• modsey

överdrivna kalas, känner ni igen er?

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/linathomsgard/article20115155.ab

Jag måste vara lyckligt lottad för jag har aldrig upplevt denna hets eller tävling med barnens kalas. Vare sig deras egna eller dit de blir bjudna.
    I bland har någon kalas på lekland, andra gånger hemma, en tredje gång går några ihop och hur en sporthall och bjuder på saft och kakor.
    Våran förskola och skola har ganska varierande familjer från olika socioekonomiska bakgrunder och paketen de fått igenom åren har varit varierande, men heller inget jag reflekterat över att familjen XX gett något ganska billigt eller tvärtom.
    Hur har ni upplevt kalasandet hos er? 

• Svar på tråden överdrivna kalas, känner ni igen er?
  • snusmumriken

Vi bjöd hem hela förskoleavdelningen med syskon och föräldrar, tror vi var 40 pers totalt. Vi var ute på tomten, hade lagt ut lite filtar om man ville sitta, barnen sprang runt inne och ute som de ville. Vi bjöd på korv med bröd, cupcaces och lite popcorn samt fiskdamm. Riktigt enkelt, billigt och jättemysigt :)

• cotton

Jag ser ingen hets med kalas men det är nog för att jag inte jämför mina barns kalas med andra barns kalas, att jag inte jämför priset på presenter och att mina barn inte gör det heller. De är bara glada över att få leka och busa med sina kompisar och att få äta glass och bullar ihop.

Ser att en diskussion förs om vilka man ska/kan/bör bjuda på kalasen. Jag anser att i regel bör man försöka bjuda exempelvis alla pojkarna på förskoleklassen. Även den eller de som kanske alltid är utanför. Då får de möjligheten att i alla fall välja om de vill komma eller inte. Om risken är överhängande att han eller hon blir sittande i ett hörn även på kalaset, kanske de väljer att inte komma. Men då har de i varje fall blivit bjudna.

Sedan tycker jag att man som förälder har ett visst ansvar att se till att ingen sitter i ett hörn ensam. När vi haft kalas (eller för den delen varit på kalas) har föräldrarna oftast ordnat någon lek eller aktivitet som ALLA barn deltagit i. Och vem vet, kanske upptäcker de andra barnen att det barn som oftast varit för sig själv på förskolan/skolan, är en hejare på någon av de aktiviteter man gör på kalaset. Man kanske hittar gemensamma intressen och framförallt, har något att prata om på skolan veckodagarna efter. Drömscenario, ja visst, men man gör aldrig någon skillnad alls om man inte gör något alls.

• detkanskefunkar

Nu är mina barn så stora att de inte längre vill ha kalas. Men under den period då de ville det så upplevde jag inte något "tävlande" eller någon "kalashets". De flesta kalas hölls hyfsat enkla och billiga.

Men jag har en syster som tog kalasen till extrema höjder under en period.
    Hon och hennes man fick kämpa i många år för att få barn. De fick 6 missfall innan de äntligen fick sin dotter. Efter vad de fick gå igenom så har jag faktiskt full förståelse för att flickan blev helt galet bortskämd.
    Hon fick alltid sin vilja igenom, och en gång sa min syster till mig att "hemma hos oss är det X (dottern) som bestämmer, för det är lugnast så".
    När flickan fyllde 5 år ordnade de ett stort kalas. Själva kalaset gick lös på 5000:-, och av bara sina föräldrar fick flickan presenter värda totalt 4000:-.

Nu är flickan 10 år.

• Flash Gordon
    Alexi skrev 2015-01-07 20:45:23 följande:
    Fast det är ju kanske där problemet uppstår. Om det tex blir en norm att hela klassen ska bjudas och det ska vara väldigt avancerade kalas, då orkar ingen ha det hemma. Om man bjuder fem barn och har lite fika och lite lekar, ja då orkar man ha det hemma...
    Vi bjuder alla i klassen. Inte bara fem stycken. Senast var det 25 ungar på kalaset. Då betalar jag gärna för att ha kalaset utanför huset.

Var och en är fria att göra som de vill och det sätts ingen press på folk. Vare sig vad gäller kalasets utformning eller kostnaden för presenterna.

Snarare är det så att vi försöker hålla nere priset på presenterna genom subtila små hintar om vad som behövs eller inte behövs köpas för att duga.

om folk sedan KÄNNER press så är det någonting intern inom dem som de får hantera själva.
  • Flash Gordon
    detkanskefunkar skrev 2015-01-09 11:31:51 följande:

Hon fick alltid sin vilja igenom, och en gång sa min syster till mig att "hemma hos oss är det X (dottern) som bestämmer, för det är lugnast så".
    När flickan fyllde 5 år ordnade de ett stort kalas. Själva kalaset gick lös på 5000:-, och av bara sina föräldrar fick flickan presenter värda totalt 4000:-. 

.

Ha, då skulle du se ett av de ställen vi bott på utomlands.

Där var det standard att hyra the Ballroom på ett av stadens lyxhotell, plocka in en trollkarl, hoppborg, ballonfigursknytare, popcorn-maskin, discjockey, fotograf (man gjorde en officiell födelsedagsfilm som delades ut senare) och givetvis serveringspersonal.

Och så bjuder man in minst 30 ungar och ibland uppåt 50-60 stycken.

Dessutom var det presenter till alla GÄSTER. Ett kalas fick alla tjejer en barbiedocka som kostade ungefär en kvarts månadslön i det landet. Jag tror det var en 15-20 tjejer på kalaset. Killarna fick en actionfigur för ungefär samma summa. En 15-20 killar också.

Och då var födelsedagsbarnet 6 år.
    .

DET kallar jag överdrivna kalas.
    .
    .

Själva skippade vi Ballrum-grejen och hyrde ett lekland istället. Men Ok, vi föll till föga för den lokala traditionen och lade till ett par timmar på ett eget tivoli också som de hyrde ut på samma plats.
  • YokohamaNr2

Vi bor i London och folk bor i regel rätt litet och därav inte många hemkalas. Kalasen är ofta på lekland, bowling, bio mm 

Ingen direkt hets men självklart jämför barnen och så fort de varit på ett kul kalas vill de ha ett sådant själva

Vi själva gick ihop med en annan familj och hade rullskdridsko disco i en hall, maten fixade vi själva och hela kalaset blev riktigt billigt och kul.

Min erfarenhet är också att när de väl har varit på ett hemmakalas är det lika roligt

• detkanskefunkar
    Flash Gordon skrev 2015-01-09 11:57:16 följande:
    Ha, då skulle du se ett av de ställen vi bott på utomlands.

Där var det standard att hyra the Ballroom på ett av stadens lyxhotell, plocka in en trollkarl, hoppborg, ballonfigursknytare, popcorn-maskin, discjockey, fotograf (man gjorde en officiell födelsedagsfilm som delades ut senare) och givetvis serveringspersonal.

Och så bjuder man in minst 30 ungar och ibland uppåt 50-60 stycken.

Dessutom var det presenter till alla GÄSTER. Ett kalas fick alla tjejer en barbiedocka som kostade ungefär en kvarts månadslön i det landet. Jag tror det var en 15-20 tjejer på kalaset. Killarna fick en actionfigur för ungefär samma summa. En 15-20 killar också.

Och då var födelsedagsbarnet 6 år.
    .

DET kallar jag överdrivna kalas.
    .
    .

Själva skippade vi Ballrum-grejen och hyrde ett lekland istället. Men Ok, vi föll till föga för den lokala traditionen och lade till ett par timmar på ett eget tivoli också som de hyrde ut på samma plats.
    Ja, jag håller med. Men så kan man ju alltid säga. Jag menar, det finns ju alltid någon som har varit med om "något värre".

För svältande barn ter sig nog våra "sparsamma" kalas som överdrivna lyxfester.

Allt handlar väl egentligen om dig själv, dina förutsättningar, dina principer, dina erfarenheter.
    Och jag personligen anser att det är överdrivet att lägga ut sammanlagt 9000:- på ett kalas till en 5-åring.
  • glassen
    Natulcien skrev 2015-01-09 10:24:24 följande:
    Men personen du svarar till nu skrev ju att hon bjöd alla sex tjejer i klassen, så i ditt exempel bjuds såklart alla fem killarna också. 5-6 är ju inte så många. Exemplet gällde att man bjuder 4 av 20 t.ex. Då händer inte det du skriver om.
    Att börja anklaga folk för mobbing till höger och vänster för att de inte bjuder helaklasser på 25 personer är elakt och larvigt.
    ???? Jag förstår inte detta inlägg faktiskt. Har du läst alla inlägg  hela tråden?
  • glassen
    Natulcien skrev 2015-01-09 10:34:02 följande:
    Vad är då din lösning?

Låt oss säga att vi har en klass med 20 elever; 10 tjejer och 10 killar. Varje elev som har kalas väljer att ha små hemmakalas med 5 elever från klassen. På varje kalas är det då 14 elever som inte blir bjudna. Bland dessa kan det såklart finnas någon som aldrig blir bjuden. Hur tycker du att man löser det? Ska man införa helklasskalastvång? Eller förbjuda kalas? Tror du att det är så enkelt att om man bjuder hela klassen på Lekland så får Ludvig en massa kompisar? Den som eventuellt mobbas eller är utanför blir sannolikt det även på kalaset, tror du inte? Kalas är något som händer någon gång i månaden på sin höjd. Skolvardagen däremot utspelas varje dag.
    Jag tror att du förenklar detta med mobbing. Man löser inte det bara för att man bjuder den utsatta på ett kalas en gång. Mobbing och utanförskap är något man måste jobba mot dagligen, i vardagen, och alla måste hjälpas åt och lära sina barn empati och kamratskap. Att tro att man är Bror Duktig som motverkar mobbing genom ett kalas på Lekland är väldigt naivt, tycker jag.
    Ok. Vi bestämmer att ingen mer någonsin får ordna några kalas på lekland eller liknande så blir både du och Alexi nöjda. Att ta saker ur sitt sammanhang hjälper jättebra eller hur? Oh Jesus....
  • Alexi
    glassen skrev 2015-01-09 21:32:51 följande:
    Ok. Vi bestämmer att ingen mer någonsin får ordna några kalas på lekland eller liknande så blir både du och Alexi nöjda. Att ta saker ur sitt sammanhang hjälper jättebra eller hur? Oh Jesus....
    Folk kan absolut ha kalas på lekland om de vill. Det jag och Natulcien vände oss emot var din åsikt att man mobbade barn om man inte bjöd hela gruppen. Så uppfattades dina inlägg i alla fall. Men förklara gärna sakligt vad du menade om det inte var så.
Svar på tråden överdrivna kalas, känner ni igen er?