• Anonym (Suck)

Sd-släktingar

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Sd-släktingar
  • kanskedetdu
    Zoja skrev 2015-01-18 22:28:38 följande:
    Tycker inte att man behöver förklara sig om man inte vill umgås med rasister. Att det handlar om rasism är anledning nog. 

Rasister är människor som helt utan anledning ser ner på andra människor, kränker dem och inte vill umgås med dem. Helt utan anledning, förutom att de råkar tillhöra en viss religion eller ha en viss hudfärg. Tycker du, allvarligt talat, att det låter inskränkt att inte vilja umgås med sådana människor? Jag tycker inte det. I mina ögon är det väldigt vettigt att ta avstånd från människor som inte anser att även människor med annan hudfärg är lika mycket värda som de själva.
    Varför får du se ner på andra men ingen annan?tror du seriöst att över 800000 som röstade på sd är rasister?
  • Anonym (Mats)
    Anonym (Suck) skrev 2015-01-18 22:44:58 följande:

Tungt att höra att många brutit med föräldrar och andra nära släktingar. Men jag förstår er. 

Ja, demokratins avigsida kan man kalla det.
  • kanskedetdu
    Anonym (Suck) skrev 2015-01-18 22:44:58 följande:

Tungt att höra att många brutit med föräldrar och andra nära släktingar. Men jag förstår er. 

Du trycker alltså ditt hat är ok?
  • Zoja
    kanskedetdu skrev 2015-01-18 22:46:32 följande:
    Varför får du se ner på andra men ingen annan?tror du seriöst att över 800000 som röstade på sd är rasister?
    Det har jag inte sagt att jag får. Däremot tar jag avstånd från rasister eftersom deras värdegrund är så olik min. 

Ja, jag tror att en stor del av SD:s väljare är rasister i någon form. 
  • kanskedetdu
    Zoja skrev 2015-01-18 22:54:08 följande:
    Det har jag inte sagt att jag får. Däremot tar jag avstånd från rasister eftersom deras värdegrund är så olik min. 

jo men du ser ju ner på dom,du gör samma som dom gör ,men du rättfärdigar ditt hat

I någon form? menar du att rasister finns i olika former? finns det runda rasister och fyrkantiga? vad skiljer dessa åt? vilken typ av form är jag då?jag röstade sd

• kanskedetdu
    Zoja skrev 2015-01-18 22:54:08 följande:

Varför kan man inte bara respektera att folk tycker olika? Min sambo röstar på vänstern =p jag på sd, jag och hon har sannerligen intressanta diskussioner,tycker det är friskt att höras andras åsikter höra andras perspektiv =)

Kan du aldrig höra andras åsikter så finns risken att du själv blir inskränkt,du blir vad du hatar,är inte öppenhet bättre?
  • Anonym (Mats)
    kanskedetdu skrev 2015-01-18 22:47:58 följande:

Du trycker alltså ditt hat är ok?

Får man hatar muslimer?
  • kanskedetdu
    Anonym (Mats) skrev 2015-01-18 23:14:09 följande:
    Får man hatar muslimer?
    Klart du får,du får vad hata VAD du vill,men jag anser att hat äter upp ens energi och skadar en själv, så jag väljer att inte göra det
  • Anonym (som vanligt)

Jag väntar bara på att man ska börja yla om mobbing (när det gäller gnälltrådar om invandrare så kallas det däremot yttrandefrihet av dessa individer)

Förstår dig helt TS, självklart vill man inte umgås med människor som man inte delar samma grundläggande värderingar med, lite intressant är det att de som gnäller över att man inte ska utesluta människor pga av politisk åsikt är samma som inte har några problem med att utesluta människor pga av hudfärg osv.

• Anonym (Hej)

[quote=74706001][quote-nick]Anonym (SD Usch) skrev 2015-01-18 18:22:55 följande:[/quote-nick]

Jag förstår ditt dilemma. Undrar om de är lika "smarta" som signatur (-- ) verkar vara? Deras logik brukar ju vara enastående som t.e.x. om man anser alla människor lika värda så är man svenskhatare. Tidigare i livet så la jag massor med energi på att diskutera för att försöka vrida hjärnan rätt på dem men upptäckte att korkade , och i många fall obildbara stackare med mycket lågt IQ var förspilld möda att argumentera med. Min ex man hade också släktingar som sympatiserade med SD eller åtminstone hade rasistiska åsikter och jag vägrade umgås med dem från början vilket blev ganska omöjligt till slut. Då förklarade jag för honom att vi kunde göra ett försök och att jag direkt åker hem om det hoppar fördomar eller rasistiska skämt mm. ur deras munnar. De första gångerna så hände det och jag gjorde konsekvent vad jag sagt. Alltså åkte hem. Nu behåller de sina fördomar och rasistiska fördomar för sig själva när jag är närvarande. Men jag kommer alltid se dem som underutvecklade hillbillys med mycket begränsad tankeförmåga. Men jag står ut i alla fall.

Va duktiga anti-rasiterna är på att trolla NOT. Orkar inte läsa tråden, har du fått ihop 5 som tycker som dig? Duktig-flicka snart har du förändrat världen. : )

Svar på tråden Sd-släktingar