med förskola, försöka ha barnet där så lite som möjligt. Det kommer säkert bli svårt att lösa, men det tar vi då. :)
barnen i förskolan måste inte följa läroplanen så som måste i skolan förskolans läroplan är det strävans mål vilket inne bär att vi som förskollärare ska inte bedöma barnen på nått sätt utan bara uppmuntra stimulera dem till utvecklas
tillsammans med barnen, skolans läroplan ser annars ut där ska barnen upp nå vissa mål. En bra förskola är en bra tyg och lärde miljö för barn,