• Anonym (Suck)

Sd-släktingar

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Sd-släktingar
  • balrog88
    Bobelin skrev 2015-01-19 12:44:13 följande:
    Men vem/vad har rätten då att bestämma över vilket synsätt som är rätt? Har jag inte rätt att i mitt land välja den tradition/värdering/synsätt som jag vuxit upp i utan att bli kallad rasist? Alla
    Alla får leva som de vill inom lagens ramar. Det är inte frågan.

Frågan är om det gör mig till rasist om jag värderar svensk kultur och västerländska synsätt högre, än t ex bosnisk eller arabisk kultur. Jag säger nej, eftersom det ju är själva kulturen eller vissa synsätt man eventuellt är emot, inte människorna. Likaså om man t ex värderar kristendomen högre än islam.
  • Anonym (lika värde)

Vad är det som är så hemskt med denna ideologi?

"Sverigedemokraterna är ett socialkonservativt parti med nationalistisk grundsyn.

Vi betraktar värdekonservatism och upprätthållandet av en solidarisk välfärdsmodell som de viktigaste verktygen i byggandet av det goda samhället. Partiets ambition är att kombinera de bästa elementen från de traditionella höger- och vänsterideologierna. Vi bejakar lag och ordning, gemensamhetsskapande traditioner, samhällsbärande institutioner och bevisat välfungerande naturliga gemenskaper i form av familjen och nationen. Vi eftersträvar ett demokratiskt, jämställt och miljövänligt samhälle där alla medborgare skyddas av, och är lika inför, lagen. Ett samhälle där alla medborgare också garanteras en hög grundläggande nivå av ekonomisk och social trygghet."

• Bobelin
    balrog88 skrev 2015-01-19 12:49:14 följande:
    Alla får leva som de vill inom lagens ramar. Det är inte frågan.

Frågan är om det gör mig till rasist om jag värderar svensk kultur och västerländska synsätt högre, än t ex bosnisk eller arabisk kultur. Jag säger nej, eftersom det ju är själva kulturen eller vissa synsätt man eventuellt är emot, inte människorna. Likaså om man t ex värderar kristendomen högre än islam.
    Exakt!

Man behöver inte ens vara emot dessa andra kulturer. Naturligtvis ska man leva enligt bosnisk eller arabisk kultur (om man vill, inte påtvingat) om man lever i dessa länder. Jag skulle ju inte vilja resa till ett exotiskt land och upptäcka att de lever enligt svensk kultur.
  • Solidaritet
    Anonym (lika värde) skrev 2015-01-19 12:53:24 följande:

Vad är det som är så hemskt med denna ideologi?

"Sverigedemokraterna är ett socialkonservativt parti med nationalistisk grundsyn.

Vi betraktar värdekonservatism och upprätthållandet av en solidarisk välfärdsmodell som de viktigaste verktygen i byggandet av det goda samhället. Partiets ambition är att kombinera de bästa elementen från de traditionella höger- och vänsterideologierna. Vi bejakar lag och ordning, gemensamhetsskapande traditioner, samhällsbärande institutioner och bevisat välfungerande naturliga gemenskaper i form av familjen och nationen. Vi eftersträvar ett demokratiskt, jämställt och miljövänligt samhälle där alla medborgare skyddas av, och är lika inför, lagen. Ett samhälle där alla medborgare också garanteras en hög grundläggande nivå av ekonomisk och social trygghet."

Det största felet är väl att det inte alls stämmer. 
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Gott&blandat55 skrev 2015-01-19 12:46:25 följande:
    Om jag inte är tolerant, så är det åtminstone inte pga av din etniska bakgrund!
    "Pga". Inte "pga av".

Jag röstar inte på SD och sympatiserar egentligen inte med dem i särskilt stor utsträckning. Men jag tycker inte det är svårt att förstå varför de lockar röster. Det finns helt enkelt inga mellanlägen vad beträffar invandringen och integrationen. Det är antingen nuvarande invandringspolitik som är skriven i sten och tycks helt oföränderlig, eller SD:s väg.

Själv gillar jag ingen av dem.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Anonym (Anonymous Coward)
    Gott&blandat55 skrev 2015-01-19 12:33:21 följande:
    Nu var du lite smart där va och försöker få oss att tro att SD är precis som vilket parti som helst. De flesta har nog inga problem med att umgås med en person som röstar på moderaterna eller sossarna. Ingen av de andra partierna värderar människor utifrån etnicitet !!!

Men det är väl lite typiskt att de flesta som röstar på SD är lågutbildade och även lite white-trash!! Att rösta på SD har äääntligen fått dem att känna att de är lite bättre än andra... För ingen annan har brytt sig om dem hittills !

Jag är dubbel. Läser du Sverigedemokraternas partiprogram och liknande officiella dokument om deras politik så hittar du nog ingen rasism i klassisk mening. 

Det vill säga. Sverigedemokraterna av idag är inget rasistiskt parti. Att hävda att de är det är faktiskt fördomsfullt och trångsint om man inte har mer bevis än en "känsla".  

Däremot har de ett rasistiskt förflutet och många rasister bland sina sympatisörer. Men är det verkligen rationellt att straffa folk för att de röstar på samma parti som "rasister" gör om partiet inte är rasistiskt i sig själv? 

Ungefär som att beskylla alla som röstar på vänsterpartiet för att vara stalinister.

Vet att liknelsen haltar något och jag vet även att svenska folket inte riktigt har förstått att Stalin slaktade mångdubbelt fler än Hitler. 

Nu är nästa steg att beskylla mig för att vara Sverigedemokrat. Varsågod. Men ni har fel. Jag är ingen Sverigedemokrat. Långt ifrån. 

Att skilja sig eller ta avstånd från nära släktingar på grund av att de röstat på SD är tamejfan barockt. Det i sig är inget bevis för nån "rasism". 

Vad är förresten rasism? Känns som det begreppet har fått en rätt kraftig omvärdering senaste 20-30 åren. Förr betydde det någon som gick med rakat huvud, heilade och slog ner "svartskallar" på stan. Nu blir varenda jävel stämplad som rasist bara man drar ett halvt olyckligt och halvt genialiskt skämt om Kodjo Akolor. ("Nu blir det färgfilm" - underförstått liknelsen mellan hans namn och Kodak Color samt att han är färgad.) 

• balrog88
    Bobelin skrev 2015-01-19 12:57:00 följande:
    Exakt!

Man behöver inte ens vara emot dessa andra kulturer. Naturligtvis ska man leva enligt bosnisk eller arabisk kultur (om man vill, inte påtvingat) om man lever i dessa länder. Jag skulle ju inte vilja resa till ett exotiskt land och upptäcka att de lever enligt svensk kultur.
    Nu börjar vi närma oss pudelns kärna. Ska man kunna leva enligt bosnisk, arabisk, japansk, amerikansk osv kultur i Sverige? Ja, så länge man följer svenska lagar och regler. 

Att förespråka åtskillnad, eller att man bara skulle få leva enligt svensk kultur i Sverige, brukar betraktas som rasistiskt. På samma sätt bör jag kunna flytta till t ex Japan utan att ge upp min svenska identitet eller ursprungskultur, så länge jag anpassar mig till det japanska samhället på de sätt som krävs.

Men fortfarande kan ju japaner förespråka japansk kultur framför svensk, utan att för den skull vara emot svensk kultur eller mig som person.
    Solidaritet skrev 2015-01-19 12:57:20 följande:
    Det största felet är väl att det inte alls stämmer. 
    Och det har du vilka bevis för? Nej, du har en känsla för att de inte är vad de säger att de är. 

Vet du vad det är? 
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2015-01-19 13:03:59 följande:
    "Pga". Inte "pga av".

Jag röstar inte på SD och sympatiserar egentligen inte med dem i särskilt stor utsträckning. Men jag tycker inte det är svårt att förstå varför de lockar röster. Det finns helt enkelt inga mellanlägen vad beträffar invandringen och integrationen. Det är antingen nuvarande invandringspolitik som är skriven i sten och tycks helt oföränderlig, eller SD:s väg.

Själv gillar jag ingen av dem.
    Exakt. Här är vi rätt lika. Det är något med denna kompakta avsky mot SD som är djupt skrämmande. 

Nu har vi faktiskt ett läge där man kan bli av med jobbet, sina vänner och släktingar för att man sympatiserar öppet med ett demokratiskt parti som är representerat i vårt parlament. 
Svar på tråden Sd-släktingar