• Svar på tråden BF september 2015!
  • Inorr02

sammandragningar har ni börja ha det.

jag har börjat få det obehagligt är det ät lite nojig då jag födde prematurt förra gången och har inge minne att jag fick de förra gången

• IMHO
    Inorr02 skrev 2015-04-23 18:10:29 följande:

jag har börjat få det obehagligt är det ät lite nojig då jag födde prematurt förra gången och har inge minne att jag fick de förra gången

Svårt att veta. Det är första graviditeten så alla nya grejer som händer i magen är nyheter för mig. Ibland blir livmodern hård en kort stund. Det gör inte ont och det släpper efter några sekunder. Kan det vara det?
  • Nydahl

Jag har haft sammandragningar sen vecka 16 denna gången. Jag födde min första prematur och när jag skulle ha andra barnet fick jag ett ultraljud av livmodertappen i vecka 23 och de får jag denna gången med. Andra barnet kom 38+2 så de är inte säkert att de händer fler gånger :)
  • lördagsgodis

Grattis Sandra!

Jag får sammandragningar lite då och då men det hade jag sist med och så länge dom inte gör ont eller håller i sig jätte länge ska det inte vara någon fara.

• Sopp

Inga sammandragningar ännu (22+0). Med förra kände jag första onda sammandragningen när förlossningen startade 41+2, så jag får väl hoppas på detsamma denna gång

• IMHO
    lördagsgodis skrev 2015-04-23 19:28:21 följande:

Grattis Sandra!

Jag får sammandragningar lite då och då men det hade jag sist med och så länge dom inte gör ont eller håller i sig jätte länge ska det inte vara någon fara.

Vad skönt att höra. Bra med omföderskor som kan lugna oss debutanter.
  • EijaIsland

Jag har är nu 19+4 och har känt av sammandragningar sen vecka 14. Inget som gör ont men känns lite obehagligt ibland.

Jag fick det först några veckor kanske en gång i veckan, efter att jag kom hem efter en ansträngande dag, eller varit och handlat och burit på tunga kassar. Oftast inte mer än 1-2 om dagen, men så förra veckan började de komma när jag just vaknat. Eller rättare sagt, jag vaknade AV att jag hade en sammandragning. Känns ju klart mer nu när livmodern vuxit till sig. De håller i sig ganska länge och jag började bli lite nojig nu i veckan, så igår ringde jag och fick komma på undersökning. De kolla allt; tog urinprov, test på livmoderhalsen och kollade den, samt ett "internal" ultraljud för att mäta livmoderhalsen, som mätte minst 3,9 cm, så allt såg hur bra ut som helst. 

De sa att det är inte jättevanligt att man känner sammandragningar så tydligt, särskilt som först föderska (mina är verkligen starka, så att jag måste lägga mig ner, men gör som sagt inte ont), men att det ändå händer och är helt ofarligt så länge allt ser bra ut med livmoderhalsen. Om de inte kommer tätt inpå, eller men känner av nån mensvärks liknande smärta (i ryggen/äggstocke området) så borde det vara helt ofarligt och bara livmodern som sträcker lite på sig :)

• sagofröken

Jag är i vecka 22 och har fått sammandragningar ett tag, nu får jag det så fort jag stressar upp för backen mellan byggnaderna på jobbet, så jag får gå vikt som en fällkniv :) Jag har förstått det som att så länge det inte gör ont och kommer regelbundet (som värkar) så är det ingen fara. Men har man en historia så är det säkert bra att göra koll. 

Också på kvällen när jag till slut lägger mig ner och ska sova brukar jag få sammandragningar, men efter en liten stund ger det sig alltid :)

• Inorr02
    EijaIsland skrev 2015-04-23 21:35:50 följande:

Jag har är nu 19+4 och har känt av sammandragningar sen vecka 14. Inget som gör ont men känns lite obehagligt ibland.

Jag fick det först några veckor kanske en gång i veckan, efter att jag kom hem efter en ansträngande dag, eller varit och handlat och burit på tunga kassar. Oftast inte mer än 1-2 om dagen, men så förra veckan började de komma när jag just vaknat. Eller rättare sagt, jag vaknade AV att jag hade en sammandragning. Känns ju klart mer nu när livmodern vuxit till sig. De håller i sig ganska länge och jag började bli lite nojig nu i veckan, så igår ringde jag och fick komma på undersökning. De kolla allt; tog urinprov, test på livmoderhalsen och kollade den, samt ett "internal" ultraljud för att mäta livmoderhalsen, som mätte minst 3,9 cm, så allt såg hur bra ut som helst. 

De sa att det är inte jättevanligt att man känner sammandragningar så tydligt, särskilt som först föderska (mina är verkligen starka, så att jag måste lägga mig ner, men gör som sagt inte ont), men att det ändå händer och är helt ofarligt så länge allt ser bra ut med livmoderhalsen. Om de inte kommer tätt inpå, eller men känner av nån mensvärks liknande smärta (i ryggen/äggstocke området) så borde det vara helt ofarligt och bara livmodern som sträcker lite på sig :)

låter bra svårt att ta det lugnt med mitt jobb. sambon får ta mycket hemma så jag kan vila och fixa jobba.
  • 1StoltMamma

Jag har också haft sammandragningar sedan v 16 Hade mycket med förra barnet också.

Blivande 2 barns mamma
Svar på tråden BF september 2015!