• Svar på tråden BF september 2015!
  • Marian03
    NattaLind skrev 2015-01-16 10:20:55 följande:
    Det "vanliga" är att man har sitt första ultraljud vid vecka 12-15. Är egentligen inte så vanligt att man kör tidigare än så, men just här på FL verkar det vara många som tar tidiga ultraljud :) Men jag kommer inte ha mitt förrän i vecka 12 och hälsosamtal vecka 9 :)
    Ok! Är det ett vul man gör då vanligen i vecka 12? Vad ser man då? När jag man det där ultraljudet som man får bild med, vet du?

Förresten, helt galet vad lipig jag varit igår och idag. Jag råkar vara ledig denna veckan från jobbet, känns ju bra på ett sätt för man kanske vill ha ett par dagar att låta det sjunka in, men jag har ju mycket tid och tänka. Och lipa, haha... Är helt nervös att jag ska få ett lipanfall på jobbet sen! Haha.
  • PaLo
    Marian03 skrev 2015-01-16 12:12:28 följande:
    Ok! Är det ett vul man gör då vanligen i vecka 12? Vad ser man då? När jag man det där ultraljudet som man får bild med, vet du?

Förresten, helt galet vad lipig jag varit igår och idag. Jag råkar vara ledig denna veckan från jobbet, känns ju bra på ett sätt för man kanske vill ha ett par dagar att låta det sjunka in, men jag har ju mycket tid och tänka. Och lipa, haha... Är helt nervös att jag ska få ett lipanfall på jobbet sen! Haha.

Första besöket är oftast ett hälsosamtal. Andra besöket är oftast den "riktiga" inskrivningen. VUL är inget som görs på rutin utan det är något man oftast får be om och inte säkert att man får ett ja. Sedan kan man göra KUB runt vecka 12 men det erbjuds i de flesta landsting bara till de gravida som är över 35 år. Det ordinarie ultraljudet RUL som alla erbjuds brukar man göra omkring vecka 18-20.

Hoppas du blev något klokare.

• Madicken01
    Marian03 skrev 2015-01-16 12:12:28 följande:

På många ställen får man inte UL försen det är dax för rul i vecka 18,19 någonstans. Men om man ber om ett tidugt UL så kan de ordna det på de flesta ställen.
  • Marian03

Ok tack för svaren snälla ni, detta är ju en helt ny värld och man vet inte så mycket egentligen som man trodde.

Då bör jag ringa innan min tid för inskrivning i vecka 11 och säga att jag hemskt gärna vill ha ett vul så kanske jag får det om jag har tur :)

• NattaLind
    Marian03 skrev 2015-01-16 12:43:33 följande:

Ok tack för svaren snälla ni, detta är ju en helt ny värld och man vet inte så mycket egentligen som man trodde.

Då bör jag ringa innan min tid för inskrivning i vecka 11 och säga att jag hemskt gärna vill ha ett vul så kanske jag får det om jag har tur :)

Det skiljer sig som sagt väldigt mycket mellan landsting. Här är det standard med vanligt ultraljud i vecka 12, och så blir man erbjuden gratis KUB. Däremot kör det ytterst sällan ultraljud innan vecka 12 :)
  • Madicken01
    NattaLind skrev 2015-01-16 13:27:28 följande:

Det skiljer sig som sagt väldigt mycket mellan landsting. Här är det standard med vanligt ultraljud i vecka 12, och så blir man erbjuden gratis KUB. Däremot kör det ytterst sällan ultraljud innan vecka 12 :)

Låter ju jätte bra! Vilket landsting är det?
  • NattaLind
    Madicken01 skrev 2015-01-16 13:46:04 följande:
    Låter ju jätte bra! Vilket landsting är det?
    Jag bor i Östergötland :)

Ja att få gratis KUB hade jag inte en aning om, hon frågade direkt när jag ringde första gången och sa att jag skulle fundera på det. Allt är kostnadsfritt här :) Men det är väl därför dom kanske inte är så snabba på att göra ultraljud innan vecka 12 då dom bjussar på allt annat liksom :)
  • Eveelina89

Jag hade tydligen skrivit ner fel tid. Skulle ha varit dit på morgonen isf kl 13 . Vart verkligen illa bemött var väldigt irriterad att hon fick sitta pch boka ny tid för mig på övertid osv. Så nu har jag bölat i en timme, är nog gravid alltid. Men tråkigt när man är orolig och det är första gången man är gravid sen har man längtat och väntat på detta i över en vecka :/ :(

• Mysmia79

Hänger på här :) 7+0 i dag

Känner mig inte ett dugg gravid. Hur har ni andra det med illamående och andra gravidsymtom?

Svar på tråden BF september 2015!