• modsey

överdrivna kalas, känner ni igen er?

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/linathomsgard/article20115155.ab

Jag måste vara lyckligt lottad för jag har aldrig upplevt denna hets eller tävling med barnens kalas. Vare sig deras egna eller dit de blir bjudna.
    I bland har någon kalas på lekland, andra gånger hemma, en tredje gång går några ihop och hur en sporthall och bjuder på saft och kakor.
    Våran förskola och skola har ganska varierande familjer från olika socioekonomiska bakgrunder och paketen de fått igenom åren har varit varierande, men heller inget jag reflekterat över att familjen XX gett något ganska billigt eller tvärtom.
    Hur har ni upplevt kalasandet hos er? 

• Svar på tråden överdrivna kalas, känner ni igen er?
  • Vinterankan

Jag tror inte att det existerar någon tävling om kalasen, det är bara vissa som får för sig att andra tävlar.

• Charlotte N

Vi har alltid kalas på lekland, bowlinghallen, laserdome etc och det är absolut inte för att tävla utan helt enkelt för att vi inte orkar fixa kalas hemma.

• Alexi
    Charlotte N skrev 2015-01-07 20:42:18 följande:

Vi har alltid kalas på lekland, bowlinghallen, laserdome etc och det är absolut inte för att tävla utan helt enkelt för att vi inte orkar fixa kalas hemma.

Fast det är ju kanske där problemet uppstår. Om det tex blir en norm att hela klassen ska bjudas och det ska vara väldigt avancerade kalas, då orkar ingen ha det hemma. Om man bjuder fem barn och har lite fika och lite lekar, ja då orkar man ha det hemma...
  • 880215

Tror att det är en bitter, frivilligt barnfri människa som inte har en aning om hur det VERKLIGEN ser ut.

• Charlotte N
    Alexi skrev 2015-01-07 20:45:23 följande:
    Fast det är ju kanske där problemet uppstår. Om det tex blir en norm att hela klassen ska bjudas och det ska vara väldigt avancerade kalas, då orkar ingen ha det hemma. Om man bjuder fem barn och har lite fika och lite lekar, ja då orkar man ha det hemma...
    Vi bjuder barnens tio närmaste vänner och jag vill ändå inte ha dem hemma. Vill inte ha kalas för fem barn hemma heller. Jobbar som lärare och är trött på helgerna. Jag blir jättestressad av att fixa kalas.
  • modsey
    Alexi skrev 2015-01-07 20:45:23 följande:
    fast när man är 4-5 år så tycker jag inte man ska vara tvungen att välja ut bara 5 kompisar....nu behöver man absolut inte ha dyra lekland utan det finns andra billigare varianter o man kan slå iopp med andra barn.
  • Madame M

Jag har upplevt allt från enkla kalas hemma med få bjudna, till inhyrda clowner och kalas på lekställen/bowling etc. Jag lägger inte så stor vikt i hur andra gör, så länge alla vågar göra olika. Däremot presenterna upplever jag kostar allt mer, ska man gå på 10-15 kalas på ett år så skall ett paket inte behöva kosta mer ön 50 kr, idag handlar ingen för under 100. Där kan det nog vara svårt för de som inte har råd. Det bästa kalas vi var på var ett "paketfritt" kalas, man skulle inte köpa något och ville barnen ge en present så kunde de ge en teckning, kort, halsband de pärlat eller dylikt, jättebra! Jag funderar på att nästa gång köra ett "re-kalas" istället för att köpa present så ge bort en leksak du tröttnat på själv, så bjuder vi på lite hederlig glass och lekar. ;)

• gbgumman

Tycker det är fegt att smita från kalas hemma. Jag ser upp på föräldrar som bjuder hem. Det tycker jag är "fint". Att bjuda på ett annat ställe är trist.

• 880215

Kan inte folk bara göra precis som de själva vill.
    Vissa föräldrar, däribland jag själv, ÄLSKAR att baka, fixa och pynta inför barnkalas!
    Jag växte upp med de mest underbara födelsedagskalasen själv. Det är ett väldigt kärt minne, något jag givetvis även vill ge min son.

Jag ser däremot inte ner på de som tar den "enkla vägen ut" och kör lekland, simhall, sporthall, etc. Jag ser heller inte ner på de som har simpa vita papptallrikar, glass och strössel. Lika lite som jag ser ner på de som hyr hela Disneyland.

Alla får göra som de själva vill!

• modsey
    Madame M skrev 2015-01-07 20:53:09 följande:

Jag har upplevt allt från enkla kalas hemma med få bjudna, till inhyrda clowner och kalas på lekställen/bowling etc. Jag lägger inte så stor vikt i hur andra gör, så länge alla vågar göra olika. Däremot presenterna upplever jag kostar allt mer, ska man gå på 10-15 kalas på ett år så skall ett paket inte behöva kosta mer ön 50 kr, idag handlar ingen för under 100. Där kan det nog vara svårt för de som inte har råd. Det bästa kalas vi var på var ett "paketfritt" kalas, man skulle inte köpa något och ville barnen ge en present så kunde de ge en teckning, kort, halsband de pärlat eller dylikt, jättebra! Jag funderar på att nästa gång köra ett "re-kalas" istället för att köpa present så ge bort en leksak du tröttnat på själv, så bjuder vi på lite hederlig glass och lekar. ;)

Vilken bra idé!
    Kan säga att hos oss är det ( nog) ekonomiskt starkaste familjen i klassen som har enkla hemmakalas som verkligen uppskattas mot stimmiga leklandskalas.
Svar på tråden överdrivna kalas, känner ni igen er?