• Anonym (Suck)

Sd-släktingar

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Sd-släktingar
  • Meei
    Anonym (Också trött) skrev 2015-01-18 14:33:57 följande:

Rasism och närodlat är ju verkligen samma sak...

Med tanke på vad som räknas som rasism i Sverige idag tycker jag inte det är så långt ifrån. Ogilla invandring eller rösta SD så stämplas du som rasist och folk i den här tråden vill bryta sig bort från dom. Så får inte jag slänga ut folk som ogillar närodlat eller röstar på moderaterna?

Säger dom något dumt om EU framför barnen med så smäller det.
  • Anonym (Mats)
    Meei skrev 2015-01-18 14:23:52 följande:

Media har verkligen lyckats här. Är ni verkligen så rädda för folk som röstar på SD att ni bryter med släkten? Tror inte dom kommer bränna ditt barn och dansa runt hans kropp direkt.

Nästa gång jag hör någon i släkten gå emot mina värderingar inom närodlat åker dom ut med huvudet före. Dom där jäkla ickenärodladetyperna!

Sverigedemokrater skulle inte skriva i tråden, uppfattade du inte det?
  • Anonym (Mats)
    Anonym (Också trött) skrev 2015-01-18 14:31:26 följande:

Btw.. Underbart att det finns fler på familjeliv som inte röstar på SD. Känns annars som de är de där 13% som hänger här... Haha! Kram på er!

Vi 87% regerar, så det är lugnt.
  • Anonym (Bhb)

Hur ofta kommer rasistiska saker upp egentligen om du själv vägrar prata om det? Har svårt att se att det kommer upp så ofta att det inte går att undvika. Jag känner personer som man skulle kunna kalla rasister men i övrigt är dom fina människor så allt man behöver göra är att undvika prata politik. När dom häver ut sig något dumt för man bara in samtalet på något annat(eller diskuterar det om man är på humör).

Har du något exempel på rasistiska saker de säger eller anser du enbart att de är rasister pga hur de röstar?

• Meei
    Anonym (Mats) skrev 2015-01-18 14:44:53 följande:

Sverigedemokrater skulle inte skriva i tråden, uppfattade du inte det?

Du var då inte lite trångsynt heller, stackars din släkt där allt måste godkännas genom dig först. För du menar väl inte att jag måste rösta SD för att få kritisera ditt tänk? Varför inte bara börja med att folk som inte håller med dig inte ska skriva?

Kan vi köra ryggdunkningar hela tråden igenom istället.
  • Drottningen70

Är så glad att jag inte har det problemet. Jag vet det FAN hur jag hade hanterat det. Jag vägrar ha sverigedemokrater i min privata bekantskapskrets. De ryker snabbt och utan pardon. Men vad gör man när de finns i släkten och vid släktsammankomster? Jag skulle nog inte kunna hålla tyst för husfridens skull. Vid rasistiska delningar på facebook skulle jag antagligen skriva att jag kommer att ta bort vederbörande från vänlistan för att jag inte vill läsa eller förknippas med rasistisk propaganda. Skulle antagligen bli en pain in the ass i släkten, men tja... Vad ska man göra. Tiga sig igenom smörjan?

• Anonym (frugan)

Min man sympatiserar öppet med SD, jag gör inte det. Skulle aldrig komma på tanken att lämna honom av den orsaken, jisses, vi klagar på SD för att de har så snäv människosyn, men vore jag mycket bättre om jag lämnade min man för att han röstade på dem? Nej.

Vi är överens om att vi inte är överens. Vi diskuterar sällan politik hemma, eftersom vi vet var vi har varandra i den frågan.

• Anonym (frugan)

Oj, allt kom inte med. Kan du inte komma överens med dessa släktingar om att du inte vill diskutera politik med dem, vid gemensamma middagar etc.?

Skulle det inte respekteras tycker jag att du har all rätt att avböja att närvara, man ska respektera varandras åsikter.

• Meh01

Hade brutit kontakten med dem och vägrat träffa dem igen. Hade min partner envisats med att jag skulle träffa dem i alla fall hade jag dumpat. Finns så mycket vettigt folk i världen, varför man skulle slösa bort sitt liv på att umgås med rasister förstår jag inte.

• Drottningen70
    Anonym (frugan) skrev 2015-01-18 14:57:24 följande:

Min man sympatiserar öppet med SD, jag gör inte det. Skulle aldrig komma på tanken att lämna honom av den orsaken, jisses, vi klagar på SD för att de har så snäv människosyn, men vore jag mycket bättre om jag lämnade min man för att han röstade på dem? Nej.

Vi är överens om att vi inte är överens. Vi diskuterar sällan politik hemma, eftersom vi vet var vi har varandra i den frågan.

Det där är ett så märkligt resonemang som jag stött på ofta senaste året. Detta att om man väljer bort att umgås med rasister, så är man "lika illa själv", om man inte tolererar inskränkthet så är man själv inskränkt? Mycket märklig tolkning måste jag säga.

En tolkning som inte används i andra sammanhang, hur skulle det se ut? Jaha du umgås inte med isiskrigare? Ja då är du likadan själv... Jaha du väljer bort att vara polare med killen som ägnar sig år hundslagsmål varje lördag, då är du fördomsfull. Jaha du tog bort killen som arbetar aktivt för att avkriminalisera sex med barn från facebook,,, vad trångsynt, han har väl aldrig gjort dig nåt?

Det handlar ju om ens grundläggande värderingar på en så basal nivå detta, inga småsaker liksom.. Självklart kan man välja bort både släkt vänner och partners utifrån att man har radikalt olika grundläggande värderingar. Jag ser inte det märkliga..
Svar på tråden Sd-släktingar