• modsey

överdrivna kalas, känner ni igen er?

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/linathomsgard/article20115155.ab

Jag måste vara lyckligt lottad för jag har aldrig upplevt denna hets eller tävling med barnens kalas. Vare sig deras egna eller dit de blir bjudna.
    I bland har någon kalas på lekland, andra gånger hemma, en tredje gång går några ihop och hur en sporthall och bjuder på saft och kakor.
    Våran förskola och skola har ganska varierande familjer från olika socioekonomiska bakgrunder och paketen de fått igenom åren har varit varierande, men heller inget jag reflekterat över att familjen XX gett något ganska billigt eller tvärtom.
    Hur har ni upplevt kalasandet hos er? 

• Svar på tråden överdrivna kalas, känner ni igen er?
  • Royalle
    880215 skrev 2015-01-07 20:48:12 följande:

Tror att det är en bitter, frivilligt barnfri människa som inte har en aning om hur det VERKLIGEN ser ut.

Fast vi är ett par föräldrar som uppmärksammat detta och faktiskt protesterat. Inte för att vi inte har råd, utan för att det finns andra som inte har det och trots att man bedyrar att det inte spelar någon roll så känner de att de inte kan bjuda på lika fina kalas eller presenter som andra och då får barnen inte vara med. 

Orkar man inte ha kalas för sitt barn så får man fundera på varför. Man måste inte bjuda hela klassen och man måste inte göra en jättegrej av det. 
  • Royalle
    modsey skrev 2015-01-07 20:52:15 följande:
    fast när man är 4-5 år så tycker jag inte man ska vara tvungen att välja ut bara 5 kompisar....nu behöver man absolut inte ha dyra lekland utan det finns andra billigare varianter o man kan slå iopp med andra barn.
    Varför ett stort kalas när barnet är 4-5? Bättre då att verkligen bara bjuda de närmaste. När skolan börjar sedan då är det ju mer aktuellt med kalas. 

Det är just denna hets som jag inte kan förstå. Man ska ha stora barnkalas långt ner i åldrarna när barnen bara blir överstimulerade av att det händer så mycket under en kort tid. Bättre då att försöka vända normen till att vänta tills skolåldern. Då är barnen också mycket mer samspelta och det är lättare att fixa en enkel organiserad aktivitet för dem. 
  • MxMeNow

Jag har inte märkt av det. Här, i området där vi bor, väljer barnen vad de vill göra. Det blir allt från pulkakalas med varm choklad och varmkorv, små kalas hemma, disco hemma, Lek o Busland, badhus, bowling och inte en gång har jag hört barnen klaga på något. Ofta är de mindre kalasen de mest personliga och mest uppskattade av barnen.

Vi har planerat ett bowlingkalas, billigare än att ha kalas hemma helt enkelt. Femton barn, fika, godispåsar, bowling och disco för alla går på ca 600 kr här.

• 880215
    Royalle skrev 2015-01-07 21:02:42 följande:
    Fast vi är ett par föräldrar som uppmärksammat detta och faktiskt protesterat. Inte för att vi inte har råd, utan för att det finns andra som inte har det och trots att man bedyrar att det inte spelar någon roll så känner de att de inte kan bjuda på lika fina kalas eller presenter som andra och då får barnen inte vara med. 

Orkar man inte ha kalas för sitt barn så får man fundera på varför. Man måste inte bjuda hela klassen och man måste inte göra en jättegrej av det. 
    Ni gör som ni vill.
    Jag kommer dock att fortsätta att hålla storkalas när min son fyller år. Det är vad jag är uppväxt med, så det är något jag vill föra vidare.
    Dessutom så fyller min son år i december, så för att skilja födelsedag från julafton så känner det extra viktigt att verkligen slå på stort.

Sedan skiter jag högaktningsfullt i om hans kompisar bjuder på glass och strössel, ingen fiskdamm och inte pynt. Couldn't care less. Den kompisen får ju knappast en billigare present bara för att dennes föräldrar är lata/inte har råd/inte har lust att göra något större än så.

Det är en annan sak som jag också skiter högaktningsfullt i (som jag kan tillägga när jag ändå är igång), nämligen vad sonen får i födelsedagspresent av kompisarna.
    Bara för att Kalle ger honom en klubba, så betyder inte det att Kalle får en klubba av oss när han fyller år, eller att han inte blir bjuden till nästa kalas.

Bara folk låter _mig_ göra vilka kalas jag vill till min son, och bara folk låter _mig_ köpa vad jag vill till sonens kompisar, - så skiter jag i vad alla andra pysslar med.
    Sköt er själva och skit i andra!
  • Charlotte N
    Royalle skrev 2015-01-07 21:02:42 följande:

Och om man har funderat på varför och kommit fram till att det beror på för hög press på jobbet vilket lett till utmattning, nedstämdhet och migränanfall i stort sett varje helg? Om man också kommit fram till att man i dagsläget är i för dåligt skick för att söka nya jobb med allt vad det innebär och istället väljer att sänka kraven på sig själv? Välja bort det man förut gjorde, baka, duka, fixa och ordna för kalas och istället ta hjälp? Låta barnen slippa se mamma få stresspåslag, ångestattacker och storgråta innan kalaset? Om man har funderat måååånga nätter på vad i helsike man kan göra för att må ok och, framförallt, låta barnen ha en förälder som orkar vara närvarande och kommit fram till att detta är en del av lösningen ska man få skäll då? Ska nån "ta upp det" som ett problem? Hade någon gjort det med mig hade jag gråtandes lämnat rummet. Så visst, fattigdom är hemskt. Men det kan ju eventuellt finnas andra problem i världen också?
  • Charlotte N
    Charlotte N skrev 2015-01-07 21:16:23 följande:
    Och om man har funderat på varför och kommit fram till att det beror på för hög press på jobbet vilket lett till utmattning, nedstämdhet och migränanfall i stort sett varje helg? Om man också kommit fram till att man i dagsläget är i för dåligt skick för att söka nya jobb med allt vad det innebär och istället väljer att sänka kraven på sig själv? Välja bort det man förut gjorde, baka, duka, fixa och ordna för kalas och istället ta hjälp? Låta barnen slippa se mamma få stresspåslag, ångestattacker och storgråta innan kalaset? Om man har funderat måååånga nätter på vad i helsike man kan göra för att må ok och, framförallt, låta barnen ha en förälder som orkar vara närvarande och kommit fram till att detta är en del av lösningen ska man få skäll då? Ska nån "ta upp det" som ett problem? Hade någon gjort det med mig hade jag gråtandes lämnat rummet. Så visst, fattigdom är hemskt. Men det kan ju eventuellt finnas andra problem i världen också?
    Nu såg jag att ni inte bara tagit upp frågan utan protesterat. Hur gjorde ni det?
  • whitestar

Själv hade jag tänkt ha sonens kalas på lekland men där sa han själv nej. Han ville ha ett hemmakalas med skattjakt o lekar så då blev det så! Jobbigt- ja!men barnen hade skitskoj hela tiden så det var det värt! 13 7- åringar, hade hjälp av svärmor fixa fika o duka men själva lekarna o skattjakten var det jag som höll i!

• gbgumman
    whitestar skrev 2015-01-07 21:19:11 följande:

Själv hade jag tänkt ha sonens kalas på lekland men där sa han själv nej. Han ville ha ett hemmakalas med skattjakt o lekar så då blev det så! Jobbigt- ja!men barnen hade skitskoj hela tiden så det var det värt! 13 7- åringar, hade hjälp av svärmor fixa fika o duka men själva lekarna o skattjakten var det jag som höll i!

Smart unge
  • 880215
    whitestar skrev 2015-01-07 21:19:11 följande:

Min son hade också skattjakt på sitt senaste kalas (han fyllde fyra år).
    Han hade "Jake och Piraterna"-tema. Superkul! :D
  • glassen
    Alexi skrev 2015-01-07 20:45:23 följande:
    Fast det är ju kanske där problemet uppstår. Om det tex blir en norm att hela klassen ska bjudas och det ska vara väldigt avancerade kalas, då orkar ingen ha det hemma. Om man bjuder fem barn och har lite fika och lite lekar, ja då orkar man ha det hemma...
    Fast om alla bara bjuder 4-5 barn finns en överhängande risk att några barn aldrig blir bjudna. Är det ett bättre alternativ tycker du? Ska man som förälder lära sina barn att välja vissa kompisar?
Svar på tråden överdrivna kalas, känner ni igen er?