Alexi skrev 2015-01-08 21:08:56 följande:
Jag förstår dig inte. Pratar du om mobbning här? För jag ser inte att det känts relevant i den här diskussionen. Är det om man bjuder alla av samma kön utom en, ja då är det mobbning. Men det är väl ingen som skrivit att de gör?
Vi bjöd som sagt samtliga sex tjejer i klassen, fyra killar från klassen och sen två kompisar som går kvar i förskolan på dotterns sexårskalas. Var det några problem i din uppfattning att göra så?
Nej, det var givetvis inte det som var problemet!!!
Men du började skriva om att du inte ansåg att man ska bjuda hela klassen, utan 4-5 stycken, att det blir problem om man bjuder för många. Det reagerade jag över, för om alla tänker som du finns en överhängande risk att något barn är det som aldrig blir bjudet.
Sen gjorde du en jämförelse att du som vuxen inte blir bjuden på kalas och sånt är livet...
För mig blir det konstigt när man gör sådana jämförelser och inte förstår skillnaden mellan vuxen och barn och inte förstår att barn faktiskt kan bli utanför. Alltså det är ju vi vuxna som ska uppfostra våra barn till solidariet, omtanke, att alla får vara med.
Sen ett enkelt exempel (eller kanske svårt för dig): I klassen finns fem pojkar: Olle, Kalle, Stefan, Niklas och Ludvig. Olle bjuder Kalle och Stefan. Kalle bjuder Niklas och Olle, Stefan bjuder Niklas och Olle. Niklas bjuder Kalle och Stefan. Ingen av dessa pojkar har enbart uteslutit en pojke från kalaset, men ingen har bjudit Ludvig. Hur tror du att det känns för Ludvig?