• modsey

överdrivna kalas, känner ni igen er?

www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/linathomsgard/article20115155.ab

Jag måste vara lyckligt lottad för jag har aldrig upplevt denna hets eller tävling med barnens kalas. Vare sig deras egna eller dit de blir bjudna.
    I bland har någon kalas på lekland, andra gånger hemma, en tredje gång går några ihop och hur en sporthall och bjuder på saft och kakor.
    Våran förskola och skola har ganska varierande familjer från olika socioekonomiska bakgrunder och paketen de fått igenom åren har varit varierande, men heller inget jag reflekterat över att familjen XX gett något ganska billigt eller tvärtom.
    Hur har ni upplevt kalasandet hos er? 

• Svar på tråden överdrivna kalas, känner ni igen er?
  • Catti41

De kalas barnet har varit på hittills har varierat i storlek och hur avancerat det varit. Vi har väl haft de lyxigaste för vi bor stort så vi kan bjuda hela klassen/gruppen (barnet fyller i vabbruari så alla kan inte komma som tur är...) . Börjar ute med nåt mysterium eller pulkaåkning om det är snö. Och sen in för tårta och fiskdamm. Min son leker liksom med alla i klassen och sen har han två goda vänner utanför klassen så det vore märkligt om vi inte bjöd alla.

Däremot har vi som tradition att ha halloweenparty i oktober och den festen blir större och större för varje år, men då är det ju också våra vänner som kommer med sina barn och då kan vi inte bjuda alla barnets kompisar utan då blir det ett bekvämlighetsurval.

• 07051001

Här hemma har vi bestämt att det bara blir hemmakalas med släkten och vänners barn tills dom börjar skolan. Sen får dom ha ett kompiskalas på lekland eller liknande och då för alla killar i klassen. Vi har gjort det valet för att alla ska kunna komma, vi har djur hemma och ett par killar är allergiska. Sen har vi helt enkelt inte plats för 14 barn och varken jag eller barnen vill välja bort någon individ.

När det kommer till presenter så har jag inte märkt av någon tävling, det är enkla presenter som tex fotboll, pysselbok, liten legoask och liknande. Dom mest uppskattade presenterna har ofta varit dom där kompisen själv ordnat, tex fick min äldsta en inramad teckning på honom o bästa kompisen, den står fortfarande kvar på hyllan mellan modellbilarna. Har aldrig märkt nått missnöje från varken barn eller föräldrar.

• JTo

Barnen och deras kompisar har haft kalas i skolans gympasal, hemma hos födelsedagsbarnet eller på lekland och presenterna ligger väl i snitt på 50-150kr.
    Största barnet hade sitt 8-års kalas på lekland och det kostade 110kr/barn har jag för mig övriga födelsedagar har firats hemma. 

• Sneeze
    Letitia skrev 2015-01-08 22:52:13 följande:
    Fast det där låter som ett extremt olyckligt exempel. Om det är så, så tror jag att Ludvig har mera problem i klassen än bara att han inte blir bjuden på kalas. Han behöver kanske hjälp med hela sin situation..?

Men visst är det bra om man som förälder håller lite koll, och försöker styra så att barn som inte blir bjudna på kalas så ofta får komma.
    Och därmed blev det Ludvigs fel att han inte blir bjuden.

Ja, det kanske är så att Ludvig inte riktigt är som alla andra. Han kanske är tystare, blygare, mer försiktig eller kanske bara råkar ha glasögon eller gilla böcker mer än fotboll.
    Är det skäl nog att utesluta honom?

De barn som inte blir bjudna på ditt/dina barns kalas är de barn som inte får delta i sammanhang på skolgården. Dvs det är de barn som ditt/dina barn vänder ryggen åt tillsammans med de andra i klassen. Det är de barnen som antingen är "osynliga" eller mobbade.
    Och ditt/dina barn deltar, genom att utesluta.

Men det är klart att det är deras fel, för de är ju inte som alla andra.

• Åsa

Nej, jag känner inte igen det. Kalas jag stött på har varierat mellan hemma, lekhus, museum och liknande, gårdslokaler och ute på gården (när det varit fint väder), d v s allt från nästan gratis till dyrt. De som bjuder många försöker ofta hålla det utanför bostaden, gissningsvis av den enkla anledningen att många i området har begränsat med yta hemma.

• Natulcien
    glassen skrev 2015-01-08 22:28:10 följande:
    Nej, det var givetvis inte det som var problemet!!!
    Men du började skriva om att du inte ansåg att man ska bjuda hela klassen, utan 4-5 stycken, att det blir problem om man bjuder för många. Det reagerade jag över, för om alla tänker som du finns en överhängande risk att något barn är det som aldrig blir bjudet.
    Sen gjorde du en jämförelse att du som vuxen inte blir bjuden på kalas och sånt är livet...
    För mig blir det konstigt när man gör sådana jämförelser och inte förstår skillnaden mellan vuxen och barn och inte förstår att barn faktiskt kan bli utanför. Alltså det är ju vi vuxna som ska uppfostra våra barn till solidariet, omtanke, att alla får vara med.

Sen ett enkelt exempel (eller kanske svårt för dig): I klassen finns fem pojkar: Olle, Kalle, Stefan, Niklas och Ludvig. Olle bjuder Kalle och Stefan. Kalle bjuder Niklas och Olle, Stefan bjuder Niklas och Olle. Niklas bjuder Kalle och Stefan. Ingen av dessa pojkar har enbart uteslutit en pojke från kalaset, men ingen har bjudit Ludvig. Hur tror du att det känns för Ludvig?
    Men personen du svarar till nu skrev ju att hon bjöd alla sex tjejer i klassen, så i ditt exempel bjuds såklart alla fem killarna också. 5-6 är ju inte så många. Exemplet gällde att man bjuder 4 av 20 t.ex. Då händer inte det du skriver om.
    Att börja anklaga folk för mobbing till höger och vänster för att de inte bjuder helaklasser på 25 personer är elakt och larvigt.
  • VIDE MI

Jag känner spontant att rubriken borde heta, " föräldrar som har prestantionsångest och är väldigt osäkra". Jag bjöd på hembakta bullar och glass och hade fiskedamm, jätteuppskattat. Sedan har barnen blivit bjudna på lekland och gud vet allt, jätteroligt det med. Varför ska man jämföra? Fjanterier, vi gör väl det vi vill göra.....

• Natulcien
    glassen skrev 2015-01-08 22:28:10 följande:
    Men du började skriva om att du inte ansåg att man ska bjuda hela klassen, utan 4-5 stycken, att det blir problem om man bjuder för många. Det reagerade jag över, för om alla tänker som du finns en överhängande risk att något barn är det som aldrig blir bjudet
    Vad är då din lösning?

Låt oss säga att vi har en klass med 20 elever; 10 tjejer och 10 killar. Varje elev som har kalas väljer att ha små hemmakalas med 5 elever från klassen. På varje kalas är det då 14 elever som inte blir bjudna. Bland dessa kan det såklart finnas någon som aldrig blir bjuden. Hur tycker du att man löser det? Ska man införa helklasskalastvång? Eller förbjuda kalas? Tror du att det är så enkelt att om man bjuder hela klassen på Lekland så får Ludvig en massa kompisar? Den som eventuellt mobbas eller är utanför blir sannolikt det även på kalaset, tror du inte? Kalas är något som händer någon gång i månaden på sin höjd. Skolvardagen däremot utspelas varje dag.
    Jag tror att du förenklar detta med mobbing. Man löser inte det bara för att man bjuder den utsatta på ett kalas en gång. Mobbing och utanförskap är något man måste jobba mot dagligen, i vardagen, och alla måste hjälpas åt och lära sina barn empati och kamratskap. Att tro att man är Bror Duktig som motverkar mobbing genom ett kalas på Lekland är väldigt naivt, tycker jag.
  • Letitia
    Sneeze skrev 2015-01-09 08:33:58 följande:
    Och därmed blev det Ludvigs fel att han inte blir bjuden.

Ja, det kanske är så att Ludvig inte riktigt är som alla andra. Han kanske är tystare, blygare, mer försiktig eller kanske bara råkar ha glasögon eller gilla böcker mer än fotboll.
    Är det skäl nog att utesluta honom?

De barn som inte blir bjudna på ditt/dina barns kalas är de barn som inte får delta i sammanhang på skolgården. Dvs det är de barn som ditt/dina barn vänder ryggen åt tillsammans med de andra i klassen. Det är de barnen som antingen är "osynliga" eller mobbade.
    Och ditt/dina barn deltar, genom att utesluta.

Men det är klart att det är deras fel, för de är ju inte som alla andra.
    Nej, nu läste du något som inte stod i mitt inlägg. Jag är på Ludvigs sida! Men han kanske behöver flytta till en friskola, där föräldrarna oftast är akademiker, och det finns många barn som läser böcker? Eller så behöver han lära sig att stå på sig? Hitta en sport som han kan bli bra i - måste inte vara fotboll utan kan vara en individuell sport som simning.

Att låta honom  fortsätta vara ensam är det sämsta man kan göra, och att en eller ett par mammor ser till att han blir bjuden på deras barns kalas på nåder, så länge som de har den makten (när barnen blir tonåringar kan mammorna inte styra vilka de festar med), löser bara problemet för stunden. Eller inte ens då. Risken är att han sitter i ett hörn även på kalaset och inte ens pratar med någon på hela tiden.
  • Letitia
    Natulcien skrev 2015-01-09 10:34:02 följande:
    Vad är då din lösning?

Låt oss säga att vi har en klass med 20 elever; 10 tjejer och 10 killar. Varje elev som har kalas väljer att ha små hemmakalas med 5 elever från klassen. På varje kalas är det då 14 elever som inte blir bjudna. Bland dessa kan det såklart finnas någon som aldrig blir bjuden. Hur tycker du att man löser det? Ska man införa helklasskalastvång? Eller förbjuda kalas? Tror du att det är så enkelt att om man bjuder hela klassen på Lekland så får Ludvig en massa kompisar? Den som eventuellt mobbas eller är utanför blir sannolikt det även på kalaset, tror du inte? Kalas är något som händer någon gång i månaden på sin höjd. Skolvardagen däremot utspelas varje dag.
    Jag tror att du förenklar detta med mobbing. Man löser inte det bara för att man bjuder den utsatta på ett kalas en gång. Mobbing och utanförskap är något man måste jobba mot dagligen, i vardagen, och alla måste hjälpas åt och lära sina barn empati och kamratskap. Att tro att man är Bror Duktig som motverkar mobbing genom ett kalas på Lekland är väldigt naivt, tycker jag.
    Ja, där håller jag med. Bra analys.
Svar på tråden överdrivna kalas, känner ni igen er?