• modsey

överdrivna kalas, känner ni igen er?

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/linathomsgard/article20115155.ab

Jag måste vara lyckligt lottad för jag har aldrig upplevt denna hets eller tävling med barnens kalas. Vare sig deras egna eller dit de blir bjudna.
    I bland har någon kalas på lekland, andra gånger hemma, en tredje gång går några ihop och hur en sporthall och bjuder på saft och kakor.
    Våran förskola och skola har ganska varierande familjer från olika socioekonomiska bakgrunder och paketen de fått igenom åren har varit varierande, men heller inget jag reflekterat över att familjen XX gett något ganska billigt eller tvärtom.
    Hur har ni upplevt kalasandet hos er? 

• Svar på tråden överdrivna kalas, känner ni igen er?
  • anyXX
    Alexi skrev 2015-01-10 13:56:51 följande:

Alltså jag förstå verkligen känslan av att vilja köpa sig fri från saker, vi köper oss fria ibland från både städning och mathandling osv. Men är det inte lite tråkig känsla gällande att fira sitt barns födelsedag? Dvs det ska väl vara något roligt för hela familjen att någon i familjen fyller år och roligt att få bjuda vännerna på kalas och planera för det osv? Precis som vi vuxna ibland har finare middagar, fester osv, men på olika nivå utifrån tid, ork, lust osv så klart.

Det här är ingen kritik utan bara min reflektion kring just den beskrivningen och en seriös fråga.

Fast... Det man köper sig fri från är väl inte firandet i sig utan allt fixande innan och efter firandet? man är ju som förälder med även under ett leklandskalas. Och man pratar innan och efter med barnet om kalaset och hur det ska bli/vara? Även om man gärna vill sitta och gör kalaspyssel, baka med barnen innan kalaset etc så kan iaf jag känna att det ibland blir lite väl stressigt och inte sådär mysigt som det var tänkt att bli. Då anser jag det vara ett bra alternativ att boka ett leklandskalas och ta tiden som skulle gått åt till att fixa inför kalaset till lite soffmys med barnen på själva kalasdagen.
    flicka 2008 & pojke 2010
  • modsey
    Alltså jag förstå verkligen känslan av att vilja köpa sig fri från saker, vi köper oss fria ibland från både städning och mathandling osv. Men är det inte lite tråkig känsla gällande att fira sitt barns födelsedag? Dvs det ska väl vara något roligt för hela familjen att någon i familjen fyller år och roligt att få bjuda vännerna på kalas och planera för det osv? Precis som vi vuxna ibland har finare middagar, fester osv, men på olika nivå utifrån tid, ork, lust osv så klart.

Det här är ingen kritik utan bara min reflektion kring just den beskrivningen och en seriös fråga.
    Jag upplever inte att man köper sig fri när man har kalas på lekland. Vi har låtit barnen haft varsitt sånt dyrt och visst jag ställde ju själv inte fram fikat då, men jag bakar å andra sidan inte till hemmakalasen heller utan ställer fram köpta kakor.
    Men som sagt, vi har under åren haft massa olika typer av kalas. Dyra, billiga, enkla, "avancerade" med skattjakter osv osv
  • Vinterankan

Vi har ett kalas för släkten där vi planerar vad vi ska äta och bakar hela förmiddagen och sedan är det ett kalas för kompisarna och där är planerandet att vi funderar på typ av kalas (bowling, lekland och när hon blir äldre så bad) och sedan vilken meny och vilket rum på leklandet. Köpa inbjudningskorten och skriva och sedan åker vi runt och delar ut istället för att posta så det är en massa roliga planering inför det kalaset också.
  • glassen
    Natulcien skrev 2015-01-10 12:35:08 följande:
    Nej, jag skrev inget om att förbjuda Lekland. Du får nog läsa om inlägget en gång till. För min del så får alla arrangera kalas precis hur de vill. Men det är ju du som vill begränsa den möjligheten? Svara på inlägget istället för att oja dig och skriva "oh Jesus". Jag kan upprepa frågan: Vad är din lösning?
    Fast denna tråd handlar om kalas. Vill du diskutera mobbning kan du väl skapa en egen tråd? Och ska jag vara ärlig har jag ingen som helst lust att finna en lösning på dina problem. De får du söka lösning på någon annanstans. Sorry. Dig lägger jag energi på. Och varför skulle jag vilja begränsa möjligheten till olika kalas när jag skriver precis det motsatta? Du behöver inte svara förresten. Det är väl bara att inse att vi kommer från olika planeter Guld i mun
  • glassen
    Alexi skrev 2015-01-10 13:52:57 följande:
    Se där, ganska ense då. I dotterns klass är det alltså bara 7 tjejer av 26 barn, så 19 killar. Så för killarna om de ska ha kalas och bjuda alla är ju det också nästan ogörbart hemma. Vi får väl se hur det utvecklas vidare, dottern har inte varit på några kalas i den gruppen ännu, bara haft sitt eget.

Vi har haft blandade kön på de flesta kalasen än så länge. Femårskalaset var bara en kille (som var bror till en tjej som var bjuden) men nu på sexårskalaset var det självklart med killar medjkar. .
    Oj, 19 killar. Nej, de skulle vi inte vilja ha hemma. I sonens klass är de 15 pojkar och vi har inte kalas hemma så länge alla ska bjudas.
    Jättekul att din tjej bjuder båda flickor och pojkar. Hoppas det fortsätter så Glad
  • Natulcien
    glassen skrev 2015-01-10 20:43:29 följande:
    Fast denna tråd handlar om kalas. Vill du diskutera mobbning kan du väl skapa en egen tråd? Och ska jag vara ärlig har jag ingen som helst lust att finna en lösning på dina problem. De får du söka lösning på någon annanstans. Sorry. Dig lägger jag energi på. Och varför skulle jag vilja begränsa möjligheten till olika kalas när jag skriver precis det motsatta? Du behöver inte svara förresten. Det är väl bara att inse att vi kommer från olika planeter Guld i mun
    Nu upplever jag att du slingrar dig å det grövsta. Det var ju du som drog upp mobbing! Ingen annan. Och jag har inga problem. Jag bara frågade hur du trodde att du skulle lösa Ludvigs situation genom ett kalas på Lekland (ditt exempel).
    Olika planeter var nog det enda som stämde överens med verkligheten i ditt inlägg. Jag har nog aldrig läst ett lika skygglappsförsett inlägg och maken till förnekelse av de egna inläggen har jag aldrig sett på FL. Men, men...
  • Vinterankan

En liten kommentar angående sidodiskussionen att en del riskerar att aldrig ni bjudna om man bjuder några få utvalda. När jag gick i lågstadiet var jag ensam och blev inte bjuden på kalas. Jag blev bara bjuden på de kalas där alla tjejer var bjudna och jag älskade de kalasen. Inte tänkte jag på att jag blev bjuden bara för att alla blev bjudna, jag var bara lycklig över att alls få gå på kalas, det var jättespeciellt att få göra det.

• glassen
    Vinterankan skrev 2015-01-10 20:59:29 följande:

En liten kommentar angående sidodiskussionen att en del riskerar att aldrig ni bjudna om man bjuder några få utvalda. När jag gick i lågstadiet var jag ensam och blev inte bjuden på kalas. Jag blev bara bjuden på de kalas där alla tjejer var bjudna och jag älskade de kalasen. Inte tänkte jag på att jag blev bjuden bara för att alla blev bjudna, jag var bara lycklig över att alls få gå på kalas, det var jättespeciellt att få göra det.

Det är just detta jag menar!!! Jättebra att någon förstår Glad
  • glassen
    Natulcien skrev 2015-01-10 20:51:27 följande:
    Nu upplever jag att du slingrar dig å det grövsta. Det var ju du som drog upp mobbing! Ingen annan. Och jag har inga problem. Jag bara frågade hur du trodde att du skulle lösa Ludvigs situation genom ett kalas på Lekland (ditt exempel).
    Olika planeter var nog det enda som stämde överens med verkligheten i ditt inlägg. Jag har nog aldrig läst ett lika skygglappsförsett inlägg och maken till förnekelse av de egna inläggen har jag aldrig sett på FL. Men, men...
    Gör du dig till eller???? Läs Vinterankans inlägg ovan som är exempel från verkliga livet eftersom du inte förstår liknelser.
Svar på tråden överdrivna kalas, känner ni igen er?