• modsey

överdrivna kalas, känner ni igen er?

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/linathomsgard/article20115155.ab

Jag måste vara lyckligt lottad för jag har aldrig upplevt denna hets eller tävling med barnens kalas. Vare sig deras egna eller dit de blir bjudna.
    I bland har någon kalas på lekland, andra gånger hemma, en tredje gång går några ihop och hur en sporthall och bjuder på saft och kakor.
    Våran förskola och skola har ganska varierande familjer från olika socioekonomiska bakgrunder och paketen de fått igenom åren har varit varierande, men heller inget jag reflekterat över att familjen XX gett något ganska billigt eller tvärtom.
    Hur har ni upplevt kalasandet hos er? 

• Svar på tråden överdrivna kalas, känner ni igen er?
  • Alexi
    glassen skrev 2015-01-10 20:47:08 följande:
    Oj, 19 killar. Nej, de skulle vi inte vilja ha hemma. I sonens klass är de 15 pojkar och vi har inte kalas hemma så länge alla ska bjudas.
    Jättekul att din tjej bjuder båda flickor och pojkar. Hoppas det fortsätter så Glad
    Bästisen i skolan är kille.
  • Alexi
    Vinterankan skrev 2015-01-10 17:30:01 följande:
    Vi har ett kalas för släkten där vi planerar vad vi ska äta och bakar hela förmiddagen och sedan är det ett kalas för kompisarna och där är planerandet att vi funderar på typ av kalas (bowling, lekland och när hon blir äldre så bad) och sedan vilken meny och vilket rum på leklandet. Köpa inbjudningskorten och skriva och sedan åker vi runt och delar ut istället för att posta så det är en massa roliga planering inför det kalaset också.
    Visst är det kul att åka runt och lämna inbjudningskorten i handen på kompisarna, det var verkligen en av höjdpunkterna för barnen i årets kalasplanering.
  • Natulcien
    glassen skrev 2015-01-10 21:21:14 följande:
    Gör du dig till eller???? Läs Vinterankans inlägg ovan som är exempel från verkliga livet eftersom du inte förstår liknelser.
    Varför är du så otrevlig? Du var den som började skriva om mobbing (inlägg 41 om du tänker fortsätta att låtsas som om det regnar). Kanske bra att tänka sig för innan om man inte tänker stå för vad man skriver.
  • glassen

Hm, jag tror faktiskt det regnar lite. Det är inte bara på låtsas Flört. Nej, kanske inte värt att försöka skämta med dig då blir du väl topp tunnor rasande på mig.
    Jag vill verkligen inte vara otrevlig, det är inte alls min mening. Och jag är helt och fullt medveten att jag använt ordet mobbning, men jag har också förklarat mina intentioner med mina inlägg och vad jag egentligen menar. Men jag märker att du inte alls förstår något av jag menar och då känns det ganska meningslöst att fortsätta skriva. Alltså det blir ingen diskussion om den ena skriver om äpplen och den andra om päron. Aj då, sånt förstår ju inte du. Men om vi säger så här då:
    1. Jag håller med dig om att mobbning är ett stort problem som behöver lösas på många olika plan. Jag tror inte att ett enskilt kalas löser detta.
    2. I mitt exempel med Ludvig skrev jag inte att kalasen var på något lekland. Det har du drömt, och jag skrev exemplet bara för att Alexi skulle försöka sätta sig in i det barns känsla av att aldrig får gå på kalas (och jag trodde att Alexi har den förmågan till empati, vilket hon också gett flera exempel på), det var inte riktat till dig. Jag skulle aldrig ge dig något dylikt exempel.
    Och jag orkar inte försöka lösa dina frågor. För mig blir det inte värt att diskutera med någon som inte förstår vad jag menar och då blir det bara elak smutskastning och det är inte jag intresserad av . Då tycker jag det är bättre av vi avslutar med att vi inte förstår varandra och så får det vara bra så.
    Det är ju faktiskt så att i sådana här forum går det aldrig att få fram exakt hur man tänker och det blir så lätt missuppfattningar då ord betyder olika för olika personer. När vi pratar med människor i verkliga livet så märker vi oftast direkt när någon inte förstår och anpassar språket efter mottagaren.
    Fortsatt god kväll önskar jag dig och återigen jag menar inget illa!

• älskarlivet81

Min dotter har varit på ett kalas på lekland och det var då vi bestämde oss för att något sådant kalas blir det aldrig för vår del!

Vi har haft barnkalad hemma och det har funkat utmärkt!

• Vinterankan
    älskarlivet81 skrev 2015-01-12 08:30:07 följande:

Min dotter har varit på ett kalas på lekland och det var då vi bestämde oss för att något sådant kalas blir det aldrig för vår del!

Vi har haft barnkalad hemma och det har funkat utmärkt!

Vad var det för något ni tyckte var dåligt med det?
  • älskarlivet81
    Vinterankan skrev 2015-01-12 10:20:32 följande:
    Vad var det för något ni tyckte var dåligt med det?

Opersonligt, barnen lekte inte ihop ett dugg. De kastade i sig maten innan nästa kalas skulle ha tillgång till kalasrummet. Inte en chans att jag lämnar min dotter ensam på ett sådant kalas. Hur ska ens föräldrarna som håller i kalaset kunna hålla koll på deltagarna?
  • Vinterankan
    älskarlivet81 skrev 2015-01-12 10:44:29 följande:

Opersonligt, barnen lekte inte ihop ett dugg. De kastade i sig maten innan nästa kalas skulle ha tillgång till kalasrummet. Inte en chans att jag lämnar min dotter ensam på ett sådant kalas. Hur ska ens föräldrarna som håller i kala

kalaset kunna hålla koll på deltagarna?

Ok, så har inte jag upplevt det. Vi har alltid varit i kalasrummet i ca 45 minuter och sedan när det är lekdags så sitter en förälder på samma ställe hela tiden så att barnen vet att de kan gå dit om det är något och en cirkulerar på lekytan och ser om det är någon som verkar ensam alternativt är någon som behöver hjälp med något.
  • Vinterankan
    älskarlivet81 skrev 2015-01-12 10:44:29 följande:

Opersonligt, barnen lekte inte ihop ett dugg. De kastade i sig maten innan nästa kalas skulle ha tillgång till kalasrummet. Inte en chans att jag lämnar min dotter ensam på ett sådant kalas. Hur ska ens föräldrarna som håller i kala

kalaset kunna hålla koll på deltagarna?

Ok, så har inte jag upplevt det. Vi har alltid varit i kalasrummet i ca 45 minuter och sedan när det är lekdags så sitter en förälder på samma ställe hela tiden så att barnen vet att de kan gå dit om det är något och en cirkulerar på lekytan och ser om det är någon som verkar ensam alternativt är någon som behöver hjälp med något.
  • älskarlivet81
    Vinterankan skrev 2015-01-12 11:40:45 följande:

45 min är för lite för att hinna öppna paket, äta korv och glass anser jag. Sen är jag emot att låta barn springa vind för våg på lekland, så många gånger jag fått säga till andras barn för aty de vuxna de är där mef sitter och dricker kaffe istället...
Svar på tråden överdrivna kalas, känner ni igen er?