• Anonym (Johannes)

Min fru vill, men inget händer

Hej, ännu en tråd om partner som inte vill lika ofta...

Vi har två barn på strax under 10, och vi har enligt mig alldeles för sällan sex. Flera gånger har jag tagit upp det med min fru, och efteråt känns det alltid bättre då vi håller med varandra om allt... sex är viktigt, sex är kul, vi vill ha sex ofta. 

Men så händer inget... varje gång vi har sex, ca en gång i månaden, så är det jag som tar initiativet. Och allt måste liksom stämma för att det ska bli sex. Vi ska lägga oss samtidigt, hon ska inte upp tidigt, hon ska inte vara för trött, hon ska ligga så jag kan börja klappa på henne osv osv... om hon lägger sig på min arm t ex, så klappar hon mig, smeker över mage och bröst, och sen... somnar hon. 

Och sexet ser alltid likadant ut... vi smeks, onanerar åt varandra, och sen samlag. Aldrig oralsex, aldrig nåt annat. 

Jag hatar att ha sex efter tjat, vill inte böna och be om sex, jag vill att hon ska VILJA ha sex med mig. Jag vet att jag skulle kunna ha sex oftare om jag sa att jag är kåt/sugen etc, men jag vill ju bli förförd... jag vill att hon ska vilja...

Vet inte om jag ännu en gång ska ta upp detta med henne.... och i så fall hur. Eller om jag ska skita i det och bara försöka acceptera läget.

• Svar på tråden Min fru vill, men inget händer
  • Celines Essence
    VanDerToffel skrev 2014-12-30 11:58:46 följande:

Så för att sammanfatta: mannen ska vara manlig (förutom när han visar sina känsliga sidor), vara bestämd (förutom att han är lätt att kompromissa med), han ska ta för sig (så länge kvinnan vill), dela jobben jämlikt (förutom dom "manliga" sysslorna som är automatiskt hans)?

Är det inte enklare att konstatera att kvinnor inte vet explicit vad dom tänder/inte tänder på, dom försöker bara motivera saken för sig själv efteråt?

En majoritet av männen skulle vara helnöjd med sin kvinna om hon a) vill ha sex och är intresserad av det b) håller sin kropp i "normalt" skick och c) är såpass klar i knoppen att man kan ha en vettig diskussion med henne och hon inte skämmer ut en inför ena kompisar

Jag tycker du beskriver helt naturliga saker. Klart att mannen ska vara manlig men ändå kunna visa känslor. Vad tycker du själv om kvinnor. Skulle du inte vilja att hon var kvinnlig eller ser du inget värde i att hon kan visa känslor? Tycker du inte det är bra om en kvinna kan vara bestämd ibland och vet vad hon vill, men ändå kunna kompromissa?

Självklart ska mannen bara "ta för sig" när kvinnan vill.Självklart måste han acceptera att kvinnan säger nej och de flesta bra män bryr sig nog om att kvinnan ska vara kåt också. Var det ett svårt krav?

Vad gäller jobb ska man dela på den jämlikt. Om mannen gör något klassiskt manligt jobb i hushållet ska kvinnan under denna tid inte förvänta sig att han gör lika mycket av annat i hemmet. På samma sätt ska mannen ta mer ansvar, om kvinnan gör något mer tidskrävande i hemmet. Inget konstigt med det. Hur vill du ha det i dessa punkter vad gäller kvinnan?

Vad var det som var då konstigt. Hur fungerar du som tycker detta är konstigt?
    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Rosemary

Jag känner igen en del av det ni pratar om här. Jag är också viljestark och envis, jag vill gärna styra och ställa och ha kontroll över varenda liten jäkla sak hemma, men det betyder inte att jag vill leva med någon som helt motståndslöst finner sig i det. Någon som faller undan och surar och vägrar dammsuga bara för att jag tjatar, som om jag var hans morsa och han inte hade något att säga till om alls.

Mitt ex gjorde så, och jag tror att många män gör så, de låter kvinnan ta kontrollen över hemmet och familjen och sedan protesterar de på olika barnsliga vis. I stället för att prompt sätta ner foten och säga "nej, nu jävlar, jag finner mig inte att det är din ordning som gäller, nu sätter vi oss ner och gör upp ett system som funkar lika bra för mig som för dig!"

Jag tror faktiskt att en del av attraktionen uppstår där, i mötet mellan två viljor, om jag ser till hur jag fungerar. Att jag är envis och har starka åsikter om saker och ting betyder inte att jag vill bestämma över andra människor, det betyder bara att jag definierar mig själv och sätter gränser för vem jag är. Jag vill möta en person som gör likadant, någon som drar upp sina egna gränser och stannar där, så att jag vet var jag har den andra parten egentligen. 

• Rosemary

#182 var riktat till tjejerna i tråden, hade visst missat lite av konversationen ...

• Anonym (sexglad kvinna)
    Rosemary skrev 2014-12-30 12:25:04 följande:

Jag känner igen en del av det ni pratar om här. Jag är också viljestark och envis, jag vill gärna styra och ställa och ha kontroll över varenda liten jäkla sak hemma, men det betyder inte att jag vill leva med någon som helt motståndslöst finner sig i det. Någon som faller undan och surar och vägrar dammsuga bara för att jag tjatar, som om jag var hans morsa och han inte hade något att säga till om alls.

Mitt ex gjorde så, och jag tror att många män gör så, de låter kvinnan ta kontrollen över hemmet och familjen och sedan protesterar de på olika barnsliga vis. I stället för att prompt sätta ner foten och säga "nej, nu jävlar, jag finner mig inte att det är din ordning som gäller, nu sätter vi oss ner och gör upp ett system som funkar lika bra för mig som för dig!"

Jag tror faktiskt att en del av attraktionen uppstår där, i mötet mellan två viljor, om jag ser till hur jag fungerar. Att jag är envis och har starka åsikter om saker och ting betyder inte att jag vill bestämma över andra människor, det betyder bara att jag definierar mig själv och sätter gränser för vem jag är. Jag vill möta en person som gör likadant, någon som drar upp sina egna gränser och stannar där, så att jag vet var jag har den andra parten egentligen. 

• Celines Essence
    VanDerToffel skrev 2014-12-30 12:22:24 följande:

Bara vilja räcker ungefär lika långt som att jag vill att det ska bli en snörik vinter. Mannen måste få en realistisk möjlighet att göra sin kvinna kåt. Om inställningen är "jag är inte kåt för att jag har stressigt på jobbet, barnen är jobbiga och min man har vänt toarullen fel igen" så blir det en självuppfyllande profetia.

Helst av allt skulle jag vilja ha sex med min fru när hon är kåt. Jag skulle gärna smeka henne till orgasm utan att ha sex bara för att se henne njuta. Men om det inte är ett alternativ, vad går man då? Runkar av sig var tredje dag för att inte komma i sömnen eller har sex med nån som bara ställer upp för kung och fosterland.

Kvinnan måste själv ta ansvar för sitt sexliv genom att ge mannen en chans. Tyvärr är det ofta så att kvinnor väljer bort sex eftersom "inte kan han skilja sig, vi har tre barn, dessutom låter jag honom tömma pungarna en gång i månaden så han kan inte klaga". Att vara otrogen hjälper inte heller för det leder bara till ännu mer orsaker att inte ha sex med sin man. I teorin skulle det krävas att nån annan kvinna skulle visa intresse för mannen för att väcka konkurrenskampen igen(?)

I min långa relation utgick oftast den sexuella aktivitet från hans lust. Jag ville oftare ha sex på kvällen, men då var han för trött och blev bara irriterad om jag ville ha sex . Eftersom han inte hade stånd blev det inget för mig ALDRIG hjälpte han mig till orgasm när jag hade lust, men inte han. Däremot, när han vaknade på morgonen med stånd var han snabb att sätta på mig. De gångerna det verkligen inte funkade för mig, tex för att min kropp var för sömnig ville han ändå "göra sitt". Då var det självklart att han behövde hjälp med sug /runk. Om jag senare blev sugen fick jag höra "det skulle du tänkt på tidigare".

Jag misstänker att många män beter sig likt min förre man, men de skulle ni ju inte skriva här i trådarna.

Jag tror tyvärr en del män är väldigt upptagna med sin egen kropp.

Dock har jag numera en man som verkligen vill att jag ska njuta och om jag behöver en paus mitt i sexet säger jag det och det är inget konstigt med det. Han vill verkligen veta vad jag tycker om och känner. Då är det lätt att vilja ha sex
  • VanDerToffel
    Celines Essence skrev 2014-12-30 12:23:09 följande:
    Vad var det som var då konstigt. Hur fungerar du som tycker detta är konstigt?
    Precis, inget konstigt alls, önskemål kan man ju alltid ha. Ju bättre förhållande, desto mer av önskemålen går i uppfyllelse.

Problemet är sen om viljan till sex kan knytas i praktiken till vilket önskemål som helst (eller nya kan hittas på om mannen på nåt sätt lyckas uppfylla alla dom "kända" önskemålen)
  • VanDerToffel
    Celines Essence skrev 2014-12-30 12:38:49 följande:
    Jag misstänker att många män beter sig likt min förre man, men de skulle ni ju inte skriva här i trådarna.

Jag tror tyvärr en del män är väldigt upptagna med sin egen kropp.
    Min fru njuter nog av sex sen när det väl kommer igång och jag ser nog till att hon också får sin orgasm. Jag försöker också att det inte har gått för många dagar sen jag själv lättat på trycket för att inte det ska påverka "prestationen" (om man nu får kalla det så). 

Problemet i vårt fall är att min fru väljer bort sex som nåt för henne onödigt och sen där hon går med på det så är det jag som ska göra allt jobbet. Hon vrider sig bort från kramar etc för det kan ju i värsta fall leda till att jag får för mig att föreslå sex på kvällen. Hemska tanke.
  • Anonym (green cargo)

Det är en balansgång mellan allt. Å ena sidan om ena parten ligger i tv soffan medan den andra sliter med barn hushåll övrrtidsarbete eller bilreparation så blir den andra parten tröttare och trötthet slår hårdare mot lusten för vissa.

Å andra sidan kan man ju överdriva behovet av städning och heminredning och hemlagat och tycka det är skönare att jobba över än att komma hem och laga middag. Prioritera ner sex för långt för att man tror att det alltid finns kvar till en annan gång.

Det är optimistiskt att tro att ens partner sen många år ska bli kåt varje gång man smörjer in sej i hans åsyn. Men man kan behålla en öppenhet så att man ibland lägger märke till sin partner i vardagen och faktiskt njuter av att titta på den andra och känna efter om det kanske är läge för sex om man lägger undan mobilen.

• Celines Essence
    VanDerToffel skrev 2014-12-30 12:51:39 följande:

Precis, inget konstigt alls, önskemål kan man ju alltid ha. Ju bättre förhållande, desto mer av önskemålen går i uppfyllelse.

Problemet är sen om viljan till sex kan knytas i praktiken till vilket önskemål som helst (eller nya kan hittas på om mannen på nåt sätt lyckas uppfylla alla dom "kända" önskemålen)

Fast jag fattar ändå inte vilka önskemål som känns jobbiga, eftersom att du beskriver så enkla saker. Om hon begärde att du skulle bli rockstjärna kan jag förstå problemet, men att du tycker att det känns jobbigt med de krav du beskrev ovan förstår jag inte.

Jo förresten. En sak är jag med på. Om hon vill att du ska göra mer hemarbete, medan hon latar sig, kan jag förstå ilskan och irritationen.
  • Rosemary
    VanDerToffel skrev 2014-12-30 11:58:46 följande:

Så för att sammanfatta: mannen ska vara manlig (förutom när han visar sina känsliga sidor), vara bestämd (förutom att han är lätt att kompromissa med), han ska ta för sig (så länge kvinnan vill), dela jobben jämlikt (förutom dom "manliga" sysslorna som är automatiskt hans)?

Är det inte enklare att konstatera att kvinnor inte vet explicit vad dom tänder/inte tänder på, dom försöker bara motivera saken för sig själv efteråt?

En majoritet av männen skulle vara helnöjd med sin kvinna om hon a) vill ha sex och är intresserad av det b) håller sin kropp i "normalt" skick och c) är såpass klar i knoppen att man kan ha en vettig diskussion med henne och hon inte skämmer ut en inför ena kompisar

Den här tråden handlar om (vissa) kvinnors bristande sexlust och vad den kan bero på. Många kvinnor här (och en del män, som exempelvis Andrew) har försökt förklara detta från olika håll och synvinklar, ofta tydligt och konkret, men vissa män vägrar ju fatta. Varför lyssnar ni inte? Varför ställer ni inte följdfrågor och försöker lära er någonting? Varför inte bara ta till sig av de synpunkter som framkommer, öppet och förutsättningslöst, fundera på allt det kloka, bra och vettiga som sägs, i stället för att envisas med sådant där som att "kvinnor inte vet explicit vad dom tänker/inte tänder på, dom försöker bara motivera saken för sig själv efteråt"?
Svar på tråden Min fru vill, men inget händer