Anni Me skrev 2015-01-09 11:42:51 följande:
Du ska inte äta Ipren och dylikt vid graviditet. Alvedon och panodil går bra
Lissing skrev 2015-01-09 12:09:19 följande:
Bara de med paracetamol i. Inte dem med ibuprofen i.
PaLo skrev 2015-01-09 12:48:02 följande:
Treo (verksamt ämne: acetylsalicylsyra) och Alvedon/Panodil (verksamt ämne: Paracetamol) ska vara helt ok att äta enligt janusinfo.se
Ipren (verksamt ämne: ibuprofen) är däremot inte att rekommendera.
Känner du dig osäker kan du alltid kika in på
www.janusinfo.se/Beslutsstod/Lakemedel-och-fosterpaverkan/
Det är en sida som läkare och BM använder sig av.
"Den här tjänsten tillhandahåller bedömningar av eventuell fosterpåverkan, när en gravid kvinna använder olika läkemedel. Du kan söka på ett läkemedels produktnamn, ingående substans eller ATC-kod. Informationen är riktad till hälso- och sjukvårdspersonal. Om du inte är medicinskt utbildad, läs först vår information för patienter och allmänhet.
Bedömningarna bygger på uppgifter från det svenska Medicinska födelseregistret och på kritisk värdering av vetenskaplig litteratur. Fokus ligger på första delen av graviditeten och risken för fosterskador."
Tack snälla för svaren hörrni :) Nu vet jag, så jag inte äter i fel sort...har ju knaprat lite nu då jag har huvudvärk (tyvärr då fel sort) men nu vet jag.Gör om gör rätt :)
Något mer så där man ska undvika som gravid? Utöver maten? För det vet jag, men tänkte typ annat?
BabyJia skrev 2015-01-09 14:57:06 följande:
Haft kontakt med doktorn som har tittat på mina blodprov. Det såg oförändrat ut och hon sa att vi kan inte släppa tanken på att graviditeten sitter fel:( Så på måndag ska jag ringa gynmott. igen och be om att få en ny tid till dem och förhoppningvis få komma dit på tisdag el onsdag för att göra en ny koll. Missfall verkar det inte som det är...utan då är det utomkved det är misstankar om.
Det här har verkligen tagit mycket energi. Det är jobbig att gå med en sån oro:-/
Jag tar en paus från tråden, för att göra utrymme för mindre oroande inlägg.
Önskar alla lycka till i era graviditeter!
Men lider så med dig! Hoppas allt slutar väl och att du är tillbaka här illa kvickt! Kramar