Hej alla!
Nu är vårt lilla ekollon här.
Björgvinsdóttir föddes 14:14 den 4. september. Vägde 3430 gram och var 50 cm lång. Vår lilla historia kommer nedanför :)
I onsdags (den 2. sept) blev jag kollad, hade mycket sammandragningar, dock inte smärtsamma, och hade känt lite mindre rörelser de senaste dagarna. Allt såg fint ut och läkaren gjorde ultraljud samt kollade livmoderhalsen. Hon sa att det var mjuk, kort och hon kunde få in ett finger. Vad det betydde visste jag inte riktigt men hennes gissning var att det inte skulle dröja så länge till. Senaste hon träffade en kvinna som var i mitt "tillstånd" så födde hon två dagar senare.
"Ha-ha tänkte jag, jag kommer gå en vecka till."
På torsdagen den 3 sept sitter jag och pojkvännen, som den dagen fyllde 35 (!!!) och myser över frukost. Han ska gå till skolan, jag ställer mig upp för att säga hejdå och POFF då går vattnet. Inte jättemycket, men nog för att det ska bli en liten pöl på. Vi åkte till förlossningen och fick det bekräftat, sen hem igen för att vänta och se om det kom igång av sig självt. Vilket det gjorde vid 15-tiden, då jag började känna lite molande med sammandragningarna.
Klockan 17:30 åkte vi in igen för vi tyckte det kom mycket blod med vattnet (vilket tydligen är väldigt vanligt). De erbjöd oss att stanna kvar så vi blev inlagda då och fick ett mysigt rum. Därefter är allt ganska suddigt faktiskt, trots att vi läsa över journalen :) Men Värkarna kändes, var dock hanterbara ett bra tag. Vi gick ut et par gånger och gick några rundor runt sjukhuset. Jag provade ta en dusch men tyckte inte det hjälpte och ville inte i badkaret.
Vid 4.30 hade jag haft värkar regelbundet sen vi kom in och inte lyckats vila mig något, var då utvidgad till 4-5 cm. Gav då upp och bad om epidural, trots att jag rent ut sagt var skiträdd för det. Men jisses (!) vad det inte var hemskt alls. Kändes verkligen inte ett dugg när de satte in den, gick jättefort och började funka direkt. Smärtan i ryggen var borta och bara trycket kvar.
Jag fick påfyllning ett par gånger, tills kl 11 då jag var fullt utvidgad och de sa att jag kunde vänta en timme för att se om krystvärkarna kom naturligt vilket de gjorde. Strax innan 12 började jag krysta och 2,5 timme senare var hon ute. Det gick bra först men stannade av lite så jag fick drop för att förlänga värkarna.
Så visade sig att den lilla damen låg rygg-i-rygg och kom med pannan först, samt vänster handen bredvid, som en liten superman :) Jag revs upp ganska mycket och blev även klippt en gång, så fick vara kvar och bli sydd ett bra tag efteråt. Misste även mycket blod och fick igårkväll transfusion som de snart ska kolla om den räckte elle rom jag behöver mer.
Har ff inte kunnat ta mig mycket mer än till badrummet, ryggen/bäckenet är väldigt ömt "inuti" liksom och jag är värdigt yr, men amning och allt går bra med lill flickan! :)
Lycka till alla ni som är kvar. Om det är något jag rekommenderar så är det att vila vila vila, ta alla chanser till att vila innan nu föder. Om er förlossning blir lite utdragen som min så är det bra att vara utvilad innan. Som någon sa här uppe så: ta med en vattenflaska som ni kan stänga och ta med er överallt. Amningskudden hämtade vi efter att hon var född, den är verkligen jättebra att ha med, om man inte får låna.