• Svar på tråden BF september 2015!
  • 1StoltMamma
    tjoppan skrev 2015-04-16 21:43:19 följande:

Jag har blivit sjukskriven kring v. 22-24 mina första två graviditeter och förra graviditeten kring v.34, å har inte haft några problem med att få ersättning för de. Men de beror väl på vilket jobb man har, och vilken handläggare man får på FK.

Får se hur de går den här gången då ja blev sjukskriven på 100 % för foglossning redan i v.18... Har inte hört nått från FK än dock.

Men ja hoppas de godkänner den, annars vet ja inte va ja ska ta mig till :/ 

förra gången blev jag sjukskriven v 25 pga foglossning och ischias och nu har jag en hel radda med annat också, fast är bara i v 17 men med mitt yrke funkar de inte att jobba i min situation. De är väl som du säger, får hoppas man får en bra handläggare.
    Blivande 2 barns mamma
  • 1StoltMamma

Förresten har ni cravings? Jag bara måste ha något jättesalt godis någon gång under dagen och mannagrynsgröt på morgonen

Blivande 2 barns mamma
  • 89an
    Inorr02 skrev 2015-04-16 18:48:23 följande:
    Jag är förskollärare och arbetar som det älskar mitt jobb men förskolan är aldrig bättre än föräldrarna om barnen har en trygg familj. Jag skulle inte skola in före 18 månader av många anledningar.  Så som stora barngrupper , barn är bara små en gång vill vara så mycket jag kan med mina barn. Sen har de inte ut så mycket av förskolan först de närmar sig 3 år 

Oj! Har verkligen inte kommit så långt egentligen att vi har börjat fundera på förskola och sådär, detta är första barnet för oss. Men vi bor i en stad där förskolan är totalt kaos och där man ofta får plats långt bort från där man bor, inte sällan i inte helt trevliga områden... Om man får en plats över huvud taget vill säga. Vet vänner som fått vänta flera månader på plats.

Jag känner faktiskt inte alls för att sätta mitt barn på förskola här utan vill nog flytta till annan ort innan det blir aktuellt. Gick själv hos dagmamma som barn och tycker egentligen att det känns som ett bättre alternativ än dagis. Men eftersom allting ska vara så pedagogiskt idag så finns ju det alternativet knappt längre. Tycker det är synd att små barn ska behöva följa en läroplan. Det kommer de behöva göra i tillräckligt många år som det är ändå. Men men, vad vet jag. :P

Annars tänker jag och mannen som så att det är väldigt mycket mer naturligt för barnet att omges av trygga vuxna så länge som möjligt istället för en massa barn och okända människor. Kommer nog försöka vara hemma så länge som möjligt (helst i två år) och när det blir ett måste med förskola, försöka ha barnet där så lite som möjligt. Det kommer säkert bli svårt att lösa, men det tar vi då. :)

• Emeralda

Ang förskola så känner jag att vi inte har så mycket val då sambon inte kan vara borta från företaget i en lång period. Vi får se hur vi ekonomiskt kan dra ut på dagarna utan att ha det för knapert. Självklart vill jag vara hemma med mitt barn så länge som möjligt men än har vi inte räknat på det i detalj. Jag räknar dock med att när jag börjar jobba igen så blir det inte på heltid.

• Krompirusa

Jag har varit sjukskriven för illamående och börjar jobba nu på måndag igen.. äter medicin och har fått akupunktur så jag kräks inte varje dag längre.. men jag fick sjukskrivning fram till v 20 vilket är normalt att man får vid illamående vet inte vad som gäller efter v 20... prata me din bm

1StoltMamma skrev 2015-04-16 15:53:19 följande:

Är de någon som blivit sjukskriven här. Jag kräker fortfarande en del och fått en hemsk foglossning redan.

• Mijjan
    1StoltMamma skrev 2015-04-17 10:49:39 följande:

Förresten har ni cravings? Jag bara måste ha något jättesalt godis någon gång under dagen och mannagrynsgröt på morgonen

Craving skulle jag väl inte säga men surt vill jag ha. Går en hel del citron och sura godisar här hemma... Även mannagrynsgröt för mig annars är dagen förstörd
  • IMHO

Det har varierat vilka cravings jag har, men nog har jag upplevt dem. Lakrits har varit en av dem, potatismos en annan. Även sur mat och dryck. Ett tag var det mjölk (läste senare att den vecka jag var i då, var viktig för skelettets uppbyggnad och att man kunde bli sugen på mejeriprodukter just då).

Just nu är det burkmajs! (Och jag känner mig helt beroende av havregrynsgröt på morgonen, vilket inte var fallet innan graviditeten.)
  • BF2015

Blivande 2 barns mamma
    Jag har också fått starkare sug efter salt, köper hockeypulver och äter mer frukt än någonsin:))! Känns skönt att jag INTE börjat bli sugen på Jord eller nåt :p vore jobbigt då jag arbetar som florist och planterar en del krukväxter per dag ;).
  • Krompirusa

Jag undrar en grej, är de nån mer som har ett tryck i underlivet o att de kanske e lite svullet... trycket kommer när jag står mycket, lyfter osv känns som om allt ska åka ut när jag hostar eller nyser???? tänkte bara se om jag är helt ensam om det eller om de finns nån mer

Svar på tråden BF september 2015!