• modsey

överdrivna kalas, känner ni igen er?

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/linathomsgard/article20115155.ab

Jag måste vara lyckligt lottad för jag har aldrig upplevt denna hets eller tävling med barnens kalas. Vare sig deras egna eller dit de blir bjudna.
    I bland har någon kalas på lekland, andra gånger hemma, en tredje gång går några ihop och hur en sporthall och bjuder på saft och kakor.
    Våran förskola och skola har ganska varierande familjer från olika socioekonomiska bakgrunder och paketen de fått igenom åren har varit varierande, men heller inget jag reflekterat över att familjen XX gett något ganska billigt eller tvärtom.
    Hur har ni upplevt kalasandet hos er? 

• Svar på tråden överdrivna kalas, känner ni igen er?
  • Gryntroll

Känner inte igen detta med överdrivna kalas alls!

De vi har haft har varit hemma med korv m bröd och tårta. Och klasisska "kalaslekar" med dansstopp, skattjakt, fiskdamm, dekoration av sin ballong, knorren på grisen osv och det har varit så som dottern velat ha sina kalas, (sonen lite lite ännu för att ha önksemål). De som dotterna har blivit bjuden på har varit på samma sätt.

Men måste också säg att ett ex bowling- ochleklandskalas inte känns direkt överdrivna de heller. Jag tycker mer att det känns som att det är skönt för föräldrana att slippa dona hemma och en uppskattad aktivitet för barnen. Kan helt klart tänka mig att ha det också om det kommer upp som önskemål från barnen.

• Vinterankan
    älskarlivet81 skrev 2015-01-12 11:44:34 följande:

45 min är för lite för att hinna öppna paket, äta korv och glass anser jag. Sen är jag emot att låta barn springa vind för våg på lekland, så många gånger jag fått säga till andras barn för aty de vuxna de är där mef sitter och dricker kaffe istället...

Ok. När vi varit hemma så har samma procedur tagit max en halvtimme så 45 minuter känns som rätt lång tid. Och tycker definitivt att barn i den åldern kan springa runt själva med sporadisk tillsyn.
  • älskarlivet81
    Vinterankan skrev 2015-01-12 12:01:06 följande:
    Ok. När vi varit hemma så har samma procedur tagit max en halvtimme så 45 minuter känns som rätt lång tid. Och tycker definitivt att barn i den åldern kan springa runt själva med sporadisk tillsyn.

Hur gamla barn pratar vi om? "Den åldern"?
  • älskarlivet81
    Vinterankan skrev 2015-01-12 18:44:54 följande:
    5 år och uppåt.

Mim dotter är 5 år och henne skulle jag aldrig släppa fri på ett lekland. Inte för att jag inte litar på henne kanske utan för att så många föräldrar släpper sina barn vind för våg och jag vill inte att mina barn ska råka illa ut pga det.
  • whitestar
    älskarlivet81 skrev 2015-01-12 18:54:45 följande:

Mim dotter är 5 år och henne skulle jag aldrig släppa fri på ett lekland. Inte för att jag inte litar på henne kanske utan för att så många föräldrar släpper sina barn vind för våg och jag vill inte att mina barn ska råka illa ut pga det.
    När vi var på lekland så stod det i inbjudningskortet fika,sen show och därefter fri lek men bara om föräldern var med under den fria leken.
  • älskarlivet81
    whitestar skrev 2015-01-12 19:42:06 följande:
    När vi var på lekland så stod det i inbjudningskortet fika,sen show och därefter fri lek men bara om föräldern var med under den fria leken.

Det tycker jag låter bra!
  • Fru Ve

Det är en familj i vår närhet som jag tycker är överdrivna med kalas. De lägger tusentals kronor på kalas med hyra av lokal och t.o.m. att alla kalasgäster fått present vilket känns märkligt. Men för övrigt har det varit "normala" kalas som min son varit på. T.ex. kalas ute i lekpark med grillad korv och saft eller hemma hos kompisar.

• isolande

Jag får panik när jag tänker på kalas. Min dotter var en av de första på förskolan som hade kalas och hon fick bjuda 4 st. Hon gjorde egna inbjudningskort med kludd på och några klistermärken som vi skickade i brevlådan. Hade hemgjord tårta och fika på papptallrikar och bara var på gården och lekte. Alla barnen verkade ha superkul.

Sedan började andra bjuda in till kalas och det var fina inbjudningskort, ansiktsmålning, organiserade lekar, alla på avdelningen bjöds osv osv. Tycker det känns som en så himla jobbig, stor grej om man måste handla kalasattiraljer, pynta och stå i i flera dagar innan kalaset. Och sedan ha 15-20 ungar att hålla koll på plus att deras föräldrar skall underhållas. Jag blir helt slut bara jag tänker på det. Så vi kommer nog fortsätta hålla det litet så länge det går.

• Alexi
    isolande skrev 2016-01-08 10:46:15 följande:
    Jag får panik när jag tänker på kalas. Min dotter var en av de första på förskolan som hade kalas och hon fick bjuda 4 st. Hon gjorde egna inbjudningskort med kludd på och några klistermärken som vi skickade i brevlådan. Hade hemgjord tårta och fika på papptallrikar och bara var på gården och lekte. Alla barnen verkade ha superkul.

Sedan började andra bjuda in till kalas och det var fina inbjudningskort, ansiktsmålning, organiserade lekar, alla på avdelningen bjöds osv osv. Tycker det känns som en så himla jobbig, stor grej om man måste handla kalasattiraljer, pynta och stå i i flera dagar innan kalaset. Och sedan ha 15-20 ungar att hålla koll på plus att deras föräldrar skall underhållas. Jag blir helt slut bara jag tänker på det. Så vi kommer nog fortsätta hålla det litet så länge det går.
    Vi håller kalasen små (mina barn är 5 och 7 år). Det är det som är mysigast för barnen upplever jag, att det är deras närmsta kompisar som kommer istället för en jättegrupp.

Att vi handlade kalasprylar var inget jobbigt, mest som en kul grej, det satt vi tillsammans med barnen och klickade hem på nätet. Det var det enda som kostade pengar på det här kalasen, i övrigt är det ju hembakt och saft som blir väldigt billigt.

Svar på tråden överdrivna kalas, känner ni igen er?