glassen skrev 2015-01-07 21:44:06 följande:
Fast om alla bara bjuder 4-5 barn finns en överhängande risk att några barn aldrig blir bjudna. Är det ett bättre alternativ tycker du? Ska man som förälder lära sina barn att välja vissa kompisar?
Fast så kan man ju inte resonera. Ska vi bjuda 15 barn till ett fyraårskalas, där fyraåringen i fråga knappt leker alls med tio av dem, för att något barn riskerar att inte bli bjuden?? Och därmed också ha en helt annan typ av kalas än det kalas vi tror passar fyraåringen bäst? Så resonerar aldrig vuxna till sina egna kalas tycker jag mig ha märkt, jag vet flera tillfällen när jag hade kunnat bli bjuden men inte blev det. Sånt är livet. Och jag som vuxen märker ändå rätt väl när folk pratar, på FB osv när det varit kalas. De barn som inte bjuds på fyraårskalaset vet väldigt sällan om det, för barnen pratar inte på det viset lika mycket. Ett kalas måste väl i första hand syfta till att glädja och fira födelsedagsbarnet, inte vara en allmän godhetsinrättning?
Vi anpassar nivån efter barnet och åldern. När dottern hade sexårskalas nu i december bjöds alla tjejer i klassen (för att ingen ska bli utanför) och sen de killar och andra kompisar hon valde, det var 14 barn som bjöds. Men inte sjutton bjuder vi hela klassen på 26 barn, det går inte att ha hemma. Och dottern har pratat i ett halvår om kalaset och hur det ska vara och allt går ut på hemmakalas, finns inte i hennes värld med kalas någon annanstans ännu. (Hon har varit på ett par kalas i gympahall och ett på lekland tidigare).
Men fyraårskalasen har varit små och mysiga, både barn, föräldrar och vi som familj har tyckt det varit supertrevligt. Och det verkar inte alla kunna säga om sina kalas.