• Svar på tråden BF september 2015!
  • IMHO

Inorr02, vad skönt att det gått bra och att väntan är över. Stort grattis!

• Sopp

Grattis till nya bebisar! Här är min förlossningsberättelse:

18:30 på måndagkväll känns det som att jag börjar kissa ner mig när jag ligger och läser för sonen. Jag flyger upp och vattnet forsar ut på golvet. Ringer förlossningen som ber mig avvakta värkstart alternativt komma in på kontroll om några timmar. Vi ringer över farmor och farfar för att natta och så låtsas vi gå så att vi får säga hejdå

KL 22 dyker vi in på förlossningen för undersökning. Jag har nu börjat få lite svaga värkar.De undersöker mig efter CTG-kurvan och är öppen 4 cm vilket tydligen inte säger så mycket som omföderska. Vi får gå på en promenad för att se om värkarna sätter fart

KL 00:30 tycker jag att värkarna är väldigt smärtsamma och kommer ofta, vi gör en ny CTG. BM är lite halvosäker upplever jag, men skickar upp oss på förlossningsavdelningen iaf kl 01:30. Är nu öppen 4-5 cm.

Får min första barnmorska och säger att jag vill ha epidural. Värkarna är riktigt jobbiga. BM tar fram lustgas istället men försvinner utan att förklara hur den fungerar. Värkarna kommer nu så att jag ofta inte går någon paus, tycker det känns för jobbigt och ringer på BM. nu får jag en ny som svamlar något om att vi kan titta på det, försvinner igen

BM nr 3 dyker upp och sätter en infart, försvinner. KL 02:10 kommer BM nr fyra som ser att jag vill ha hjälp så hon skyndar sig att ringa på epiduralen, nu är narkosen tydligen upptagen. Hon visar hur lustgasen fungerar och står kvar med mig. Undersöker mig och är öppen 8 cm. När narkosen dyker upp kl 02:40 har krystvärkarna kommit. Får hjälp att få av mig byxorna, ligger på sidan och hänger i lustgasen och fattar inte hur det redan kan vara dags. 02:50 är han ute

Vet inte riktigt hur jag känner inför förlossningen - å ena sida var det såklart skönt att det var över snabbt. Å andra sidan upplever jag att jag blev lämnad själv och att ingen lyssnade på mig. Kommer nog välja en annan förlossningsmottagning nästa gång

• mimspims

Ni som fött: har ni märkt nån skillnad på bebisens rörelser just innan förlossningen satt igång? Lugnare? Aktivare?

• Matildawaltin

Sopp var födde du?? Lät inte alla speciellt roligt att inte bli lyssnad på, speciellt inte i den utsatta situation som du befann dig i.

Kramar till dig!

• Sopp
    Matildawaltin skrev 2015-09-10 15:21:52 följande:

Sopp var födde du?? Lät inte alla speciellt roligt att inte bli lyssnad på, speciellt inte i den utsatta situation som du befann dig i.

Kramar till dig!

BB Stockholm, var där med första också och då var jag nöjd. Kändes väldigt oorganiserat den här gången men det kan ju ha varit en dålig dag bara. Fick dock intrycket av att min förlossning inte prioriterades och att de trodde att jag överdrev då förra förlossningen tog så himla lång tid. Borde kunnat få en BM som stannade i rummet längre än 1 minut och som visa hur lustgasen fungerade! Hur kan man ens hinna få fyra olika BM på 1 timme liksom??
  • lördagsgodis

Fattar inte heller hur dom kunde vara 4 st på en timme... men skönt att det gick fort och iaf rätt komplikationfritt men trist att du inte fick den bedövning du ville ha.

• MrsHeinerborg
    Sopp skrev 2015-09-10 13:11:22 följande:

Grattis till nya bebisar! Här är min förlossningsberättelse:

18:30 på måndagkväll känns det som att jag börjar kissa ner mig när jag ligger och läser för sonen. Jag flyger upp och vattnet forsar ut på golvet. Ringer förlossningen som ber mig avvakta värkstart alternativt komma in på kontroll om några timmar. Vi ringer över farmor och farfar för att natta och så låtsas vi gå så att vi får säga hejdå

KL 22 dyker vi in på förlossningen för undersökning. Jag har nu börjat få lite svaga värkar.De undersöker mig efter CTG-kurvan och är öppen 4 cm vilket tydligen inte säger så mycket som omföderska. Vi får gå på en promenad för att se om värkarna sätter fart

KL 00:30 tycker jag att värkarna är väldigt smärtsamma och kommer ofta, vi gör en ny CTG. BM är lite halvosäker upplever jag, men skickar upp oss på förlossningsavdelningen iaf kl 01:30. Är nu öppen 4-5 cm.

Får min första barnmorska och säger att jag vill ha epidural. Värkarna är riktigt jobbiga. BM tar fram lustgas istället men försvinner utan att förklara hur den fungerar. Värkarna kommer nu så att jag ofta inte går någon paus, tycker det känns för jobbigt och ringer på BM. nu får jag en ny som svamlar något om att vi kan titta på det, försvinner igen

BM nr 3 dyker upp och sätter en infart, försvinner. KL 02:10 kommer BM nr fyra som ser att jag vill ha hjälp så hon skyndar sig att ringa på epiduralen, nu är narkosen tydligen upptagen. Hon visar hur lustgasen fungerar och står kvar med mig. Undersöker mig och är öppen 8 cm. När narkosen dyker upp kl 02:40 har krystvärkarna kommit. Får hjälp att få av mig byxorna, ligger på sidan och hänger i lustgasen och fattar inte hur det redan kan vara dags. 02:50 är han ute

Vet inte riktigt hur jag känner inför förlossningen - å ena sida var det såklart skönt att det var över snabbt. Å andra sidan upplever jag att jag blev lämnad själv och att ingen lyssnade på mig. Kommer nog välja en annan förlossningsmottagning nästa gång

Jag födde på Danderyd o har gjort båda
    Förlossningarna innan även där, varit supernöjd o att sen komma på BB-hotellet känns toppen!
  • Matildawaltin

Jag tycker att du ska skriva och berätta för dom om din upplevelse. Alla födslar måste ju ändå få ses som unika i sig och inte som den andra lik. Vad som helst kan ju hända.

Ska föda på BB stockholm och råkar jag ut för samma behandling som du kommer jag fan att bli rasande. Även om de kanske har hög arbetsbelastning och dylikt så är din patientsäkerhet JÄTTEVIKTIG!

Kram!

• malbjo

Jaha då har jag oxå provat hinnsvepning var hos BM igår 39+2. Hon frågade om jag ville att hon skulle känna hur det kändes o tänkte att det är väl lika bra så vet man iaf om man är liiiite på väg eftersom jag inte haft några direkta känningar att det skulle vara på G. När hon kände så fick hon in 2 fingrar som hon kunde dela som ett v-tacken typ så jag är väl 2-3 cm öppen. Hon kände bebisens huvud och pillade där inne en del. Hon sa oxå att jag var mjuk o fin så sätter det igång så kommer det gå undan. Går vattnet aka vi sätta oss i bilen direkt o köra mot förlossningen eftersom min senaste förlossning (dock dryga 12 år sedan) gick på.under en timme efter att vattnet gick. Kul när sambon jobbar 30 min bort o vi har 45 min till sjukhuset så vi hinner kanake inte in!

Jaja det går som det går och molvärken jag fick efter hinnsvepningen blåste bort helt vid 23 igår o swdan har jag sovit riktigt bra inatt o idag är bebis lugn vilket enl min bm de ibland är när förlossningen närmar sig fast jag är helt övertygad om att vår bebis kommer stanna i magen för alltid haha.

Grattis till alla er som har fått era små guldklimpar och styrkekramar till alla er som precis som jag bara väntar o väntar:)

Svar på tråden BF september 2015!