• Anonym (Suck)

Sd-släktingar

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Sd-släktingar
  • balrog88
    Bobelin skrev 2015-01-19 12:16:26 följande:

Alla som röstar på sd är inte rasister. Antagligen är det nog en väldigt liten andel av de som röstar på sd som är rasister. Dvs att de anser att människor med en viss hud eller hårton ("ras") är mindre värda än sin egen "ras". Men antagligen tycker en stor andel att den svenska kulturen (med dess värderingar och traditioner med eller utan religion) är mer värd (i deras ögon och här i Sverige) än andra länders kulturer. De värnar om sin egen nation (nåja, den andelen av sd:arna som ännu säger sig vara nationalister).och vill inte se den överkörd och övertagen av någon annan makt.

Att ägna sig åt grova rasisitiska skämt och utrop under släktsammankomster måste ju vara något helt annat som inte ska blandas ihop med politiska åsikter! Står du inte ut med detta så umgås inte med dessa släktingar, men låt bli att påstå att alla sd:are beter sig så.

Man kan vara rasist även om det inte handlar om hudfärg eller ursprung, men du tar upp något intressant.

Om man tycker att den svenska kulturen eller västerländska värderingar är bättre och mer värda att bevara (i Sverige) än andra kulturer eller synsätt - är man rasist då? Hur tolerant måste man vara för att inte räknas som rasist?

Men kan ha fördomar även om andras kultur eller religion. Men till skillnad från t ex hudfärg, är kulturella och religiösa värderingar trots allt något du väljer själv. Du väljer visserligen inte vilken miljö du växer upp i, men som vuxen är du ändå ansvarig för dina värderingar och handlingar. Dessa kan alltså kritiseras, även om de kommer från en viss "kultur". Rasistiskt är väl snarare att dra alla från den kulturen eller religionen över en kam. Inte saklig kritik.
  • Gott&blandat55
    Froststar skrev 2015-01-19 12:12:52 följande:

Jag lyssnar gärna på människors åsikter så länge de är desamma som mina.

Det är ungefär kontentan av den här tråden och kontentan av vad alla "toleranta" och "högintelektuella" samt "välutbildade" skribenter ger uttryck för.

Lysande. Självinsikt någon?

Nu var du lite smart där va och försöker få oss att tro att SD är precis som vilket parti som helst. De flesta har nog inga problem med att umgås med en person som röstar på moderaterna eller sossarna. Ingen av de andra partierna värderar människor utifrån etnicitet !!!

Men det är väl lite typiskt att de flesta som röstar på SD är lågutbildade och även lite white-trash!! Att rösta på SD har äääntligen fått dem att känna att de är lite bättre än andra... För ingen annan har brytt sig om dem hittills !
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Gott&blandat55 skrev 2015-01-19 12:33:21 följande:
    Nu var du lite smart där va och försöker få oss att tro att SD är precis som vilket parti som helst. De flesta har nog inga problem med att umgås med en person som röstar på moderaterna eller sossarna. Ingen av de andra partierna värderar människor utifrån etnicitet !!!

Men det är väl lite typiskt att de flesta som röstar på SD är lågutbildade och även lite white-trash!! Att rösta på SD har äääntligen fått dem att känna att de är lite bättre än andra... För ingen annan har brytt sig om dem hittills !
    Vad är det ni brukar prata om, ni "toleranta"? Människosyn?

Din verkar inte heller så bra.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • balrog88
    Bobelin skrev 2015-01-19 12:16:26 följande:

Alla som röstar på sd är inte rasister. Antagligen är det nog en väldigt liten andel av de som röstar på sd som är rasister. Dvs att de anser att människor med en viss hud eller hårton ("ras") är mindre värda än sin egen "ras". Men antagligen tycker en stor andel att den svenska kulturen (med dess värderingar och traditioner med eller utan religion) är mer värd (i deras ögon och här i Sverige) än andra länders kulturer. De värnar om sin egen nation (nåja, den andelen av sd:arna som ännu säger sig vara nationalister).och vill inte se den överkörd och övertagen av någon annan makt.

Att ägna sig åt grova rasisitiska skämt och utrop under släktsammankomster måste ju vara något helt annat som inte ska blandas ihop med politiska åsikter! Står du inte ut med detta så umgås inte med dessa släktingar, men låt bli att påstå att alla sd:are beter sig så.

Förövrigt har du rätt i att det nog är en extremt liten andel som röstar på SD, som är rasister i ordets ursprungliga bemärkelse. Dessa har nämligen flyttat ännu längre högerut. De tycker att SD är för "toleranta" och mesiga. De röstar snarare på Svenskarnas parti och liknande.
  • Anonym (lika värde)

Hmm, så doktorsgrad räknas som lågutbildad White-trash? Och jag är inte ensam, men naturligtvis så hoppar det inte ut några opassande grodor ur min mun.
  • Bobelin
    balrog88 skrev 2015-01-19 12:31:01 följande:
    Man kan vara rasist även om det inte handlar om hudfärg eller ursprung, men du tar upp något intressant.

Om man tycker att den svenska kulturen eller västerländska värderingar är bättre och mer värda att bevara (i Sverige) än andra kulturer eller synsätt - är man rasist då? Hur tolerant måste man vara för att inte räknas som rasist?

Men kan ha fördomar även om andras kultur eller religion. Men till skillnad från t ex hudfärg, är kulturella och religiösa värderingar trots allt något du väljer själv. Du väljer visserligen inte vilken miljö du växer upp i, men som vuxen är du ändå ansvarig för dina värderingar och handlingar. Dessa kan alltså kritiseras, även om de kommer från en viss "kultur". Rasistiskt är väl snarare att dra alla från den kulturen eller religionen över en kam.nsätt Inte saklig kritik.
    Men vem/vad har rätten då att bestämma över vilket synsätt som är rätt? Har jag inte rätt att i mitt land välja den tradition/värdering/synsätt som jag vuxit upp i utan att bli kallad rasist? 
  • balrog88

Jag vet inte i vilken grad SD verkligen värderar människor utifrån etnicitet, men det skulle inte förvåna mig.

Däremot tror jag inte att alla deras väljare gör det, långt därifrån. Jag tror inte att de SD-röstare som många i den här tråden förfasar sig över, alltid har de åsikter många verkar tro att de har. Dock verkar ju TS släktingar ha det, om de uttrycker öppet rasistiska åsikter och drar neger-skämt. Såna skulle inte jag heller vilja umgås med.
  • Gott&blandat55
    Anonym (lika värde) skrev 2015-01-19 12:40:32 följande:

Hmm, så doktorsgrad räknas som lågutbildad White-trash? Och jag är inte ensam, men naturligtvis så hoppar det inte ut några opassande grodor ur min mun.

Man kan säkert räkna alla doktorer som röstar på SD på en hand !!! Så tråkigt att du också anser att SD är som ett vilket parti som helst.
  • Gott&blandat55
    Vitrysk hockeyhjälte skrev 2015-01-19 12:38:07 följande:

Vad är det ni brukar prata om, ni "toleranta"? Människosyn?

Din verkar inte heller så bra.

Om jag inte är tolerant, så är det åtminstone inte pga av din etniska bakgrund!
  • Solidaritet
    Flash Gordon skrev 2015-01-18 21:43:59 följande:
    Ja, vad konstigt va. Att man inte behöver sympatisera med en idé men ändå kan tycka att andra kan få tycka så, om de vill.

Alltså, det här problemet har vi ju allihop som har någon typ av åsikt. det finns alltid en släkting eller bekant som tycker tvärtom.

Det finns två sätt att hantera det: antingen startar man krig om saken och stänger ute folk, eller så accepterar man deras rätt till sin åsikt och låter saken vara - man kan ändå inte ändra på dem. Det handlar nog om hur mycket energi man själv är beredd att lägga på saken.

.
    Själv har jag en lite yngre släkting som är öppen med att hon stödjer Feministiskt Initiativ och andra galna vänstersekter!!! Vad säger man? Hål i huvudet på 'na givetvis.

Men ska jag orka hålla på att rätta henne varenda gång vi ses och hon öppnar truten och yttrar sina åsikter?

Nä, jag har valt att ta ganska lätt på det hela. Det är inte värt bråket att hålla på och säga emot och förklara varför hon har fel.
    .

Du får väl välja hur pass viktigt det är för dig att tjafsa om politik när ni ses.
    Det verkar dock inte vara henne det är fel på. 

För det första, den ultranationalistiska, rasistiska, fascistiska ideologin går inte att jämföra med feminism eller vänsterideologier. 

SD handlar om att en majoritet hatar och förtrycker en minoritet för att skaffa sig själva ännu flera fördelar i samhället. 

Feminism och vänsterideologier handlar om att skapa jämlikhet och utjämna orättvisor. 

Jag gissar att problemet här är att du inte vill att orättvisorna ska utjämnas, för du är fullt upptagen med att förtrycka minoriteter för att skapa dig själv flera fördelar i samhället. 

Men jag gissar att det inte är värt bråket att hålla på och säga emot och förklara varför du har fel. 
Svar på tråden Sd-släktingar