• modsey

överdrivna kalas, känner ni igen er?

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/linathomsgard/article20115155.ab

Jag måste vara lyckligt lottad för jag har aldrig upplevt denna hets eller tävling med barnens kalas. Vare sig deras egna eller dit de blir bjudna.
    I bland har någon kalas på lekland, andra gånger hemma, en tredje gång går några ihop och hur en sporthall och bjuder på saft och kakor.
    Våran förskola och skola har ganska varierande familjer från olika socioekonomiska bakgrunder och paketen de fått igenom åren har varit varierande, men heller inget jag reflekterat över att familjen XX gett något ganska billigt eller tvärtom.
    Hur har ni upplevt kalasandet hos er? 

• Svar på tråden överdrivna kalas, känner ni igen er?
  • Mrs Green

Nej, jag har inte märkt det. Men de flesta har bjudit alla tjejer i klassen (17 st) och då blir det ju så att de som bor i hus har kalasen hemma/i trädgården, medan de som bor i lägenhet inte har plats och måste ha kalas i bowlinghallen osv.

Vi hade ett "köpkalas" (teaterkalas, som dottern önskat sig i flera år) då vi bjöd alla. Men efter det har vi bara bjudit de närmaste 4-6 kompisarna och haft kalasen hemma.

Angående presenter känns det som de flesta försöker hålla sig till en hundring, men det kan ju hamna strax över.

• glassen

Jag har heller aldrig upplevt detta som ett problem, utan alla gör om de vill. Jag tror inte det handlar om ekonomi där vi bor vilket man väljer, men jag beundrar verkligen de som orkar har kalas hemma (för pojkar). Vi hade kalas hemma när sonen fyllde 6 och det var det värsta jag varit med om tror jag. Vi fick tapetsera om hallen efteråt. Då blir det billigare med lekland.

• Royalle
    Charlotte N skrev 2015-01-07 21:16:23 följande:

Och om man har funderat på varför och kommit fram till att det beror på för hög press på jobbet vilket lett till utmattning, nedstämdhet och migränanfall i stort sett varje helg? Om man också kommit fram till att man i dagsläget är i för dåligt skick för att söka nya jobb med allt vad det innebär och istället väljer att sänka kraven på sig själv? Välja bort det man förut gjorde, baka, duka, fixa och ordna för kalas och istället ta hjälp? Låta barnen slippa se mamma få stresspåslag, ångestattacker och storgråta innan kalaset? Om man har funderat måååånga nätter på vad i helsike man kan göra för att må ok och, framförallt, låta barnen ha en förälder som orkar vara närvarande och kommit fram till att detta är en del av lösningen ska man få skäll då? Ska nån "ta upp det" som ett problem? Hade någon gjort det med mig hade jag gråtandes lämnat rummet. Så visst, fattigdom är hemskt. Men det kan ju eventuellt finnas andra problem i världen också?

Då har du ju funderat. Men många gör inte det. Vi tog upp det på föräldramöte. Inte särskilt offensivt utan mer att man ska tänka efter så att det inte spårar ur. Framförallt vad gäller presenter.
  • Royalle
    Charlotte N skrev 2015-01-07 21:16:23 följande:

Och om man har funderat på varför och kommit fram till att det beror på för hög press på jobbet vilket lett till utmattning, nedstämdhet och migränanfall i stort sett varje helg? Om man också kommit fram till att man i dagsläget är i för dåligt skick för att söka nya jobb med allt vad det innebär och istället väljer att sänka kraven på sig själv? Välja bort det man förut gjorde, baka, duka, fixa och ordna för kalas och istället ta hjälp? Låta barnen slippa se mamma få stresspåslag, ångestattacker och storgråta innan kalaset? Om man har funderat måååånga nätter på vad i helsike man kan göra för att må ok och, framförallt, låta barnen ha en förälder som orkar vara närvarande och kommit fram till att detta är en del av lösningen ska man få skäll då? Ska nån "ta upp det" som ett problem? Hade någon gjort det med mig hade jag gråtandes lämnat rummet. Så visst, fattigdom är hemskt. Men det kan ju eventuellt finnas andra problem i världen också?

Då har du ju funderat. Men många gör inte det. Vi tog upp det på föräldramöte. Inte särskilt offensivt utan mer att man ska tänka efter så att det inte spårar ur. Framförallt vad gäller presenter.
  • fluu

Faktiskt inte. Alla kör på olika varianter och ofta olika olika år. Inget mer med det och inget jag direkt tycker något om.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Charlotte N
    Royalle skrev 2015-01-07 21:53:33 följande:
    Men, måste man ha en sån utlämnande utläggning för att för att få ha det kalas man tycker passar bäst?
  • Royalle
    Charlotte N skrev 2015-01-07 22:08:10 följande:

Men, måste man ha en sån utlämnande utläggning för att för att få ha det kalas man tycker passar bäst?

Jag kräver ingen utläggning. Hos oss blev det en ond spiral där det verkligen höll på att spåra ur, därav protesten.
  • anyXX

Nä känner inte igen mig alls faktiskt. Dottern har haft kalas när hon fyllt 4, 5 och 6. Vanliga hemmakalas. Det är rätt mkt fix och inte superbilligt om man vill göra det lilla extra. När hon fyller 7 ska hon få ha på Leksand om hon vill. Blir att bjuda kanske 10 barn, vilket kostar runt 1200. Kan det va värt.

Jag tycker det är kul att fixa kalas men ibland är det skönt att ta en enkel utväg särskilt som jag tror dottern blir överlycklig + att vi har två barn som fyller är samma månad vilket innebär två barnkalas och ett för släkten.

Kalasen våra barn har varit på har varit hemmakalas och presenterna har kostat 50-100 kr.

flicka 2008 & pojke 2010
  • milkimi

Nej aldrig. (Syftar då på mig själv som liten). Alla kalas såg i princip likadana ut. Tårta, fiskedamm och lekar, och alltså inga större saker än så, förutom ett kalas på donken ibland.

• Alexi
    modsey skrev 2015-01-07 20:52:15 följande:

fast när man är 4-5 år så tycker jag inte man ska vara tvungen att välja ut bara 5 kompisar....nu behöver man absolut inte ha dyra lekland utan det finns andra billigare varianter o man kan slå iopp med andra barn.

Oj varför inte? På barnens fyraårskalas har det varit ca 5 barn och på dotterns femårskalas var det ca 8. Är för mig galet att bjuda 15-20 barn när de är så små, det blir bara rörigt och alldeles för stort. Med alla föräldrar med som det ju är på fyraårskalas så blir det ju stora mängder. Nej, små och mysiga kalas för små barn tycker jag är jätteviktigt.
Svar på tråden överdrivna kalas, känner ni igen er?