• Svar på tråden BF september 2015!
  • Cessely

Väntar med 3:e och har barn på 4 och 7 år innan. berättar nog i vecka 12.. kan inte hålla mig :)

• BabyJia
    Johannis86 skrev 2015-01-13 09:56:08 följande:

Hej tråden.

Har inte läst igenom hela.

I går fick jag reda på att jag är gravid. Enl mina beräkningar så hade jag sista mensen någon gång 3-6 dec. Har oregelbunden mens och kämpat för + länge med behandlingar osv. Haft uppehåll sen okt, så spontan gravid.

Så om jag inte är helt fel ute ska bf. Vara i sept.

Mitt första barn.

Vad roligt. Grattis:)
  • Johannis86

Tack så mycket. Känns lite overkligt än så länge. Ni som har erfarenhet nått jag bör undvika nu i matväg tex? Ellernått jag bör äta mera tex? Har folsyra hemma ska jag ta de nu och en om dagen?? När berättade ni för föräldrarna?

Tacksam för lite hjälp :)

• Timglas
    Johannis86 skrev 2015-01-13 10:23:09 följande:

Tack så mycket. Känns lite overkligt än så länge. Ni som har erfarenhet nått jag bör undvika nu i matväg tex? Ellernått jag bör äta mera tex? Har folsyra hemma ska jag ta de nu och en om dagen?? När berättade ni för föräldrarna?

Grattis!

Folsyra ska man helst ta redan innan man blir gravid - vecka 12 för att förebygga ryggmärgsbråck hos bebisen.
  • Sarah89

Första gången som gravid för mig så är inget proffs, men kommer att undvika rött kött, produkter som kan innehålla toxoplasma kommer jag att ha i frysen tre dagar innan jag ska mumsa på det.  Sen tänker jag bara försöka leva så nyttigt som möjligt för att inte gå upp i viktig, så precis som vanligt inte trycka i sig en massa godis/chips/läsk osv. 

Äta mer av är väl järn,, så en massa broccoli och spenat kommer det bli här hemma :) 

Jag äter folsyra och har gjort det sedan 3månader innan jag blev gravid, och kommer fortsätta med det till vecka 12, men tycker nog du ska rådfråga din BM oavsett :) 
  • snusmumriken
    HardstyleEmZ skrev 2015-01-13 08:15:09 följande:

Tack desamma till er hur gamla är era barn? Mina är 7 & strax 6 år. När ska man berätta för dem? Känns lite tidigt nu redan v4. Risken för mf är ju ändå ganska stor än sålänge.

Mina är 2 och 4 så väntar lääänge innan jag säger något :)
  • BabyJia

Ville bara kika in och berätta att jag lämnar nu tråden.

Har fått konstaterat att jag har fått MA och att jag är i v 8. Ett liten en utan hjärtaktivitet:-/

Känner mig ok för detta, är glad att det inte va utomkveds. Ska få ut graviditeten på medicinsk hjälp, då jag vill få bort detta fort.

Vi kommer göra ett nytt försök efter nästa mens, så förhoppningsvis kan jag återkomma snart igen.

Lycka till med er andra:)

• snusmumriken

Det finns en lista på livsmedelsverket och där står ungefär samma som bm kommer säga på hälsosamtalet. Jag är inte så nojig, avviker inte så mycket från kostråden i vanliga fall.

Jag får lätt järn- och B12- brist så det äter jag ändå, får eventuellt öka järndosen, får fruktansvärt jobbig restless legs vid brist. Folsyra är bra, börja på en gång om du inte gjort det :)
  • malbjo

Hoppar med här.

Bf 11/9. Två barn sedan innan 12 o snart 16. Min sambos första egna barn. Vi har försökt bli gravida i över ett år och har ett mf med oss i bagaget så jag är allt lite orolig denna gången. Ska på vul 6/2 men det känns som en evighet dit.

Mår mest illa hela tiden o inte alls sugen på mat o framförallt inte matosen när man ska laga maten.

• MissJP

Allt pendlande mellan hopp och förtvivlan. Första besöket så konstaterade de ett utomkved. Andra besöket var de inte så säkra då en hinnsäck dök upp i livmodern. Idag var tredje besöket och jag fick se ett litet hjärta där inne. Är i chock just nu.. var så säker sen huggen i magen började i söndags att det var kört. Men det var en gulkropps - cysta som spruckit. Shit.. men jag lämnar ändå tråden eftersom jag är längre gången än jag räknade innan och ska därför ha i augusti om jag inte går över allt för mycket.

Ha det så bra nu allihop!

Svar på tråden BF september 2015!