• Anonym (Suck)

Sd-släktingar

Först: Jag söker råd från dem som delar min grundsyn på sd. Sverigedemokrater som svarar i tråden kommer totalignoreras.

Så. I min sambos släkt finns flera uttalade sverigedemokrater. Inte särskilt trevligt. Särskilt som det ofta hoppar rasistiska grodor ur munnen på dem och på facebook delas det friskt från rasistiska sajter. 

Jag står på exakt motsatt sida politiskt. Det är ingen hemlighet, men av hänsyn till alla på t ex släktmiddagar undviker jag att tala om politik.

När någon av sd-släktingarna går i gång brukar jag antingen ignorera dem eller ta fem djupa andetag för att lugnt och vänligt bemöta de galnaste påståendena. Sist påstod de att "invandrare fångar duvor på torget i stan för att äta upp dem". Jo, det är visst sant. En av dem hade sett en pensionär med invandrarbakgrund mata duvorna på torget och sedan hade fantasin börjat flöda. Drömmer

Nu till det verkliga problemet: Hade jag bara behövt träffa dem vid enstaka tillfällen, t ex på bröllop eller större släktträffar, hade jag varit ganska okej med det. Men min sambo umgås en hel del med dem (vilket får mig att undra hur hans värderingar ser ut egentligen.) Han förväntar sig också att jag ska umgås med dem med fester hit och parmiddagar dit. Jag har förstås sagt vad jag tycker, men han tycker att de är schysta annars och då kan han överse med att de är rasister.

Hade det varit en förälder eller syskon hade jag kunnat förstå det, men i det här fallet rör det sig främst om hans faster, hennes man och deras barn. Kusiner och fastrar tycker jag att man kan välja om man vill ha nära umgänge med eller inte. 

Nu har jag allvarligt börjat fundera på hur vår gemensamma framtid kommer att bli och hur jag ska tackla det här. Någon som har input? Eller varit i en liknande situation?

• Svar på tråden Sd-släktingar
  • Anonym (Em)

Min farmors man är sd anhängare. Min mamma är flykting från Sydamerika under 70talet och min pappa helsvensk, min sambo är flykting från fd Jugoslavien och hans underbara föräldrar är muslimer och min bästa vän är från Turkiet. Har därför brutit kontakten med min farmors man samt har knappt kontakt med min farmor just pga hennes val av man. Kan inte dela bord med en person som anser att folks biologiska ursprung och religion definierar hur mycket man är värd, kan inte acceptera hans människosyn.

Tycker du gör rätt att ta avstånd, man kan inte förändra hur en person är, utan man kan påverka indirekt och visa att man inte tycker det är okej.

• Anonym (Mats)

SD är ett jävla skitparti!

• Flash Gordon
    Anonym (Suck) skrev 2015-01-18 13:40:56 följande:

Starkt gjort att lämna. Jag tycker du gjorde helt rätt. 

Var det här något som ni diskuterat mycket innan eller kom det som en blixt från klar himmel att han tänkte rösta på sd? Är lite orolig för min sambo efter att ha sett en del av hans släktingar, heh.

Det som komplicerar saken i mitt fall är att min sambo inte sympatiserar med sd, men tydligen verkar han tycka det är rätt okej att andra gör det..

Ja, vad konstigt va. Att man inte behöver sympatisera med en idé men ändå kan tycka att andra kan få tycka så, om de vill.

Alltså, det här problemet har vi ju allihop som har någon typ av åsikt. det finns alltid en släkting eller bekant som tycker tvärtom.

Det finns två sätt att hantera det: antingen startar man krig om saken och stänger ute folk, eller så accepterar man deras rätt till sin åsikt och låter saken vara - man kan ändå inte ändra på dem. Det handlar nog om hur mycket energi man själv är beredd att lägga på saken.

.
    Själv har jag en lite yngre släkting som är öppen med att hon stödjer Feministiskt Initiativ och andra galna vänstersekter!!! Vad säger man? Hål i huvudet på 'na givetvis.

Men ska jag orka hålla på att rätta henne varenda gång vi ses och hon öppnar truten och yttrar sina åsikter?

Nä, jag har valt att ta ganska lätt på det hela. Det är inte värt bråket att hålla på och säga emot och förklara varför hon har fel.
    .

Du får väl välja hur pass viktigt det är för dig att tjafsa om politik när ni ses.
  • kanskedetdu

Så alla måste dela din åsikt ts?de låter inskränkt ,varför är ditt hat ok?

• Anonym (--)
    kanskedetdu skrev 2015-01-18 22:03:00 följande:

Det är pk att hata, så länge man hatar "rätt"

• kanskedetdu
    Anonym (Mats) skrev 2015-01-18 14:44:53 följande:
    Sverigedemokrater skulle inte skriva i tråden, uppfattade du inte det?
    Du dikterar inte över vilka som skriver i denna tråd
  • Zoja
    kanskedetdu skrev 2015-01-18 22:03:00 följande:

Tycker inte att man behöver förklara sig om man inte vill umgås med rasister. Att det handlar om rasism är anledning nog. 

Rasister är människor som helt utan anledning ser ner på andra människor, kränker dem och inte vill umgås med dem. Helt utan anledning, förutom att de råkar tillhöra en viss religion eller ha en viss hudfärg. Tycker du, allvarligt talat, att det låter inskränkt att inte vilja umgås med sådana människor? Jag tycker inte det. I mina ögon är det väldigt vettigt att ta avstånd från människor som inte anser att även människor med annan hudfärg är lika mycket värda som de själva.
  • kanskedetdu
    FannyN skrev 2015-01-18 17:34:41 följande:

Jag rensar ut alla som har värderingar som är så skeva att de sympatiserar med det partiet. Det handlar inte bara om rasism utan de är obildade och inte min typ av människor alls. Känns tribaltatuerat och raggarbil, nikotin och särskrivningar liksom. Om det vore släkt skulle jag bryta men ingen i min tycker annorlunda än jag. Vi har ju samma värderingar och väljer partners med samma värderingar så det känns helt osannolikt att någon skulle drabbas.

Så man har inget värde i dina ögon om man är outbildad? är inte alla lika mycket värda?
  • Anonym (Suck)

Tungt att höra att många brutit med föräldrar och andra nära släktingar. Men jag förstår er. 

Svar på tråden Sd-släktingar