• modsey

överdrivna kalas, känner ni igen er?

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/linathomsgard/article20115155.ab

Jag måste vara lyckligt lottad för jag har aldrig upplevt denna hets eller tävling med barnens kalas. Vare sig deras egna eller dit de blir bjudna.
    I bland har någon kalas på lekland, andra gånger hemma, en tredje gång går några ihop och hur en sporthall och bjuder på saft och kakor.
    Våran förskola och skola har ganska varierande familjer från olika socioekonomiska bakgrunder och paketen de fått igenom åren har varit varierande, men heller inget jag reflekterat över att familjen XX gett något ganska billigt eller tvärtom.
    Hur har ni upplevt kalasandet hos er? 

• Svar på tråden överdrivna kalas, känner ni igen er?
  • Vinterankan
    Alexi skrev 2015-01-08 08:18:16 följande:

Oj varför inte? På barnens fyraårskalas har det varit ca 5 barn och på dotterns femårskalas var det ca 8. Är för mig galet att bjuda 15-20 barn när de är så små, det blir bara rörigt och alldeles för stort. Med alla föräldrar med som det ju är på fyraårskalas så blir det ju stora mängder. Nej, små och mysiga kalas för små barn tycker jag är jätteviktigt.

Jag tycker det är jätteviktigt att du får ha små och mysiga kalas om du vill och andra får ha jättestora kalas om de vill utan att man tycker att den andra gör fel. Varför ska just ditt sätt vara det rätta som alla andra borde ha också? Kan inte andra ha stora kalas utan att du ska nedvärdera det?
  • Alexi
    glassen skrev 2015-01-07 21:44:06 följande:

Fast om alla bara bjuder 4-5 barn finns en överhängande risk att några barn aldrig blir bjudna. Är det ett bättre alternativ tycker du? Ska man som förälder lära sina barn att välja vissa kompisar?

Fast så kan man ju inte resonera. Ska vi bjuda 15 barn till ett fyraårskalas, där fyraåringen i fråga knappt leker alls med tio av dem, för att något barn riskerar att inte bli bjuden?? Och därmed också ha en helt annan typ av kalas än det kalas vi tror passar fyraåringen bäst? Så resonerar aldrig vuxna till sina egna kalas tycker jag mig ha märkt, jag vet flera tillfällen när jag hade kunnat bli bjuden men inte blev det. Sånt är livet. Och jag som vuxen märker ändå rätt väl när folk pratar, på FB osv när det varit kalas. De barn som inte bjuds på fyraårskalaset vet väldigt sällan om det, för barnen pratar inte på det viset lika mycket. Ett kalas måste väl i första hand syfta till att glädja och fira födelsedagsbarnet, inte vara en allmän godhetsinrättning?

Vi anpassar nivån efter barnet och åldern. När dottern hade sexårskalas nu i december bjöds alla tjejer i klassen (för att ingen ska bli utanför) och sen de killar och andra kompisar hon valde, det var 14 barn som bjöds. Men inte sjutton bjuder vi hela klassen på 26 barn, det går inte att ha hemma. Och dottern har pratat i ett halvår om kalaset och hur det ska vara och allt går ut på hemmakalas, finns inte i hennes värld med kalas någon annanstans ännu. (Hon har varit på ett par kalas i gympahall och ett på lekland tidigare).

Men fyraårskalasen har varit små och mysiga, både barn, föräldrar och vi som familj har tyckt det varit supertrevligt. Och det verkar inte alla kunna säga om sina kalas.
  • Alexi
    Vinterankan skrev 2015-01-08 08:21:31 följande:

Jag tycker det är jätteviktigt att du får ha små och mysiga kalas om du vill och andra får ha jättestora kalas om de vill utan att man tycker att den andra gör fel. Varför ska just ditt sätt vara det rätta som alla andra borde ha också? Kan inte andra ha stora kalas utan att du ska nedvärdera det?

Fast Modsey skrev att det inte var rimligt att 4-5-åringen behöver välja bara fem barn att bjuda. Det vände jag mig emot, att det skulle vara konstigt eller synd om barnet. Det har varit väldigt naturligt vilka barn vi bjöd på barnens fyraårskalas, i den åldern leker de ju ofta inte med hela gruppen.
  • Duckan

Inte upplevt det alls. Dottern går i första klass och har hunnit vara på ett gäng kalas.

• modsey
    Alexi skrev 2015-01-08 09:39:42 följande:
    Fast Modsey skrev att det inte var rimligt att 4-5-åringen behöver välja bara fem barn att bjuda. Det vände jag mig emot, att det skulle vara konstigt eller synd om barnet. Det har varit väldigt naturligt vilka barn vi bjöd på barnens fyraårskalas, i den åldern leker de ju ofta inte med hela gruppen.
    jag tycker inte man väljer ut 4-5 barn ur en grupp på dagis, jag tycker man i så fall väljer enklare kalas och bjuder alla.
  • Vinterankan
    modsey skrev 2015-01-08 18:12:53 följande:

jag tycker inte man väljer ut 4-5 barn ur en grupp på dagis, jag tycker man i så fall väljer enklare kalas och bjuder alla.

Fast i en grupp på dagis så kan ju 4-5 barn vara en hel årskull.
  • 880215
    Jag bjöd hela årskull 2010, samt två ur årskull 2011.
    Tror det blev 10 barn från förskolan totalt.
  • Sous
    Men förskolegrupper är ofta uppdelade efter ålder inom avdelningen. Inte bjuder man alla ett-två-tre och fyraåringar om ens barn fyller sex... Då brukar man bjuda de födda samma år, och det kan vara fyra-fem barn. Man bjuder dock förstås inte bara fem barn om det är sex som är födda 2009, exempelvis.

Huvudsaken är väl att det inte är någon enstaka som inte blir bjuden, men alla varken kan eller vill bjuda 15-20 barn. Vissa barn är blyga och vill inte ha så stort kalas, och då måste de få ha det som de vill, vissa har inte plats eller råd att bjuda stort och så är det.
  • modsey
    Vinterankan skrev 2015-01-08 18:25:07 följande:
    Fast i en grupp på dagis så kan ju 4-5 barn vara en hel årskull.
    då är det såklart en annan sak.
    Vi har haft ungefär 15 barn på dagis och då tycker jag det är taskigt att bara bjuda in några.
  • Natulcien

Vår son är bara 4 år så vi själva har inte haft något kalas ännu, mer än för släkten, så jag har inte funderat så mycket på "kompiskalas" än, men något "Leklandskalas" kommer det garanterat aldrig att bli. Det verkar trist.
    Men jag kan tänka mig att 5-årskalaset kan bli det första "kompiskalaset" för sonen, och det lär nog bli ett hemmakalas modell mindre, för 3-4 barn med föräldrar.
    Han har inte gått på så många kalas heller ännu. Men de som har varit har varit trevliga hemmakalas med både barn och föräldrar.

Lite märkligt resonemang i tråden dock, att man inte "bara" får bjuda 4-5 barn för att alla andra skulle bli ledsna då. Hur tänker man då? Ska barn aldrig få lära sig att man inte kan få allt och vara med på allt? Vår son leker t.ex. ofta med en annan pojke i samma förskolegrupp. Ska de hemlighålla det då, så att inte de andra blir sura för att de inte fick vara med och leka?
    Givetvis bjuder man ju inte 10 av 12 barn ur en förskolegrupp, men 3 av de 12 barnen skulle jag inte tveka att bjuda.

Svar på tråden överdrivna kalas, känner ni igen er?