Alexi skrev 2015-01-09 22:23:35 följande:
Haha, intressant att jag har en viss mentaliseringsförmåga, tack för det. 
Självklart förstår jag att det finns barn som inte blir bjudna och jag förstår också att om man bjuder en hel klass så bjuds även de som aldrig blir bjudna annars.
Jag tycker nog ändå inte att det är ett skäl nog att man ska uppmuntra en norm av stora kalas. För det ställer större krav på ekonomisk kapacitet eftersom man sällan kan vara hemma om man bjuder mer än kanske 15 st. Och så fort man ska vara någon annanstans drar ju pengarna lätt iväg.
Så det blir ju en avvägning mellan möjlighet att ha kalas alls för en del å ena sidan och det ensamma barnet som inte blir bjudet å andra sidan.
Men, självklart att man bjuder alla av samma kön om det är möjligt, annars får man hålla sig till max hälften av barnen av det könet eller något sådant. För jag är oerhört noga med att ingen ska känna sig som den enda som inte blir bjuden. Och jag inser att jag då inte hjälper det barn som aldrig blir bjudet, jag har bara svårt att hitta en lösning för det, för att ha stora kalas med 25 barn är inte aktuellt för oss, då vi (vi föräldrar och barnen) vill ha hemmakalas men inte har plats för så många.
Men du, då tänker vi nog inte helt olika i alla fall (och det har jag aldrig trott heller egentligen

). När jag skriver bjuda alla tänker jag att det handlar alla av samma kön, och då är det sällan så många som 25 stycken, men visst skulle det vara det så förstår jag om ingen har råd att bjuda alla. Om de inte gör som vissa föräldrar: kalas utomhus någonstans eller gympasal eller liknande.
För oss har det aldrig varit aktuellt att bjuda de av motsatt kön, min son "hatar" tjejer.
Jag hoppas inte du tagit illa vid dig av något jag skrivit, det var inte min mening. Men ibland blir jag lite ivrig när jag vill problematisera och ställa saker på sin spets.
Och jag vet att det är lurigt att vara kontroversiell i sådana här trådar, för då finns det alltid risk att någon annan blir provocerad.
Och oss emellan tycker jag leklandskalas är perfekta för då slipper man ha kalaset hemma, och går man ihop några föräldrapar behöver det inte bli så fasligt dyrt heller. Men det är min personliga uppfattning. Alla får gör precis som de vill

.